Warianty tytułu
Social Aspect of Project Management
Języki publikacji
Abstrakty
Współcześnie trudno jest określić wszystkie czynniki, które wpływają na efektowność zarządzania projektami, ponieważ zależy to od wielu elementów dynamicznego i złożonego otoczenia. Można jednak określić te obszary, które mają znaczący i bezpośredni wpływ oraz determinują efektywność zarządzania projektami. Jednym z kluczowych obszarów jest obecnie aspekt społeczny, który jest istotnym elementem kształtowania się środowiska projektowego. Celem publikacji jest przedstawienie znaczenia społecznego zagadnienia w zarządzaniu projektami na tle coraz bardziej zmiennego i złożonego otoczenia. Publikacja została oparta na badaniach literaturowych oraz empirycznych obejmujących polskie przedsiębiorstwa, w których zarządza się projektami. Badania literaturowe wskazują na nowe tendencje w zarządzaniu projektami, które akcentują znaczenie w nim miękkich, behawioralnych elementów, takich jak: przywództwo w projekcie, praca zespołu projektowego i jego specyfika, komunikacja projektowa, motywacja i procesy decyzyjne. Wzrasta istota stylu kierowania zespołem, dynamiki grupowej oraz wysokich i zróżnicowanych kompetencji wszystkich uczestników projektu. Również badania empiryczne wskazują, że w polskich przedsiębiorstwach występuje coraz większa świadomość i potrzeba uwzględniania aspektów społecznych w zarządzaniu projektami, ponieważ mają one znaczący wpływ na ich efektywność. Z drugiej strony obecnie aspekt ten jest w polskich przedsiębiorstwach uwzględniany na niedostatecznym poziomie. (abstrakt oryginalny)
Today, it is difficult to determine all the factors that influence the effectiveness of project management, as it depends on many elements of a dynamic and complex environment. However, You can identify those areas that have a significant and direct impact and determine the effectiveness of project management. One of the key areas is currently the social aspect, which is an essential element of the development of the design environment. The aim of the publication is to present the importance of social issues in project management on the background of a changing and increasingly complex environment. The publication is based on research literature and empirical covering the Polish company, which manages the project. Research literature indicates new trends in project management, which emphasize the importance of soft, behavioral elements of project management such as project leadership, team work and its specific design, communication design, motivation and decision-making processes. Increases being a team management style, group dynamics and the high and diverse expertise of all project participants. Also, empirical studies indicate that Polish enterprises is growing awareness and the need to take into account the social aspects of project management, as it has a significant impact on their effectiveness. On the other hand, this aspect is currently in Polish enterprises considered to lack. (original abstract)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
- 1. Checkland P., Scholes J. (1999), Soft Systems Methodology in Action, Wiley, Chichester.
- 2. Cooke-Davis T., Cicmil S.J., Crawford L.H., Richardson K. (2007), We're Not in Kansas Anymore, Toto: Mapping the Strange Landscape of Complexity Theory, Project Management Journal, vol. 38, no. 2.
- 3. Engwall M. (2003), No Project Is an Island: Linking Projects to History and Context, Research Policy, vol. 32, s. 789-808.
- 4. Firestone J., McElroy M. (2003), Key Issues in the New Knowledge Management, Butterworth-Heinemann, Boston, MA.
- 5. Koskela L., Howell G. (2002), The Underlying Theory of Project Management Is Obsolete, Project Management Institute, USA.
- 6. Kosieradzki W. (2000), Korzyści z metodyki project management w administracji publicznej, III Konferencja Project Management, Profesjonalizm, Stowarzyszenie Project Management Polska, Jelenia Góra.
- 7. Kowalska E. (2000), Zespół profesjonalistów w projekcie, III Konferencja Project Management, Profesjonalizm, Stowarzyszenie Project Management Polska, Jelenia Góra.
- 8. Krzyżanowski L. (1999), O podstawach kierowania organizacjami inaczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- 9. March J.G. (1962), The Business Form as a Political Coalition, Journal of Politics, vol. 24, no. 4.
- 10. McCall M. (1998), High Flyers: Developing the Next Generation of Leaders, Harvard Business School Press, Boston.
- 11. Piotrowski W. (1990), Gry i interesy w teorii organizacji i zarządzania, PWE, Warszawa.
- 12. Salavou H. (2004), The Concept of Innovativeness: Should we Need to Focus? European Journal of Innovation Management, vol. 7, no. 1.
- 13. Shenhar A.J., Dvir D. (1996), Toward a Typological Theory of Project Management, Research Policy, vol. 25, no. 4, s. 607-632.
- 14. Smyth H.J., Morris P.W. (2007), An Epistemological Evaluation of Research into Projects and Their Management: Methodological Issues, International Journal of Project Management, vol. 25, no. 4, s. 423-436.
- 15. Tannenbaum R., Schmidt W.H. (2007), Jak wybrać styl przywództwa, Harvard Business Review, nr 50.
- 16. Williams T., Hillson D. (2002), Editorial - PMI Europe 2001, International Journal of Project Management, vol. 20, iss. 3, s. 183-184.
- 17. Winter M., Smith C., Cooke-Davies T., Cicmil S. (2006), Rethinking Project Management - Final Report, EPSRC Network.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171276279