PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 47 | 23--39
Tytuł artykułu

Modele popytu konsumpcyjnego dla branż piwowarskiej i spirytusowej

Warianty tytułu
Demand Consumption Models for the Brewing and Spirit Industries
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest zbudowanie i oszacowanie modeli popytu konsumpcyjnego dla branży piwowarskiej i branży spirytusowej. W rozdziale pierwszym ustalono zbiór potencjalnych zmiennych objaśniających i zdefiniowano zmienne objaśniane. Rozdział drugi i trzeci w całości poświęcono estymacji parametrów modeli odpowiednio: branży spirytusowej i branży piwowarskiej. W rozdziale czwartym porównano i zinterpretowano otrzymane oszacowania parametrów modeli popytu konsumpcyjnego. (fragment tekstu)
EN
In the article demand models for products in the brewing and spirit industries were built and estimated. The models were based on power-exponentisl funtions, which were characterized by constant elasticities in relation to profits and prices and constant growth rates in relation to binary data and temperature. Estimation was conducted for quarterly data from the years 2001-2008. The estimated models explain the volatility of consumer demand with high determination coefficients. All the estimating parameters match with intuition and economic theory. According to the conducted calculations, the volume of the registered sale of alcohol depends to a large extent on the price of alcohol and consumer wages. In the analyzed period income elasticity of the demand for vodka and beer amounts to: 1.73 for vodka and 0.71 for beer. However, price elasticities are equal: for beer -0.78 in the years 2001-2004 and -2.22 in the years 2005-2008; and for vodka -1.39 during the entire analyzed period. Estimation of the cross elasticity of demand for vodka in relation to the price of beer amounting to 1.66, confirms the strong substitution relation of the products. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Andrienko Y., Nemtsov A., Estimation of individual demand for alcohol, Economic Research Network Russia and CIS, Moskwa, nr 10/2005.
  • Angulo A.M., Gil J.M., Gracia A., The demand for alcoholic beverages in Spain, Agricultural Economics, vol. 26, nr 1/2001.
  • Guzik B., Krzywe przychodów z podatków pośrednich w świetle modeli popytu konsumpcyjnego. Przypadek szczególny: modele z asymptotycznie zerowym popytem, Badania Operacyjne i Decyzje, nr 1/2007.
  • Guzik B., Segmentowe modele ekonometryczne, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 1993.
  • Guzik B., Jurek W., Podstawowe metody ekonometrii, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 2003.
  • Guzik B., Appenzeller D., Jurek W., Prognozowanie i symulacje, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 2005.
  • Dittmann P., Prognozowanie w przedsiębiorstwie, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
  • Hellwig Z., Problem optymalnego doboru predykant, Przegląd Statystyczny nr 3-4/1969.
  • Mielecka-Kubień Z., Ilościowe aspekty badania problemów alkoholowych w Polsce, Prace naukowe, Akademia Ekonomiczna w Katowicach 2001.
  • Norstróm T., The price elasticity for alcohol in Sweden 1984-2003, Nordic Studies on Alcohol and Drugs, nr 22/2005.
  • Suchecki B., Welfe A., Popyt i rynek w warunkach nierównowagi, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1988.
  • Tekin E., Employment, Wages, and Alcohol Consumption in Russia, Southern Economic Journal, vol. 71, nr 2/2004.
  • Welfe A., Ekonometria, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1998.
  • Varian H., Mikroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171277185

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.