Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Edukacja jest istotną częścią aktywności ludzi dorosłych. By móc efektywnie przygotować proces dydaktyczny szkolenia, niewątpliwie należy poznać i uwzględnić czynniki, które determinują specyfikę edukacji dorosłych, zdecydowanie różniącą się od procesu kształcenia dzieci czy młodzieży. Trener realizujący szkolenia powinien znać zasady edukacji dorosłych, a także umieć wykorzystywać je w praktyce, co z pewnością ułatwi osiągnięcie zamierzonych efektów i skuteczną realizację celów szkoleniowych. Przyjęcie właściwych rozwiązań metodycznych, dobranych z uwzględnieniem potrzeb podmiotów procesu szkoleniowego, z całą pewnością umożliwia skuteczną i optymalną organizację kształcenia, a zarazem czyni proces dydaktyczny efektywnym. Dlatego warto sięgnąć do historii badań nad zdolnością do uczenia się ludzi dorosłych, które na przestrzeni minionego wieku były dość powszechne. Na ich gruncie opracowano bowiem wskazania metodyczne dotyczące specyfiki kształcenia osób dorosłych. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
autor
Bibliografia
- Brzezińska A., Wiliński P., Psychologiczne uwarunkowania wspomagania rozwoju człowieka dorosłego, "Nowiny psychologiczne" 1993, nr 1.
- Dembo M.H., Stosowana psychologia wychowawcza, WSiP, Warszawa 1997.
- Delors J. (red.), Uczenie się - nasz ukryty skarb, Komisja Europejska, Warszawa 1998.
- Harwas-Napierała A., Tempała J. (red.), Psychologia rozwoju, t. 2, PWN, Warszawa 2001.
- Knowles M.S., Modern Practice of Adult Education. Andragogy versus Pedagogy, Association Press, Nowy Jork 1972.
- M.S. Knowles, E.F. Holton III, R.A. Swanson (red.), Edukacja dorosłych, PWN, Warszawa 2009.
- Kolb A., Experiential learning, Prentice Hall, New Jersey 1984.
- Kolb A., The Learning Style Inventory: Technical Manual, McBer, Boston 1976.
- Z. Kruszewski, J. Półturzycki, E. Wesołowska (red.), Kształcenie ustawiczne idee i doświadczenia, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock 2003.
- Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec, H. Dorośli uczą się inaczej: andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, wyd. II, Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu, Toruń 2009.
- Sitko-Lutek A., Nauka w dobrym stylu. Jak praktycznie wykorzystać znajomość uczenia się?, "Personel i Zarządzanie" 2000, nr 19.
- Stemplewska-Żakowicz K., Osobiste doświadczenie a przekaz społeczny, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Olsztyn 1992.
- Thorndike E.L, Uczenie się dorosłych, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1950.
- Turner J.,. Helms D., Rozwój człowieka, WSiP, Warszawa 1999.
- Urbańczyk A., Dydaktyka dorosłych, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław - Warszawa - Kraków 1973.
- Włodarski Z., Psychologia uczenia się, PWN, Warszawa 1999.
- Wygotski L.S., Wybrane prace psychologiczne, PWN, Warszawa 1971.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171276167