PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 3 | 63--80
Tytuł artykułu

Konsumpcja jako przedmiot badań ekonomicznych

Warianty tytułu
Consumption as an Economic Research Subject
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współczesne rozważania dotyczące konsumpcji mają charakter interdyscyplinarny, ponieważ prowadzone są przez badaczy różnych dziedzin, na wielu płaszczyznach, poziomach i pod kątem różnorakich aspektów. Zasadność takich rozważań wynika zarówno z punktu widzenia jednostki, dla której konsumpcja jest podstawową sferą i częścią jej życia, jak również społeczeństwa, które decyduje o stylach, sposobach i poziomie życia. Podkreślanie istoty i znaczenia konsumpcji wynika także z faktu, że w miarę rozwoju społeczno-gospodarczego, wzrostu stopy życiowej, rozwoju produkcji, pojawianiu się nowych i nieznanych dóbr i usług, przemian cywilizacyjno-kulturowych zmieniają się także wzorce postępowania konsumenta i podejmowane przez niego decyzje. W artykule podjęto rozważania na temat kierunków zmian, jakie zachodziły na przestrzeni wieków w ujmowaniu, analizowaniu i przedstawianiu zjawiska konsumpcji. Celem nadrzędnym artykułu jest jednak zastanowienie się nad kierunkami rozwoju współczesnych nurtów ekonomicznych przedstawiających zjawisko konsumpcji i zachowania konsumenckie.
EN
The contemporary deliberations on consumption carried out by researchers in various fields, on various planes, at various levels and with focus on different aspects of the subject of study, have an interdisciplinary character. This kind of discussion is justified as the issue can then be analysed from two perspectives: that of an individual, for whom consumption is the main sphere of life, and that of the society as it determines the lifestyles and the standards of living. A special emphasis that is attached to the essence and importance of consumption is the fact that consumers today are placed in a new socio-economic development, higher standards of living, new goods and types of services, as well as civilization and cultural changes. Consequently, the patterns they follow and their decisions are also subject to change. Different approches to the way in which consumption has been discussed, analysed and presented over the centuries are described. Nonetheless, the main aim of the paper is to consider the trends and directions of the development of contemporary streams of economic thought dealing with the phenomenon of consumption and consumer behaviour.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
63--80
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Aldridge A., Konsumpcja, Sic!, Warszawa 2006
  • Antonides G., van Raaij W.F., Zachowanie konsumenta. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2003
  • Bartkowiak R., Historia myśli ekonomicznej, PWE, Warszawa 2003
  • Baudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, Sic!, Warszawa 2006
  • Bauman Z., Globalizacja, PiW, Warszawa 2001
  • Bauman Z., Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006
  • Bauman Z., Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, WAM, Kraków 2006
  • Bauman Z., Życie na przemiał, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2007
  • Becker G.S., Becker G.N., Ekonomia życia, One Press, Gliwice 2006
  • Becker G.S., Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich, PWN, Warszawa 1990
  • Bentham J., Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa, PWN, Warszawa 1958
  • Bryman A., The Disneyization of Society, ,,Sociological Review'' 47, 1999
  • Bywalec C., Rudnicki L., Podstawy ekonomiki konsumpcji, Akademia Ekonomiczna, Kraków 1999
  • Bywalec C., Rudnicki L., Podstawy teorii i metodyki badania konsumpcji, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 1992
  • Cameron R., Historia gospodarcza świata, KiW, Warszawa 1997
  • Debreu G., Theory of Value, New York 1959
  • Dubois B., Comprendre le Consommateur, Dalloz, Paris 1994
  • Duesenberry J.S., Income, Savings and Theory of Consumer Behaviour, Harvard University Press., Cambridge, Mass., 1952
  • Engel J.F., Blackwell R.D., Miniard P.W., Consumer Behavior, The Dryden Press, Chicago 1995
  • Fliser M., Le Comortement du Consommateur, Dalloz, Paris 1994
  • Foxall G.R., Goldsmith R.E., Psychologia konsumenta dla menedżera marketingu, PWN, Warszawa 1998
  • Friedman M., Friedman R., Wolny wybór, Wydawnictwo Aspekt, Sosnowiec 2006
  • Gabriel Y., Lang T., The Unmanageable Consumer: Contemporary Consumption and its Fragmentation, Sage, London 1995
  • Galbraith J.K., Ekonomia w perspektywie. Krytyka historyczna, PWE, Warszawa 1992
  • Garbarski L., Zachowania nabywców, PWE, Warszawa 1998
  • Hicks J.R., Allen R.G.D., A Reconsideration on the Theory of Value, ,,Economica'' 1, 1934
  • Jastrzębska-Smolaga H., W kierunku trwałej konsumpcji. Dylematy, zagrożenia, szanse, PWN, Warszawa 2000
  • Kamiński W., Współczesna teoria dobrobytu, PWE, Warszawa 1980
  • Katona G., Psychological Analysis of Economic Behavior, McGraw-Hill, New York 1963
  • Keynes J.M., Ogólna teoria zatrudnienia, procentu i pieniądza, PWN, Warszawa 1985
  • Kiełczowski D., Konsumpcja a perspektywy trwałego i zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2004
  • Kieżel E., Konsumpcja i konsument w gospodarce rynkowej, w: E. Kieżel (red.), Rynkowe zachowania konsumentów, Akademia Ekonomiczna, Katowice 1999
  • Krasiński Z., Piasny J., Szulce H., Ekonomika konsumpcji, PWE, Warszawa 1984
  • Lambkin M., Foxall G., van Raaij F., Heilbrunn B. (red.), Zachowania konsumenta. Koncepcje i badania europejskie, PWN, Warszawa 2001
  • Landreth H., Colander D.C., Historia myśli ekonomicznej, PWN, Warszawa 2005
  • Lange O., Ekonomia polityczna, t. I, PWN, Warszawa 1978
  • Mill J.S., Zasady ekonomii politycznej i niektóre jej zastosowania do filozofii społecznej, PWN, Warszawa 1965
  • Mróz B., Procesy globalizacji konsumpcji. Eurokonsumenci, w: M. Janoś-Kresło, B. Mróz (red.), Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, SGH, Warszawa 2006
  • O'Shaughnessy J., Dlaczego ludzie kupują?, PWE, Warszawa 1994
  • Penn M.J., Zalesne E.K., Mikrotrendy. Małe siły, które niosą wielkie zmiany, MT Biznes, Warszawa 2009
  • Pigou A.C., Income an Introduction of Economics, Macmillan and Co., London 1949
  • Ricardo D., Zasady ekonomii politycznej i opodatkowania, PWE, Warszawa 1957
  • Robertson T.S., Kassarijan H.H. (red.), Handbook of Consumer Behavior, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ 1991
  • Rudnicki L., Zachowania konsumentów na rynku, PWE, Warszawa 2000
  • Say J.B., Traktat o ekonomii politycznej, czyli prosty wykład sposobu, w jaki się tworzą, rozdzielają i spożywają bogactwa, PWN, Warszawa 1960
  • Senyszyn J., Potrzeby konsumpcyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1995
  • Simonde de Sismondi J.C.L., Nowe zasady ekonomii politycznej, czyli o bogactwie i jego stosunku do ludności, PWN, Warszawa 1955
  • Slucky E., Sulla teoria del bilnacio del consumatore, ,,Giornale degli Economisti'' 51, 1915
  • Słaby T., Konsumpcja. Eseje statystyczne, Difin, Warszawa 2006
  • Smith A., Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, t. 1, PWN, Warszawa 2007
  • Smyczek S., Sowa I., Konsument na rynku. Zachowania, modele, aplikacje, Difin, Warszawa 2005
  • Stankiewicz W., Historia myśli ekonomicznej, PWE, Warszawa 2000
  • Szczepański J., Konsumpcja a rozwój człowieka. Wstęp do antropologicznej teorii konsumpcji, PWE, Warszawa 1981
  • Veblen T., Teoria klasy próżniaczej, PWN, Warszawa 1971
  • Włodarczyk-Śpiewak K., Konkurencyjność przedsiębiorstwa a współczesne zachowania konsumpcyjne, w: M. Noga, M. K. Stawicka (red.),Co decyduje o konkurencyjności gospodarki?, Cedewu, Warszawa 2008
  • Włodarczyk-Śpiewak K., Konsumpcja i zachowania konsumpcyjne w badaniach historycznych i ocenie współczesnych, w: D. Kopycińska (red.), Zachowania rynkowe podmiotów decyzyjnych, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego'', nr 382, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2005
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171276985

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.