PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | z. nr 36 | 23--30
Tytuł artykułu

Wykorzystanie czynników grywalizacyjnych w tworzeniu aplikacji użyteczności publicznej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Using Gamification Factors in Building Applications for Public Use
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W ciągu ostatnich lat, wraz ze wzrostem roli różnego rodzaju mediów społecznościowych na rynku projektowania oprogramowania pojawił się nowy trend - gryfikacja, której głównym celem jest zwiększenie zaangażowania użytkownika w pracę z programem komputerowym. Gryfikacja oznacza wykorzystanie mechaniki oraz technik znanych z różnego rodzaju gier (m.in. planszowych, fabularnych czy komputerowych) w celu zwiększenia zaangażowania użytkownika w wykonywanie różnego rodzaju czynności w sytuacjach niebędących grami, szczególnie, gdy są one uważane za nudne lub rutynowe. Gryfikacja jest interesującym trendem, który może mieć bardzo pozytywny wpływ na zwiększenie doświadczeń użytkownika (user experience) oraz jego zaangażowanie w pracę z systemem. Należy jednak podkreślić, że grywalizacja nie może być traktowana jako remedium na wszystkie problemy relacji użytkownik - aplikacja. Źle zaprojektowany interfejs może w znaczący sposób utrudnić korzystanie z nawet najbardziej interesującego (z punktu widzenia użytkowników) programu. Niniejszy artykuł stanowi próbę analizy tego trendu w aspekcie aplikacji użyteczności publicznej. (abstrakt oryginalny)
EN
Recently, along with the increase of the role of various social media, a new trend in the field of software design appeared - gamification, which main goal is to increase the user engagement while working with the software. By definition, gamification means using the mechanics and techniques known from various kinds of games (including board games, role-playing or computer games) in order to increase user's involvement in performing various types of activities in non-gaming context, especially if those activities are considered boring or routine. Gamification is an interesting trend, which - if applied correctly - many have a positive impact on both improving the user experience and his commitment into performing the task. However, gamification cannot be treated as a remedy for all the problems of user-application relationships. Poorly designed application or its interface can significantly affect the user (player) willingness to participate in (use) it. This article is an attempt to analyse this phenomenon, especially concerning its usage in building public use applications. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
23--30
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Lubelska
Bibliografia
  • Bartle R., Designing Virtual Worlds, New Riders Pub., 2003.
  • Caillois R., Ludzie i gry, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 1997.
  • Deterding S., Dixon D., Khaled R., Nacke L., From game design elements to gamefulness: Defining 'gamification' [w:] Proceedings of the 15th International Academic-MindTrek Conference, 2011.
  • http://gamemybrand.files.wordpress.com/2010/08/gaming-brands-printer-friendly-tim-jones-bbh.pdf (dostęp 12.08.2012).
  • http://www.enterprise-gamification.com/index.php/en/facts (dostęp 29.09.2012).
  • Huizinga J., Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Wyd. Aletheia, Warszawa 2007.
  • Laskowski M., Czynniki zwiększające jakość użytkową interfejsów aplikacji internetowych; "Logistyka" 6/2011, Instytut Logistyki i Magazynowania 2011.
  • Nelson M.J., Soviet and American Precursors to the Gamification of Work [w:] Proceedings of the 16th International Academic MindTrek Conference 2012.
  • Sutton-Smith B., The Ambiguity of Play, Harvard University Press, 2001.
  • Sztompka P., Socjologia zmian społecznych, Znak, Kraków 2005.
  • Tkaczyk P., Grywalizacja. Jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych, Helion, Gliwice 2012.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171273797

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.