Warianty tytułu
Shopping Habits of Young Europeans - Store Selection and its Determinants
Języki publikacji
Abstrakty
Artykuł prezentuje wyniki badań dotyczących wyborów sklepów i ich determinant podczas zakupów produktów codziennego użytku (branża FMCG), przeprowadzonych na wybranych rynkach europejskich wśród młodych nabywców. Rezultaty projektu realizowanego w dziesięciu krajach wskazują, że największą popularnością wśród młodych konsumentów europejskich cieszą się supermarkety, w dalszej kolejności małe sklepy lokalne, a także sklepy typu discount (szczególnie w Niemczech i Wielkiej Brytanii). Młodzi konsumenci europejscy nie kierują się przede wszystkim ceną podczas zakupów produktów szybko zbywalnych, ważniejsze dla nich okazały się: duży asortyment oraz dogodna lokalizacja sklepu (odnotowano pewne zróżnicowanie w tej kwestii pomiędzy badanymi krajami). Ponadto we wszystkich dziesięciu krajach młodzi Europejczycy wskazywali, że produkty codziennego użytku najczęściej kupują raz w tygodniu w supermarkecie, a brakujące rzeczy dokupują w małych, lokalnych sklepikach. Rezultaty mogą mieć duże zastosowanie w działaniach marketingowych firm na poszczególnych rynkach zagranicznych nie tylko w obszarze produktu, ale również dystrybucji. (abstrakt oryginalny)
This paper presents the results of research concerning store selection and its determinants when shopping everyday products (FMCG). This research was conducted in selected European countries and the respondents were young consumers. The results obtained in ten countries indicate that the most popular, as a place of shopping among young European consumers, are the supermarkets, next small local stores and discounts (discounts are popular especially in Germany and the United Kingdom). Young European don't take into account the price when select the store and fast moving products. Other factors are more important for them, which are: large number of different products and convenient store location (there are some differences among researched countries). Moreover, all young Europeans pointed out that they usually buy fast moving goods once a week in supermarkets and the other missing products in local, small shops. Results of the project can be used in marketing activities of companies on particular foreign markets, both in product and distribution area. (original abstract)
Twórcy
- Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
- Bartosik-Purgat, M. (2011). Kulturowe uwarunkowania zachowań konsumentów na przykładzie młodych Europejczyków. Poznań: Wyd. UE w Poznaniu.
- Chang, C. i Tu, C. (2005). Exploring Store Image, Customer Satisfaction and Customer Loyalty Relationship: Evidence from Taiwan Hypermarket Industry. The Journal of American Academy of Business, 7 (2), 197-202.
- Chang, E.C. i Luan, B. (2010). Chinese Consumers' Perception of Hypermarket Store Image. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 22 (4), 512-527.
- Erdem, O., Oumlil, A.B. i Tuncalp, S. (1999). Consumer Values and the Importance of Store Attributes. International Journal of Retail & Distribution Management, 27 (4).
- Grewal, D., Baker, J., Levy, M. i Voss, G.B. (2003). The Effects or Wait Expectations and Store Atmosphere Evaluations on Patronage Intentions in Service-Intensive Retail Stores. Journal of Retailing, 79 (4), 259-268.
- Martenson, R. (2007). Corporate Brand Image, Satisfaction and Store Loyalty. A Study of the Store as a Brand, Store Brands and Manufacturer Brands. International Journal of Retail & Distribution Management, 35 (7).
- Narang, R. (2011). Examining the Role of Various Psychographic Characteristics in Apparel Store Selection: A Study on Indian Youth. Young Consumers, 12 (2), 133-144.
- Pan, Y. i Zinkhan, G. (2006). Determinants of Retail Patronage. A Meta-analytical Perspective. Journal of Retailing, 82 (3).
- Patterson, P.G. (2007). Demographic Correlates of Loyalty in a Service Context. Journal of Service Marketing, 2 (5), 112-121.
- Paulins, V.A. i Geistfeld, L.V. (2003). The Effect of Consumer Perceptions on Store Attributes on Apparel Store Preference. Journal of Fashion Marketing and Management, 7 (4), 371-385.
- Perea y Monsuwe, T., Dellaert, B.G.C. i de Ruyter, K. (2004). What Drives Consumers to Shop Online? A Literature Review. International Journal of Service Industry Management, 15 (1), 102-121.
- Schroeder, J. (2007). Badania marketingowe rynków zagranicznych. Poznań: Wyd. AE w Poznaniu.
- Seock, Y.K. i Lin, Ch. (2011). Cultural Influence on Loyalty Tendency and Evaluation of Retail Store Attributes. An Analysis of Taiwanese and American Consumers. International Journal of Retail & Distribution Management, 39 (2).
- Seock, Y.K. i Sauls, N. (2008). Hispanic Consumers' Shopping Orientation and Apparel Retail Store Evaluation Criteria. An Analysis of Age and Gender Differences. Journal of Fashion Marketing and Management, 12 (4).
- Sherman, E., Mathur, A. i Smith, R.B. (1997). Store Environment and Consumer Purchase Behavior: Mediating Role of Consumer Emotions. Psychology and Marketing, 14 (14).
- Sinha, P.K. i Banerjee, A. (2004). Store Choice Behaviour in an Evolving Market. International Journal of Retail & Distribution Management, 32 (10), 482-494.
- Siu, N.Y.M. i Cheung, J.T. (2001). A Measure of Retail Service Quality. Marketing Intelligence & Planning, 19 (2).
- White, D.W. i Absher, K. (2007). Positioning of Retail Stores in Central and Eastern European Accession States. Standardization versus Adaptation. European Journal of Marketing, 41 (3/4), 292-306.
- Wong, Y.T., Osman, S., Jamaluddin, A. i Yin-Fah, B.C. (2012). Shopping Motives, Store Attributes and Shopping Enjoyment among Malaysian Youth. Journal of Retailing and Consumer Services, 19, 240-248.
- Yoon, S.J. (2013). Antecedents and Consequences of In-store Experiences Based on an Experiential Typology. European Journal of Marketing, 47 (5/6), 693-714.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171274793