PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | z. 132 | 89--104
Tytuł artykułu

Teoretyczne podstawy koncepcji tożsamości przedsiębiorstwa

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W opracowaniu zebrano liczną grupę definicji terminu "tożsamość przedsiębiorstwa" oraz podjęto próbę ich oceny. Dokonana analiza potwierdziła, że tożsamość przedsiębiorstwa to pojęcie wieloznaczne, które do tej pory było w literaturze przedstawiane w sposób niejednolity. Badając definicje z różnych obszarów geograficznych oraz okresów czasowych, można zauważyć odwołania do różnych perspektyw i stanowisk poznawczych, które co innego uznają za istotę problemu. Przystępując zatem do badań nad tożsamością, zaleca się, aby zawsze jednoznacznie określić na gruncie którego stanowiska poznawczego będą prowadzone analizy i interpretacje pojęcia, co pozwoli uniknąć błędów i sprzeczności na późniejszym etapie wnioskowania. Przegląd i analiza sposobów rozumienia pojęcia "tożsamość przedsiębiorstwa" i wyodrębnienie na tej podstawie czterech wiodących grup poglądów nazwanych perspektywami skłoniło do przyjęcia stanowiska, że tożsamość to zbiór unikalnych cech przedsiębiorstwa, których trzon stanowią: kultura, komunikacja i symbolika. Dodatkowo, w kontekście polskich realiów biznesowych i akademickich uznano, że polski termin "tożsamość przedsiębiorstwa" najlepiej ukazuje istotę anglojęzycznej koncepcji corporate identity.(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
89--104
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Abratt R., A new approach to the corporate image management process, "Journal of Marketing Management" 1989, vol. 5, no. 1.
  • Ackerman L. D., Identity strategies that make a difference, "The Journal of Business Strategy" 1988.
  • Altkorn J., Wizualizacja firmy, Instytut Marketingu, Kraków 1999.
  • Balmer J. M. T., Corporate branding and connoisseurship, "Journal of General Management" 1995, vol. 21, no. 1.
  • Balmer J. M. T., Corporate identity and the advent of corporate marketing, "Journal of Marketing Management" 1998, vol. 14, no. 8.
  • Balmer J. M. T., Corporate identity: the power and the paradox, "Design Management Journal" 1993, vol. 6, no. 1.
  • Balmer J. M. T., Corporate identity, corporate branding and corporate marketing ,"European Journal of Marketing" 2001, vol. 35, no. 3/4.
  • Castells M., Siła tożsamości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.Balmer J. M. T.,Corporate identity, corporate branding and corporate marketing, "European Journal of Marketing" 2001, vol. 35, no. 3/4.
  • Balmer J. M. T., Soenen G. B., Operationalising the concept of corporate identity: articulating the corporate identity mix and the corporate identity management mix, University of Strathclyde International Centre for Corporate Identity Studies working paper, Glasgow 1997.
  • Balmer J. M. T., Soenen G. B., The acid test of corporate identity management, "Journal of Marketing Management" 1999, vol. 15, no. 1.
  • Bernstein D., Company Image & Reality. A Critique of Corporate Communications, Holt, Rinehart and Winston, Eastbourne, UK, 1986.
  • Bick G., Jacobson M. C., Abratt R., The corporate identity management process revisited, "Journal of Marketing Management" 2003, vol. 19.
  • Birkigt K., Stadler M., Corporate Identity, Grundiagen, Funktionen und Beispoelen, Verlag, ModerneIndustrie, Landsberg am Lech 2000.
  • Boulding K., The Image: Knowledge in Life and Society, Ann Arbor, University of Michigan Press, Michigan 1956.
  • Budzyński W., Zarządzanie wizerunkiem firmy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2002.
  • Carter D. E., Designing Corporate Identity Programs for Small Corporations, Art Direction Company, New York 1982.
  • Castells M., Siła tożsamości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  • Chajet C., Shachtman T., Image by design, wyd. 2, McGraw-Hill, New York 1998.
  • Cornelissen J., Harris Ph., The corporate identity metaphor: perspectives, problems and prospects, "Journal of Marketing Management" 2001, vol. 17, no. 1.
  • Dąbrowski T., Reputacja przedsiębiorstwa. Tworzenie kapitału zaufania, Wolters Kluwer Polska, Kraków 2010.
  • Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, red. D. Lalak, T. Pilch, Warszawa 1999.
  • Excellence in Public Relations and Communication Management, eds. J. Grunig, Lawrence Erlbaum Associates Inc., Hillsdale 1992.
  • Fleischer M., Corporate identity i public relations, Dolnośląska Wyższa Szkoła Edukacji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Wrocław 2003.
  • Gioia D. A., Schultz M., Corley K., Organizational identity, image, and adaptive instability, "Academy of Management Review" 2000, vol. 25, no. 1.
  • Głuszek E., Zarządzanie zasobami niematerialnymi przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2004
  • Gray E. R., Balmer J. M. T., Managing corporate image and corporate reputation, "Long Range Planning" 1998, vol. 31, no. 31.
  • Gregory J. R., Wiechmann J. W., Marketing Corporate Image: The Company as Your Number One Product, NTC Business Books, Chicago 1999.
  • Harbrücker U., Changing of values and corporate identity, "Mathematics and Economics" 1993, vol. 13, no. 2
  • Hawn R., Image vs. identity, "Trends" 1998, vol. 14.
  • Herbst D., Corporate identity, Cornelsen, Berlin 1998.
  • Keller J., Das CI-Dilemma. Abschied von FalschenIllusionen, Gabler Management Perspectives, Wiesbaden 1990.
  • Kennedy S. H., Nurturing corporate images: total communication or ego trip?, "European Journal of Marketing" 1977, vol. 11, no. 3.
  • Lambert A., Corporate identity and facilities management, Facilities 1989.
  • Larson J. P., Reitter R., Structures de Pouvoir et Identite de I'Entreprise, Editions Nathan, Paris 1979;
  • Leitch S., From logo-centrism to corporate branding?, "Australian Journal of Communication" 1999, vol. 26, no. 3.
  • Leuthesser L., Kohli C., Corporate identity: the role of mission statements, "Business Horizons" 1997, vol. 40, no. 3.
  • Majchrzak K., Zarządzanie reputacją w przedsiębiorstwach sektora naftowego, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2011.
  • Margulies W. P., Make the most of your corporate identity, "Harvard Business Review" 1977, vol. 55.
  • Markwick N., Fill C., Towards a framework for managing corporate identity, "European Journal of Marketing" 1997, vol. 31, no. 5/6.
  • Martineau P., The Corporate Personality, w: L. Bristol, Business and Its Public, Harvard Business School Press, Boston 1960.
  • Nikodemska-Wołowik A. M., Komunikowanie tożsamości rynkowej w otoczeniu międzynarodowym, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008.
  • Nikodemska-Wołowik A. M., Komunikowanie tożsamości organizacji w kontekście społecznej i proekologicznej orientacji interesariuszy, "Zeszyty Naukowe. Ekonomiczne Problemy Usług. Uniwersytet Szczeciński" 2007, nr 12, t. 2.
  • Nikodemska-Wołowik A. M., Rola badań marketingowych w programie całościowej identyfikacji, "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica" 2004, z. 179, t. 1.
  • Nikodemska-Wołowik A. M., Górski P., Wołowik M., Nie tylko logotyp: wyróżnienie i przynależność w biznesie, Bydgoszcz-Gdańsk 2004.
  • Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, ŻAK Wydawnictwo Akademickie, Warszawa 1998
  • Olins W., The Corporate Personality: An Inquiry into the Nature of Corporate Identity, Design Council, London 1978.
  • Olins W., The Wolff Olins Guide to Corporate Identity, The Design Council, London 1990.
  • Pilditch J., Communication by Design: A Study in Corporate Identity, McGraw-Hill, Maidenhead 1970.
  • Portugal J., Halloran J., Keith D., Avoiding a corporate identity crisis, "Management Review" 1986, vol. 75, no. 4.
  • Ragin-Skorecka K., Corporate Identity, Publishing House of Poznan University of Technology, Poznań 2010.
  • Ragin-Skorecka K., Management of internal corporate identity, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2010.
  • Rekom J. van, Deriving an operational measure of corporate identity, "European Journal of Marketing" 1997, vol. 31, no. 5-6.
  • Riel C. B. M. van, Principles of Corporate Communication, Prentice-Hall, Hemel, Hempstead 1995.
  • Riel C. B. M. van, Balmer J. M. T., Corporate identity: the concept, its measurement and management, "European Journal of Marketing" 1997, vol. 31, no. 5-6.
  • Revealing the Corporation: Perspectives on Identity, Image, Reputation, Corporate Branding and Corporate Level Marketing, eds. J. M. T. Balmer, S. Greyser, Routledge 2003.
  • Rozwadowska B., Public relations: teoria, praktyka, perspektywy, Wydawnictwo "Studio Emka", Warszawa 2009.
  • Schmidt K., The Quest For Identity, Cassell, London 1995.
  • Schultz D., Tannenbaum S. J., Lauterborn R. F., Integrated Marketing Communications: Pulling it Together and Making it Work, NTC Business Books, Chicago, IL, 1994.
  • Selame E., Selame J., Developing a corporate identity. How to stand out in the crowd, New York 1977.
  • Sitko W., Zarębska A., Zintegrowany model zarządzania tożsamością organizacyjną w przedsiębiorstwie, "Organizacja i Kierowanie" 2007, nr 1.
  • Słownik języka polskiego, opr. zbior., Wydawnictwo Naukowe PWN, t. 3, Warszawa 2005.
  • Steinmann H., Georg S., Grundlagen der Unternehmensführung, Wiesbaden 2000.
  • Suska M., Tożsamość a system wartości i postawy współczesnej młodzieży, w: Tożsamość osobowa a tożsamości społeczne. Wyzwania dla edukacji XXI wieku, red. T. Bajkowski, K. Sawicki, Białystok 2000.
  • The Expressive Organization: Linking Identity, Reputation, and the Corporate Brand: Linking Identity, Reputation, and the Corporate Brand, eds. M. Schultz, M. J. Hatch, M. H. Larsen, OUP, Oxford 2000.
  • Topalian A., Corporate identity: beyond the visual overstatements, "International Journal of Advertising" 1984, no. 3.
  • Wyszomierska B., Tożsamość przedsiębiorstwa - geneza pojęcia, jego ewolucja i dylematy związane z klasyfikacją, "Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów", Szkoła Główna Handlowa, Zeszyt Naukowy nr 66, 2006.
  • Zarębska A., Identyfikacja tożsamości organizacyjnej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa 2009.
  • Zarębska A., Nowy model identyfikacji i zarządzania tożsamością organizacyjną w przedsiębiorstwie, "Przegląd Organizacji" 2005, nr 11.
  • Zarębska A., Rozważania nad tożsamością organizacyjną - konsensus pomiędzy teorią a praktyką, "Przegląd Organizacji" 2005, nr 4.
  • Zarębska A., Tożsamość organizacyjna przedsiębiorstwa: jak stworzyć konkurencyjną firmę?, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa 2008.
  • Zarębska A., Zarządzanie tożsamością a zarządzanie przez tożsamość - subtelna różnica czy milowy krok?, "Przegląd Organizacji" 2006, nr 9.
  • Zarębska A., Znaczenie przywództwa w kształtowaniu tożsamości organizacji przedsiębiorstwa, "Organizacja i Zarządzanie" 2008, nr 4.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171276053

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.