PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 4 | 48--56
Tytuł artykułu

Od paradygmatu SCP po dynamikę konkurencyjną

Warianty tytułu
From the SCP Paradigm to Competitive Dynamics
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest określenie wpływu struktury sektora i barier wejścia na możliwości działania firmy i formułowania przez nią strategii konkurencji według różnych koncepcji: paradygmatu Struktura - Zachowanie - Efektywność (Strategy - Conduct - Performance), hipotezy efektywnej struktury rynku ESH (Efficient Structure Hypothesis), nowej teorii konkurencji NEIO (New Empirical Industrial Organization), teorii rynków kontestowanych CTM (Contestable Markets Theory) oraz dynamicznych modeli konkurowania (Competitive Dynamics Research), w tym koncepcji grup strategicznych. W artykule zaprezentowano metody analizy strategicznej służące badaniu sektora oraz przedstawiono wyniki badań ankietowych o charakterze ogólnopolskim, reprezentatywnym dla dużych firm przemysłowych. Badania, dotyczące stosowania przez te przedsiębiorstwa różnych metod analizowania sektora, wykazały, że poza analizą kluczowych czynników sukcesu, stopień wykorzystania takich metod jak: mapa grup strategicznych, punktowa ocena sektora, metoda pięciu sił i benchmarking konkurencyjny, jest zbyt niski.
Implikacje praktyczne: Niedostateczne wykorzystanie narzędzi analizy strategicznej wpływa negatywnie na ocenę sektora oraz na jakość formułowanej przez firmę strategii konkurencji.
Implikacje społeczne: Potrzebne jest rozpowszechnienie metod analizy strategicznej i ich profesjonalne stosowanie w dużych polskich przedsiębiorstwach przemysłowych. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this article is to define an influence of the sector structure and entrance barriers on the possibilities of the company's operation and on its formulation of the competitive strategy according to the different concepts: a paradigm Strategy - Conduct - Performance, Efficient Structure Hypothesis, New Empirical Industrial Organization, Contestable Markets Theory, Competitive Dynamics Research including the concepts of strategic groups. The paper presents the methods of strategic analysis which serve to examine the sector. The results of the national surveys conducted in large industrial companies were also presented. The research which referred to the different methods of sector analysis showed that besides key success factors, the level of the usage of such methods as: a map of strategic groups, sector scoring, a method of five strengths and a competitive benchmarking is too low.
Practical implications: an insufficient usage of the tools of strategic analysis negatively influences the sector evaluation and a quality of the competitive strategy formulated by the company.
Social implications: it is necessary to disseminate the methods of strategic analysis and to apply it professionally in large Polish industrial companies. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
48--56
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Łódzka
Bibliografia
  • 1. Aaker, DA. (1992), Strategie Market Management, John Wiley & Sons, New York, s. 65.
  • 2. Coulter, M. (2005), Strategie Management in Action, Pearson Prentice Hall, New Jersey, s. 185.
  • 3. Dietl, M. (2009), .Analiza ekonomiczna rynku energii elektrycznej w latach 2007-2008", Biuletyn Urzędu Regulacji Energetyki, nr 6, s. 59-63.
  • 4. Gajdzik, В., Jama, B. (2006), Analiza strategiczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, s. 99.
  • 5. Gorynia, M. (1993), "Deliminacja systemów gospodarczych w naukach ekonomicznych", Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, z. 2, s. 65-72.
  • 6. Grudzewski, W.M., Hejduk, I.K. (2004), Metody projektowania systemów zarządzania, Difin, Warszawa, s. 168-169, 173.
  • 7. Huff, A.S., Floyd, S.W., Sherman, H D., Terjesen, S. (2001), Zarządzanie strategiczne. Podejście zasobowe, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, s. 176-177.
  • 8. Matyjas, Z. (2011), "Ekonomika organizacji przemysłowej w zarządzaniu strategicznym", Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica, nr 261, s. 307-318.
  • 9. Matyjas, Z. (2011), "Koncepcja grup strategicznych - w stronę dynamicznych modeli konkurowania (przegląd badań światowych)", Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica, nr 258, s. 77-93.
  • 10. Pawłowska, M. (2010), "Konkurencja na polskim rynku bankowym na tle zmian strukturalnych i technologicznych - wyniki empiryczne", w: Miklaszewska, E. (red ), Bank na rynku finansowym. Problemy skali, efektywności i nadzoru, Wolters Kluwer, Warszawa, s. 356-388.
  • 11. Pawłowska, M. (2007), "Rentowność a struktura rynku - wyniki badania panelowego zgodnie z modelem SCP", Bank i Kredyt, nr 4, s. 39-53.
  • 12. Penc-Pietrzak, I. (2012), Stosowanie metod analizy strategicznej w planowaniu strategicznym przez duże polskie przedsiębiorstwa przemysłowe, Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej nr 1126, Politechnika Łódzka, Łódź, s. 276-339.
  • 13. Porter, M E. (1998), Strategia konkurencji, PWE, Warszawa, s. 23-39.
  • 14. Stabryła, A. (2000), Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Warszawa - Kraków, s. 158-159.
  • 15. Strategor (1997), Zarządzanie firmą, PWE, Warszawa, s. 43.
  • 16. Szydło, M. (2010), Prawo konkurencji a regulacja sektorowa, Wolters Kluwer, Warszawa, s. 81-82.
  • 17. Śliwińska, M. (2013), "Ochrona konkurencji we współczesnej gospodarce wyzwaniem dla teorii konkurencji", Ekonomia i Prawo, nr 2, s. 207-219.
  • 18. Targański, B. (2010), Ochrona konkurencji w działalności platform handlu elektronicznego, Wolters Kluwer, Warszawa, s. 30-32.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171276129

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.