PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 15 Kierunki racjonalizacji systemów i procesów logistycznych | 41--55
Tytuł artykułu

Kompetencyjne uwarunkowania skuteczności działań logistycznych

Warianty tytułu
Competence Determinants of the Effectiveness of Logistic Activities
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jedną ze sfer działalności gospodarczej, która może być rozpatrywana jako narzędzie poprawiania skuteczności działań podmiotów gospodarczych, ale też sama w sobie powinna charakteryzować się skutecznością, jest logistyka. Jest ona specyficznym obszarem działalności gospodarczej wymagającym odpowiednich, systemowych działań wewnątrz organizacji oraz budowania relacji w otoczeniu bez nich działania logistyczne z pewnością będą narażone na brak skuteczności. Zatem kompetencje, które mają przyczyniać się do usprawniania działań logistycznych muszą być rozwijane w trzech obszarach: kompetencje decyzyjne jednostek,kompetencje organizacji skierowane na relacje wewnętrzne,kompetencje organizacji skierowane na relacje zewnętrzne. Ciągła zmienność otoczenia konkurencyjnego, ale także preferencji i zachowań przedsiębiorstw kooperujących wymaga od wszystkich podmiotów zaangażowanych w proces logistyczny coraz, większej wiedzy i umiejętności. Dlatego celem niniejszego opracowania siało się wskazanie roli uwarunkowań kompetencyjnych w kreowaniu skutecznych działań logistycznych w przedsiębiorstwach. (abstrakt oryginalny)
EN
One of the sphere of economic activity, which can be viewed as a tool for improving the effectiveness of the activities of enterprises, but also in itself should be characterized by efficiency, is logistics. It is a specific area of economic activity requires a suitable system of activities within the organisation and building relationships in the environment - without the logistical activities will be exposed to lack of efficiency. Thus, the competence to contribute to the improvement of logistics must be developed in three areas: the capacity of decision-making of peoples,the capacity of organisations focused on internal relationships,the capacity of organisations focused on external relations. Continuing volatility of the competitive environment, but also the preferences and behaviour of enterprises cooperating requires all entities involved in the logistical process increasing the knowledge and skills. Therefore, the objective of this paper was to identify the role of competence in creating conditions for effective to logistic actions in enterprises. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Gdański
  • Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
Bibliografia
  • Ciesielski M., Logistyka w strategiach firm, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań 1999.
  • Crozier M., Przedsiębiorstwo na podsłuchu. Jak uczyć się zarządzania postindustrialnego, PWE, Warszawa 1993.
  • Delamare Le Deist F., Winterton J., What is competence? "Human Resource Development International" vol. 8, no. 1, 2005.
  • Hamel G., Prahalad C.K., The core competence of the corporation, "Harvard Business Review", vol. 68, no. 3, 1990.
  • Kempka S. (2010), Logistyka źródłem sukcesu przedsiębiorstw w dobie gospodarki rynkowej, http://www.kdkinfo.com.pl, 29.06.2010.
  • Kieżun W., Sprawne zarządzanie organizacją, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 1997.
  • King A., Fowler S.W., Zeithaml C.P., Managing organizational competencies for competitive advantage: the middle-management edge, "Academy of Management Executive", vol. 15, no. 2, 2001
  • Konecka S., Ewolucja branży a relacje w sieci dostaw - na przykładzie branży motoryzacyjnej, "Logistyka" nr 3, 2006.
  • Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, Zakład im. Ossolińskich, Wrocław-Warszawa-Kraków- Gdańsk 1975.
  • Kroker B., Outsourcing usług logistycznych, "Logistyka" nr 3, 2006
  • Łoboda M., Sitko-Lutek A., Kompetencje i luka kompetencyjna organizacji, [w]: Sitko-Lutek A. (red.), Polskie firmy wobec globalizacji. Luka kompetencyjna, WN PWN, Warszawa 2007.
  • Mańkowski C., Synergia w logistyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2009.
  • Markowski B., Metody i sposoby identyfikacji luki kompetencyjnej, [w]: Sitko-Lutek A. (red.), Polskie firmy wobec globalizacji. Luka kompetencyjna, WN PWN, Warszawa 2007.
  • Oleksyn T., Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
  • Polski Kongres Logistyczny LOGISTICS&EUROLOG 2010 http://www.knlsggw.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=90:polski-kongres-logistyczny-logisticsaeurolog-2010&catid=42:dzialalnosc-koferencje&Itemid=75, 23.06.2010.
  • Raport ING, Rynek transportu i logistyki w Polsce, "Nowe horyzonty", maj 2007.
  • Raport KPMG, Logistyka w przedsiębiorstwach przemysłowych - Polska na tle Europy Środkowej, marzec 2006.
  • Sajkiewicz A., Jakość zasobów pracy, Poltext, Warszawa 2002.
  • Sitko-Lutek A., Istota i cechy kompetencji organizacji, [w:] Kompetencje a sukces zarządzania organizacją, (red.) S.A. Witkowski, T. Listwan, Difin, Warszawa 2008.
  • Witkowski J., Strategia logistyczna przedsiębiorstw przemysłowych, Akademia Ekonomiczna im. O. Langego we Wrocławiu, Wrocław 1995.
  • Wojewódzka-Król K., Rydzkowski W. (red.), Transport, Wydanie III, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  • Żurek J. (red.), Przedsiębiorstwo. Zasady działania, funkcjonowanie, rozwój, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171271823

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.