PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 1 | 5--15
Tytuł artykułu

Konsumpcja - ewolucja ról i znaczeń

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Consumption - Evolution of the Roles and Importance
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł poświęcony jest prezentacji roli i znaczenia konsumpcji w rozwoju społeczno-gospodarczym. Główny przedmiot rozważań stanowią konsumpcja zrównoważona, konsumpcjonizm oraz kulturowy wymiar konsumpcji. W odniesieniu do konsumpcji zrównoważonej przybliżone są przede wszystkim jej podstawowe elementy składowe: jakość życia, konsumpcja racjonalna i racjonalne zachowania konsumentów, społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw i instytucji oraz konwergencja ekonomiczna. Przy omawianiu konsumpcjonizmu nacisk położony został na pokazanie jego dyskusyjnej roli jako czynnika wzrostu gospodarczego. Kultura pokazana jest jako niezmiernie istotny element innowacyjności i rozwoju potrzeb wyraźnie różniący się od kształtowania potrzeb za pomocą mechanizmów ekonomicznych. (abstrakt oryginalny)
EN
The article is devoted to presentation of the role and importance of consumption in the socio-economic development. The main subject matter of deliberations is sustainable consumption, consumerism and the consumption's cultural dimension. As regards sustainable consumption, there are specified, first of all, its basic components: quality of life, reasonable consumption and consumers' reasonable behaviour, enterprises' and institutions' social responsibility as well as economic convergence. While discussing consumerism, an emphasis is made on showing its arguable role as a factor of economic growth. Culture is shown as an extremely important element of innovativeness and development of needs, clearly differing from shaping the needs with the help of economic mechanisms. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
5--15
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Bywalec Cz., Konsumpcja w teorii i praktyce gospodarowania, WN PWN, Warszawa 2007.
  • Kieżel E., Racjonalność zachowań polskich konsumentów, (w:) Konsument, gospodarstwo domowe, rynek, pod red. Z. Kędzior, AE Katowice, Centrum Badań i Ekspertyz, 2007.
  • Korbel J., Błędne koło, "Magazyn Ekologiczny" 2001, nr 3-4.
  • Kramer J., Problemy konwergencji konsumpcji gospodarstw domowych w Polsce i w krajach Unii Europejskiej, (w:) Tożsamość i wizerunek marketingu w Polsce, stan obecny i kierunki zmian strategii marketingowych, pod red. R. Niestroja, AE Kraków, Kraków 2009.
  • Lipiński E., Problemy, pytania, wątpliwości. Z warsztatu ekonomisty, PWE, Warszawa 1981.
  • Meadows D., Meadows D., Randers J., Limits to Growth - The 30 - Year Update, Chelsea Green Publishing, White River Junction 2004.
  • Mróz B., Consumo ergo sum? Rola konsumpcjonizmu we współczesnych społeczeństwach, (w:) Oblicza konsumpcjonizmu, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2009.
  • Rifkin J., Koniec pracy, schyłek siły roboczej na świecie i początek ery postrynkowej, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2001.
  • Sadowski Z., Granice wzrostu - nowa ocena sytuacji, (w:) Przyszłość-Świat-Europa-Polska, Biuletyn Komitetu Prognoz "Polska 2000 Plus" przy Prezydium PAN, 2006, nr 1.
  • Szczepański J., Badania nad wzorami konsumpcji, Ossolineum, Wrocław 1977.
  • The Millennium Development Goals, United Nations, 55 Sesja ONZ, 2000.
  • Vogl J., Das Gespenst des Kapitals, Diaphanes, Zürich 2011.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171277439

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.