Warianty tytułu
Mechanisms of the Management Paradigm Development
Języki publikacji
Abstrakty
Rozwój nauk o zarządzaniu jest nieodłącznie związany z powstawaniem i ewoluowaniem paradygmatów, które, wytyczając różne orientacje, koncepcje oraz metody i techniki zarządzania, stanowią metodologiczne podstawy tej dyscypliny naukowej. Rozwój paradygmatów jest w znaczący sposób implikowany zmianami w praktyce gospodarczej, co wynika bezpośrednio z pragmatycznego charakteru nauk o zarządzaniu. Stąd podstawowym celem artykułu jest analiza i egzemplifikacja ewolucji paradygmatów nauk o zarządzaniu wraz z ukazaniem ich wpływu na rozwój koncepcji zarządzania. Rozważania zawarte w artykule prezentują zatem z jednej strony uwarunkowania towarzyszące tworzeniu i ewoluowaniu podstawowych paradygmatów zarządzania, z drugiej zaś strony koncentrują się na analizie wpływu procesów globalizacji oraz doświadczeń kryzysu gospodarczego na ewolucyjny rozwój paradygmatów zarządzania w oparciu o procesy paralelizmu, adaptacji, koewolucji i koincydencji. (abstrakt oryginalny)
The development of management sciences is inherently connected with the formation and evolution of paradigms which, by determining various orientations, concepts, as well as methods and techniques of management, constitute the methodological foundation of this scientific discipline. The development of the paradigms is significantly implied by changes in the economic practice, which arises directly from the pragmatic character of management sciences. Therefore, the primary goal of this article is to analyze and exemplify the evolution of the paradigms of management sciences, and to show their impact on the development of the management concept. Thus, on the one hand, the deliberations included in the article present the conditionings accompanying the creation and evolution of the basic management paradigms, whereas on the other hand they focus on analyzing the impact of the globalization processes and the experiences of the economic crisis on the evolutionary development of management paradigms based on the processes of parallelism, adaptation, co-evolution and coincidence.(original abstract)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
- [1] ACOCELLA N., Zasady polityki gospodarczej, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002.
- [2] BOROWIECKI R., Permanentna restrukturyzacja jako czynnik rozwoju i sukcesu przedsiębiorstw w dobie globalizacji rynku, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie 2010, nr 836.
- [3] CZAKON W., Paradygmat sieciowy w naukach o zarządzaniu, "Przegląd Organizacji" 2011, nr 1.
- [4] DOBIJA D., Pomiar i sprawozdawczość kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, Wyd. WSZiP im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2003.
- [5] DRUCKER P.F., Managements New Paradigms, http:// www.forbes.com/forbes/1998/1005/6207152a.html, data dostępu 12.03.2014 r.
- [6] GLADWIN T.N., KENNELLY J.J., KRAUSE T.-S., Shifting Paradigms for Sustainable Development: Implications for Management Theory and Research, "The Academy of Management Review" 1995, Vol. 20, No. 4.
- [7] JABŁOŃSKI A., Wartość interesariuszy w modelu zrównoważonego biznesu, "Przegląd Organizacji" 2011, nr 2.
- [8] JAKI A., Mechanizmy procesu zarządzania wartością przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie - Seria Specjalna: Monografie nr 215, Wyd. UEK, Kraków 2012.
- [9] JAKI A., Paradygmat efektywności w zarządzaniu, "Przegląd Organizacji" 2011, nr 4.
- [10] KIEŁTYKA L., Informatyczne przemiany zarządzania technologiami informacyjnymi w organizacjach, "Przegląd Organizacji" 2011, nr 3.
- [11] KUHN T.S., Struktura rewolucji naukowych, Wyd. Fundacji Aletheia, Warszawa 2001.
- [12] LEŚKIEWICZ Z., Paradygmat racjonalności w gospodarowaniu, Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 1990.
- [13] LICHTARSKIJ., O endogenicznych barierach rozwoju nauk o zarządzaniu, [w:] Dynamika zarządzania organizacjami. Paradygmaty - Metody - Zastosowania, Wyd. AE w Katowicach, Katowice 2007.
- [14] LISIŃSKI M., Analiza metodologii nauk o zarządzaniu, [w:] CZEKAJ J., LISIŃSKI M. (red.), Rozwój koncepcji i metod zarządzania, UEK - Fundacja UEK, Kraków 2011.
- [15] MALARA Z., Przełomy w gospodarce a problemy funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstw. Wołanie o paradygmaty, [w:] BOROWIECKI R" JAKI A. (red.), Restrukturyzacja przedsiębiorstw i gospodarek w warunkach rozwoju rynków globalnych, UEK - Fundacja UEK, Kraków 2013.
- [16] MAREK S., BIAŁASIEWICZ M. (red.), Podstawy nauki o organizacji. Przedsiębiorstwo jako organizacja gospodarcza, PWE, Warszawa 2008.
- [17] NIEMCZYK J., Renta sieciowa, [w:] BOROWIECKI R., ROJEK T. (red.), Kooperencja przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej. Konkurencja - Kooperacja - Rozwój, UEK - Fundacja UEK, Kraków 2013.
- [18] OBŁÓJ K, Tworzywo skutecznych strategii. Na styku starych I nowych reguł konkurencji, PWE, Warszawa 2002.
- [19] PERECHUDA K., Nielokalność jako nowy paradygmat współczesnego biznesu, [w:] JAGODA H., LICHTARSKI J. (red.), Kierunki i dylematy rozwoju nauki i praktyki zarządzania przedsiębiorstwem, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010.
- [20] PINDELSKI M., Etyka, CSR i CSV w orientacjach strategicznych, "Przegląd Organizacji" 2012, nr 2.
- [21 ] PORTER M.E., KRAMER M.R., The Big Idea: Creating Shared Value, "Harvard Business Review" 2011, Vol. 1.
- [22] RAPPAPORT A., Creating Shareholder Value. The New Standard for Business Performance, The Free Press, New York 1986.
- [23] SAGAN A., Paradygmaty w marketingu - próba syntezy, "Marketing i Rynek" 2012, nr 11.
- [24] SUDOŁ S., Nauki o zarządzaniu, PWE, Warszawa 2012.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171274587