PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 2 (3) | 67--77
Tytuł artykułu

Sensory Impact on Customer Behaviour

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Wpływ zmysłów na zachowania konsumentów
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Zasadniczym celem artykułu jest analiza oddziaływania zmysłów na zachowania klientów, jak również ograniczenia jego stosowania. Analiza opiera się na wynikach różnych badań międzynarodowych. Wykazano, że muzyka i zapachy poprzez swe różne cechy mogą wpływać na percepcję przez klientów produktów i usług, jak również postrzeganego upływu czasu i przyczyniać się do tego, że w placówce wydaje się więcej pieniędzy i spędza więcej czasu. Wyniki badania wskazują, że menedżerowie powinni pozwalać swym klientom na dotykowe badanie swych produktów. Wykazano również, że wizualne cechy placówki i produktu mogą mieć wpływ na zachowanie klientów w środowisku placówek detalicznych. Wdrożenie strategii sensorycznej wiązałoby się z wprowadzeniem bodźców muzycznych, węchowych, wzrokowych i dotykowych do projektu marki i/lub klimatu w handlu detalicznym. Z drugiej strony, ze środowiskowego i społecznego punktu widzenia należałoby brać pod uwagę istniejące przepisy prawne w trakcie wdrażania takiego rozwiązania. (abstrakt oryginalny)
EN
The principal objective of this paper is to analyse the sensory impact on customer's behaviours as well as the limitations of its application. The analysis is based on the results of various international studies. It was proved that music and odours through their various characteristics may affect customers' perception of products and services as well as the perceived time passage and contribute to more money and time being spent in the establishment. The results of the study indicate that managers should allow their customers to tactually investigate their products. It was proved also that visual characteristics of an establishment and product may have an influence on customers' behaviour within the retail environment. The implementation of the sensory strategy would involve the introduction of musical, olfactory, visual and haptic cues into the brand design and/or the retailing atmosphere. However, from the environmental and social point of view, the existing law regulations ought to be taken into account while implementing such a solution. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
67--77
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Łódzka
  • Politechnika Łódzka
Bibliografia
  • Areni, C.S., Kim D., The influence of background music on shopping behavior: Classical versus top-forty music in a wine store, "Advances in Consumer Research" 1993, Vol. 20.
  • Bruner, G.C., Music, mood, and marketing, "Journal of Marketing" 1990, Vol. 54(4).
  • Creusen, M.E.H., Schoormans, J.P.L., The different roles of product appearance in consumer choice, "Journal of Product Innovation Management" 2005, Vol. 22(1).
  • Directive 2002/49/EC of the European Parliament and of the Council of 25 June 2002 relating to the assessment and management of environmental noise, The European Parliament and the Council of the European Union, published: http://bit.ly/971rXF [access: 10.08.2012].
  • Emission of chemicals by air fresheners. Tests on 74 consumer products sold in Europe, BEUC Report, January 2005 published: http://www.beuc.org [access: 13.08.2012].
  • EN 12464-1, published: www.ciop.pl [access: 13.08.2012].
  • Ginther, D., Lighting: Its effect on people and spaces, published: http://bit.ly/olgeMT [access: 08.08.2012].
  • Haberland, F., The Power of Scent: Empirical Field Studies of Olfactory Cues on Purchase Behavior, published: http://bit.ly/pgbbtn [access: 01.08.2012]
  • Herrington, J.D., Capella, L.M., The effects of music in service environments: A field study, "Journal of Services Marketing" 1996, Vol. 10(2).
  • Hulten, B., Broweus, N., Van Dijk, M., Sensory Marketing, Palgrave Macmillan, London 2009.
  • Kellaris, J.J., Kent, R.J., An exploratory investigation of responses elicited by music varying in tempo, tonality and texture, "Journal of Consumer Psychology" 1994, Vol. 2(4).
  • Kotler, Ph., Atmospherics as a marketing tool, "Journal of Retailing" 1973, Vol. 49(4).
  • Krishna, A. (ed.), Sensory Marketing, Routledge, New York 2010.
  • Krishna, A., Morrin, M., Does touch affect taste? The perceptual transfer of product container haptic cues, "Journal of Consumer Research" 2008, Vol. 34(6).
  • Leichtling, C., How color affects marketing, published: http://bit.ly/qnFftZ [access: 04.04.2011]
  • Lindstrom, M., Brand Sense. How to build powerful brands through touch, taste, smell, sight & sound, Kogan Page Limited, London 2005.
  • Middlestadt, S.E., The effect of background and ambient color on product attitudes and beliefs, "Advances in Consumer Research" 1990, Vol. 17.
  • Milliman, R.E., The influence of background music on the behavior of restaurant Patrons, "Journal of Consumer Research" 1986, Vol. 13(2).
  • Morrin, M., Ratneshwar, S., The impact of ambient scent on evaluation, attention, and memory for familiar and unfamiliar brands, "Journal of Business Research" 2000, Vol. 49(2).
  • Peck, J., Childers, T.L., If I touch it I have to have it: Individual and environmental influences on impulse purchasing, "Journal of Business Research" 2006, Vol. 59(6).
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 stycznia 2002 r. w sprawie wartości progowych poziomów hałasu, Dziennik Ustaw nr 8, published: http://bit.ly/pudYfZ [access: 10.08.2012].
  • Shankar, M.U. et al., The influence of color and label information on flavor perception, "Chemosensory Perception", 2009, Vol. 2(2).
  • Summers, T.A., Hebert, P.R., Shedding some light on store atmospherics. Influence of illumination on consumer behavior, "Journal of Business Research" 2001, Vol. 54(2).
  • Spangenberg, E.R., Crowley, A.E., Henderson, P.W., Improving the store environment: Do olfactory cues affect evaluations and behaviors?, "Journal of Marketing" 1996, Vol. 60(2).
  • Sound, The Columbia Encyclopedia, 2008, published: http://bit.ly/p0Ksg7 [access: 11.08.2012].
  • Yalch, R.F., Spangenberg, E.R., Effects of Store Music on Shopping Behavior, "Journal of Consumer Marketing" 1990, Vol. 7(2).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171277135

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.