PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | Współpraca gospodarcza w regionie Azji - stan obecny i perspektywy rozwoju. | 31--48
Tytuł artykułu

Kulturowe aspekty współpracy w regionie Azji

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Z punktu widzenia problematyki opracowania najistotniejsze wydaje się zwrócenie uwagi na pojęcie tzw. kultury narodowej. Według E.B. Tylora, kultura narodowa to złożona całość obejmująca takie elementy, jak: wiedza, wiara, sztuka, morale, prawo, a także zwyczaje oraz inne zdolności i nawyki nabyte przez człowieka jako członka społeczeństwa. Na uwagę zasługuje także bardzo popularne traktowanie kultury narodowej jako góry lodowej. W tej koncepcji elementy pozostające ponad powierzchnią to tzw. elementy podstawowe, do których należą m.in. stroje, muzyka, architektura, kuchnia, maniery, język, zachowania. Tworzą one tzw. kulturę powierzchniową. Do elementów tzw. kultury głębinowej należą natomiast obyczaje, symbolika, religia, znaczenie gestów i kolorów, stosunek do czasu, emocjonalność, język ciała, porządkowanie czasu. Są to te elementy kultury narodowej, które trudno zauważyć podczas pierwszego kontaktu, jednak mają one tego modelu i wpływ tzw. azjatyckich wartości na rozwój gospodarczy regionu. U progu drugiej dekady XXI w. to jednak Chiny są największym światowym eksporterem i drugim światowym importerem towarów, a także czwartym światowym eksportem usług handlowych i trzecim ich importerem, a Japonia, Hongkong i Korea Południowa także znajdują się w czołówce uczestników światowego handlu. Wśród 10 krajów o największych rezerwach walutowych 7 to kraje Azji (Chiny, Japonia, Tajwan, Indie, Korea Południowa, Hongkong, Singapur)20. W 2010 r. Chiny były drugim po USA celem lokat inwestycyjnych w formie ZIB, a kolejne kraje Azji znalazły się wśród 20 najatrakcyjniejszych podmiotów ich lokalizacji (Hongkong, Singapur, Indie, Indonezja). Chiny, Hongkong, Japonia, Korea Południowa, Singapur i Indie znalazły się na liście 20 największych źródeł pochodzenia kapitału. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Szczepański J., Elementarne pojecie socjologii, PWN, Warszawa 1970.
  • Kłoskowska A., Kultura masowa, Krytyka i obrona, PWN, Warszawa 2011.
  • Tylor E.B., Primitive culture, John Murray, London 1871.
  • Kroeber A.L., Istota kultury, PWN, Warszawa 2002.
  • AFS Orientation Handbook, AFS Intercultural Programs Inc., New York 1984.
  • Bartosik-Purgat M,, Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, PWE, Warszawa 2006.
  • Preston P.W., Pacific Asia in the global system, Blackwell Publisher Inc, Padstow 1998.
  • SowińskiS. : Kryzys Europy jako spór o "kultury" z "cywilizacją". Kilka uwag semantycznych, w : "Inny" człowiek w "innym" społeczeństwie ? Europejskie dyskursy, red. P.Mazurkiewicz, K.Wielecki, Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.
  • Ha Hoanh Hai, Problemy rozwoju w regionie Azji Południowo-Wschodniej, "Studia Regionalne i Lokalne" 2003, nr 3.
  • Haliżak E., Stosunki międzynarodowe w regionie Azji i Pacyfiku, Scholar, Warszawa 1999.
  • Ziętek A., Region Azji i Pacyfiku, w: Regiony w stosunkach międzynarodowych, red. I. Topolski, H. Dumała, A. Dumała, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2009.
  • Xinzhong Yao, Konfucjanizm. Wprowadzenie, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2009.
  • Sporek T., Stosunek głównych religii do globalizacji i ich wizje przyszłościowe, "Studia Europejskie" 2009, nr 2.
  • Karolczak K., W poszukiwaniu "wartości azjatyckich" kilka uwag na marginesie wystąpienia dr. Mahathira, Azja - Pacyfik, Społeczeństwo - Gospodarka -Polityka, Toruń 1999.
  • Gesteland R.R., Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Marketing, negocjacje i zarządzanie w różnych kulturach, PWN, Warszawa 2000.
  • Mamzer H., Wielokulturowość a problem inności, "Europa Wschodu i Zachodu" 2000, nr 4.
  • Wujec B. : Coaching relacji międzyludzkich, w : Coaching as a metod of developing human potential, red. L.D. Czarkowski, Warszawa 2010.
  • Hofstede G, Kultury i Organizacje, PWE, Warszawa 2000.
  • Trompenaars F., Hampden-Turner Ch., Siedem wymiarów kultury, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
  • Hampden-Turner Ch., Trompenaars F., Siedem kultur kapitalizmu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.
  • Azja-Pacyfik. Obraz gospodarczy regionu, red. B. Drelich-Skulska, Akademia Ekonomiczna, Wrocław 2007.
  • UNCTAD Word Investment Report 2011 Non-Equity modes of international production and development, United Nation New York, Genewa, 2011.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171276541

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.