PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 12 | nr 1 (45) Wkład badań psychologicznych w naukach o zarządzaniu | 18--29
Tytuł artykułu

Psychologiczne podejście do rozumienia postaw konsumenckich

Warianty tytułu
Psychological Approach to Consumers' Attitudes
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Postawy to jeden z najważniejszych obszarów badań w psychologii. Wiedza na temat ich powstawania, konstrukcji oraz możliwości zmiany jest ogromnie ważna również dla praktyki marketingowej, ponieważ wpływają one na decyzje konsumenckie. Przez wiele lat badań nad postawami ich rozumienie bardzo się zmieniło. Klasyczne koncepcje traktowały je jako konstrukty stabilne, jednowymiarowe (pozytywne lub negatywne), dostępne świadomości podmiotu, a na ich podstawie można dokładnie przewidzieć zachowanie. We współczesnym rozumieniu przyjmuje się, że postawy mogą być ambiwalentne (zawierać jednocześnie elementy pozytywne i negatywne), człowiek nie zawsze jest świadomy źródła ich powstawania, a nawet istnienia (postawy utajone), a ich związek z zachowaniem jest skomplikowany. (abstrakt oryginalny)
EN
The psychology of attitudes is the one of the most important area in psychology. The attitudes influence the consumers' decisions, so the knowledge about the origins, structure and the possibilities of attitudes' change is very significant for marketing. As a consequence of many years of studies on attitudes the understanding of attitude concept has changed a lot. In the classic approaches attitude was stable, onedimensional (positive or negative) and conscious. Moreover, attitude was also treated as good predictor of the behavior. The contemporary approaches assume that attitudes can be ambivalent (positive and negative at the same time), and the person is not always conscious of attitude's origins and even the attitude as such (implicit attitude). It is also known that the connection between the attitude and the behavior is more complicated that it was assumed before. (original abstract)
Rocznik
Tom
12
Strony
18--29
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Bibliografia
  • Ajzen, I. i Fishbein, M. (1980). Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
  • Bargh, J.A. i Chartrand, T.L. (1999). The Unbearable Automaticity of Being. American Psychologist, 54, 462-479.
  • Belch, G.E. i Belch, M.A. (1993). Introduction to Advertising & Promotion: An Integrated Marketing Communications Perspective. Irwin Professional Publishing.
  • Bohner, G. i Wanke, M. (2001). Postawy i zmiana postaw. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Daugherty, T., Li, H. i Biocca, F. (2008). Consumer Learning and the Effects of Virtual Experience Relative to Indirect and Direct Product Experience. Psychology & Marketing, 25 (7), 568-586.
  • Engel, J.F., Kollat, D.T. i Blackwell R.D. (1968). Consumer Behavior. New York: Holt, Rinehart & Winston.
  • Fishbein, M. i Ajzen, I. (1974). Attitudes towards Objects as Predictors of Single and Multiple Behavioral Criteria. Psychological Review, 81, 59-74.
  • Forgas, J.P. i Bower, G.H. (1988). Affect in Social Judgments. Australian Journal of Psychology, 40, 125-145.
  • Hamilton, R.W. i Thompson, D.V. (2007). Is There a Substitute for Direct Experience? Comparing Consumers' Preferences after Direct and Indirect Product Experiences. Journal of Consumer Research, 34, 546-555.
  • Kall, J. (2000). Reklama. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Kotler, P. (1994). Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Warszawa: Gebethner & Ska.
  • Li, H., Daugherty, T. i Biocca, F. (2001). Characteristics of Virtual Experience in Electronic Commerce: A Protocol Analysis. Journal of Interactive Marketing, 15 (3), 13-30.
  • Maison, D. (2004). Utajone postawy konsumenckie. Analiza możliwości wykorzystania metody IAT. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Maison, D. (2010). Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Maison, D., Gusztyia, K. i Maksymiuk, R. (1996). Zmiana postaw utajonych wobec palenia papierosów u osób palących i niepalących - doniesienie z badań. Psychologia. Edukacja i społeczeństwo, (3), 61-72.
  • Milliman, R.E. (1982). Using Background Music to Affect the Behaviour of Supermarket Shoppers. Journal of Marketing, 46, 86-91.
  • Mooy, S.C. i Robben, H.S.J. (1998). How Consumers Learn from and about Products: The Impact of Direct Experience. Advances in Consumer Research, 25, 318-323.
  • Morgan, D.L. (1998). The Focus Group Guidebook. Focus Group Kitl. Thousand Oaks: Sage Publication.
  • Schemer, C., Matthes, J., Wirth, W. i Textor, S. (2008). Does "Passing the Courvoisier" Always Pay off? Positive and Negative Evaluative Conditioning Effects of Brand Placements in Rap Videos. Psychology & Marketing, 25, 923-943.
  • Shiv, B. i Fedorikhin, A. (1999). Heart and Mind in Conflict: The Interplay of Affect and Cognition in Consumer Decision Making. Journal of Consumer Research, 26 (3), 278-292.
  • Smith, R.E. i Swinyard, W.R. (1988). Cognitive Response to Advertising and Trial: Belief Strength, Belief Confidence and Product Curiosity. Journal of Advertising, 17 (3), 3-14.
  • Staats, C.K. i Staats, A.W. (1957). Meaning Established by Classical Conditioning. Journal of Experimental Psychology, 54 (1), 74-80.
  • Stasiuk, K. i Maison, D. (w druku). Psychologia konsumenta. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Urland, G.R. i Ito, T.A. (2005). Have Your Cake, and Hate It Too: Ambivalent Food Attitudes Are Associated with Dietary Restraint. Basic and Applied Social Psychology, 27 (4), 353-360.
  • Wojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171275423

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.