PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2011 | nr 1 | 6--14
Tytuł artykułu

Wyzwania stojące przed systemem szkolnictwa wyższego w Europie

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Europejskie ośrodki akademickie mają do spełnienia istotne zadanie w procesie kreowania najbardziej konkurencyjnej na świecie gospodarki opartej na wiedzy. Mogą w tym celu wykorzystać zasoby, którymi dysponują, ponieważ są tym miejscem, gdzie odkrywana i poddawana interpretacji jest wiedza - nadrzędny zasób każdej organizacji uczącej się. Misję uczelni stanowi nie tylko prowadzenie działalności edukacyjnej oraz naukowo-badawczej, ale również przyczynianie się do wzrostu potencjału ekonomicznego regionu, w którym dana szkoła wyższa jest zlokalizowana. To ostatnie zadanie nie należy do łatwych, szczególnie gdy połączymy je z całą grupą wyzwań, z którymi w XXI wieku powinien sobie poradzić system szkolnictwa wyższego. Można wśród nich wymienić m.in. globalizację usług kształceniowych czy konieczność dostosowania oferty edukacyjnej do potrzeb zgłaszanych przez rynek pracy. (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
6--14
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Balzer C., Martens K., International Higher Education and the Bologna Process. What Part Does the European Commission Play?, Uniwersytet Karola, Praga - materiał z wystąpienia zaprezentowanego na konferencji EPSNet 2004 Plenary Conference Political Science after the EU Enlargement - 18-19.06.2004.
  • Chmielecka E. (red.), Od Europejskich do Krajowych Ram Kwalifikacji, Warszawa, grudzień 2009. Decyzja nr 1720/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 roku ustanawiająca program działań w zakresie uczenia się przez całe życie, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, 24.11.2006.
  • European Guidelines for Validating Non-formal and Informal Learning, Cedefop, Luksemburg 2009.
  • Europejskie Ramy Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie, DG Edukacja i Kultura, Wspólnoty Europejskie, Belgia 2009.
  • Kim D.H., The Link Between Individual and Organizational Learning, "Sloan Management Review", 1993.
  • Kivinen O., Higher Education and Employment: Graduate Credentials in a Changing Labour Market, "Higher Education in Europe" 1997, t. XXII, nr 4.
  • Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie. Europejskie Ramy Odniesienia, DG Edukacja i Kultura, Wspólnoty Europejskie, Belgia 2007, s. 3.
  • Marszałek A., Rola uczelni w regionie, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010.
  • Autonomia programowa uczelni. Ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa 2010.
  • Reynolds J., Caley L., R. Mason, How do People Learn?, CIPD, Londyn 2002.
  • Rezolucja Rady Unii Europejskiej z dnia 27 czerwca 2002 r. w sprawie uczenia się przez całe życie, Dz.U. C 163 z dnia 09.07.2002.
  • Rifkin J., Koniec pracy. Schyłek siły roboczej na świecie i początek ery postrynkowej, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 2003.
  • Rudnicki Z., Edukacja europejska, [w:] K.A. Wojtaszczyk (red.), Integracja europejska. Wstęp, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
  • The Jean Monnet Programme: Spreading Knowledge on European Integration World-Wide, [w:] Reference Points for the Design and Delivery of Degree Programmes in European Studies; Tuning Educational Structures in Europe, Publicationes de la Universidad de Deusto, 09.09.2008.
  • Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 roku w sprawie ustanowienia Europejskich Ram Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie, 2008/C111/01, 06.05.2008.
  • Zgaga P., The Bologna Process Between Prague and Berlin 2003: Contribution to Higher Education Policy, Uniwersytet w Lublanie 2003.
  • Bendyk E., Przyszłość pracy. Polska, Czechy, Słowacja, Warszawa 2006 http://cms.polityka.pl/_gAllery/26/76/26767.pdf.
  • Budapest-Vienna Declaration on the European Higher Education Area, 12.03.2010, http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/Bologna/2010_conference/documents/Budapest-Vienna_Declaration.pdf.
  • Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, http://erasmus.org.pl/index.php/ida/20.
  • Struktury systemów szkolnictwa wyższego w Europie 2006/2007, Proces Boloński: kierunki rozwoju w poszczególnych krajach, http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/086PL.pdf.
  • The Bologna Process 2020 - the European Higher Education Area in the New Decade, Leuven Louvain-la-Neuve Communiqué, 28-29.04.2009, http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/Bologna/conference/documents/Leuven_Louvain-la-Neuve_Communiqué_April_2009.pdf.
  • The Jean Monnet Programme: Understanding European Integration, http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-programme/doc88_en.htm.
  • Total Student Mobility 2008/2009 Total Number of Students (Studies and Placements) by Home and Host Country, http://ec.europa.eu/education/erasmus/doc/stat/table109.pdf.
  • Uniwersytet Jagielloński, http://www.uj.edu.pl/dydaktyka/proces-bolonski/realizacja.
  • Wyjaśnienie Europejskich Ram Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie, Komisja Europejska, Luksemburg 2008, http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/doc/eqf/brochexp_pl.pdf.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171275303

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.