PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 1 (2) | 85--100
Tytuł artykułu

Polscy konsumenci w obliczu megatrendów w konsumpcji

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Polish Consumers in the Face of Consumption Megatrends
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Pod wpływem postępującej globalizacji procesów społecznych i gospodarczych następują przeobrażenia w zachowaniach konsumentów. Najwyraźniejsze i największe z nich określane są mianem megatrendów czyli kierunków długoterminowych i trwałych przemian. Globalne trendy i nowe zjawiska w konsumpcji znajdują odzwierciedlenie także w zachowaniach polskich konsumentów, co potwierdzają wyniki badań przeprowadzonych przez IBRKK. Zachowania i postawy respondentów przypisano do sześciu podstawowych megatrendów w konsumpcji, które scharakteryzowano, a następnie dokonano analizy powszechności ich występowania w Polsce oraz w różnych grupach konsumentów. Zachowania konsumpcyjne polskich konsumentów nie odbiegają od zachowań konsumentów w krajach wysoko rozwiniętych, aczkolwiek popularność poszczególnych trendów jest zróżnicowana i w dużej mierze uzależniona od cech społeczno-demograficznych (w szczególności wykształcenia, miejsca zamieszkania i sytuacji dochodowej), ale także przyzwyczajeń i nawyków. Obserwowane przeobrażenia wskazują i wyznaczają kierunek dalszych długoterminowych i trwałych zmian w zachowaniach konsumentów w Polsce. (abstrakt oryginalny)
EN
Under influence of the advancing globalisation of the social and economic processes, there take place developments in consumers' behaviour. The most apparent and the greatest of them are labelled as megatrends, or the directions of long-term and sustainable developments. The global trends and new phenomena in consumption are also reflected in Polish consumers' behaviour what is evidenced by the findings of research carried out by IBRKK. Respondents' behaviour and attitudes were assigned to the six basic megatrends in consumption, which were characterised, and then there was analysed how common was their occurrence in Poland and in various groups of consumers. Polish consumers' consumption behaviour does not differ from that of consumers in advanced countries, though popularity of individual trends is different and, to a great degree, depends on the socio-demographic features (particularly education, residence and income situation), but also on customs and habits. The observed developments point out to and determine the direction of further long-term and sustainable changes in consumers' behaviour in Poland. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
85--100
Opis fizyczny
Twórcy
  • Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur w Warszawie
Bibliografia
  • Analiza potrzeb i trendów w makrootoczeniu, http://www.edukateria.pl/praca/analiza- -potrzeb-i-trendow-w-makrootoczeniu/ [dostęp: 07.03.2012].
  • Barber B., Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, Muza, Warszawa 2008.
  • Bywalec Cz., Konsumpcja w teorii i praktyce gospodarowania, PWE, Warszawa 2007.
  • Datamonitor - Consumer Survey, April/May 2009, http://www.datamonitor.com [dostęp: 30.11.2010].
  • Konsumpcja w Polsce. Raport roczny, red nauk. A. Kusińska, A. Olejniczuk-Merta, IBRKK, Warszawa 2009.
  • Najder K., Grynkiewicz A, Odpowiedzialna konsumpcja czyli konsument z poczuciem winy, "Harvard Business Review Polska, grudzień 2009 - styczeń 2010 [dostęp: 09.03.2012].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171277389

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.