PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 10 | 300--307
Tytuł artykułu

Relacje w sieciach biznesowych przedsiębiorstw

Autorzy
Warianty tytułu
Relationships in Business Networks of Companies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest określenie, na podstawie krytycznej analizy literatury, zestawu kryteriów umożliwiających odróżnienie relacji biznesowych od innych kontaktów, które przedsiębiorstwo nawiązuje z zewnętrznymi podmiotami. Zweryfikowana zostanie hipoteza, że możliwe jest zbudowanie zestawu takich wyznaczników. W tym celu zdefiniowane zostanie pojęcie relacji biznesowych oraz sprecyzowane zostaną cechy decydujące o występowaniu trwałych powiązań między niezależnymi przedsiębiorstwami.(fragment tekstu)
EN
he aim of the paper is to create a set of criteria distinguishing pure business relationships from discrete transactions of the company. In order to achieve this, a difference between interactions (separate episodes, e.g. negotiations of terms of contract) and relations (which represent rather general and long-term elements of interfirm behaviour) has been highlighted. It has been demonstrated that a business relationship can exist only if three conditions are met : there is a history of cooperation between companies which creates trust, the entities involved are committed to the relation (commitment may be affective and/or calculative), there is mutuality in the interactions between companies (expressed by activity of both parties and by mutual dependence of the companies). (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
300--307
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Barry, J.M., Dion, P., Johnson, W., 2008, A cross-cultural examination of relationship strength in B2B services, Journal of Services Marketing vol. 22, no. 2.
  • Blois, K., 1998, Don't all firms have relationships?, Journal of Business and Industrial Marketing vol. 13, no. 3.
  • Easton, G., 1992, Industrial networks: a review, w: B. Alexsson, G. Easton (red.), Indus- tial Networks: A New View of Reality, Routledge London.
  • Fonfara, K., 2004, Marketing partnerski na rynku przedsiębiorstw, wyd. 2 zm., Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Fonfara, K. (red.), 2009, Zachowanie przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji. Podejście sieciowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Ford, D., Hakansson H., Johanson J., 1986, How do companies interact?, Industrial Marketing and Purchasing vol. 1(1).
  • Golić, S.L., 2007, A comparison of shipper and carrier relationship strength, International Journal of Physical Distribution and Logistics Management vol. 37, no. 9.
  • Hakansson, H., Gadde, L.E., 1992, Supplier relations, w: Professional Purchasing, Lon- doyn, Routledge London, rozdz. 4.
  • Hakansson, H., Snehota, I., 1995, Analysing Business Relationships, w: H. Hakansson, I. Snehota (red.), Developing Relationships in Business Networks, Routledge London.
  • Hausman, A., 2001, Variations in relationship strength and it's impact on performance and satisfaction in business relationships, Journal of Business & Industrial Marketing vol. 16, no. 7.
  • IMP Group, 1982, An interaction approach, w: International Marketing and Purchising of Industial Goods, Wiley, Chichester.
  • Keister, L.A., Where do strong ties come from? A dyad analysis of the strenght of inter- firm exchange relations during China's economic transition, The International Journal of Organizational Analysis vol. 7, no. 1.
  • Turnbull, P., Ford, D., Cunningham, M., 1996, Interaction, relationships and networks in business markets: an evolving perspective, Journal of Business and Industrial Marketing vol. 11, no. 3-4.
  • Wilson, D.T., Mummalaneni, V., 1986, Bonding and commitment in buyer-seller relationships: a preliminary conceptualisation, International Marketing and Purchising vol. 1, no. 3
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171274891

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.