PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 1 | 58--66
Tytuł artykułu

Rola konsumentów w realizacji koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Role of Consumers in Implementation of the Concept of Corporate Social Responsibility
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule omówiono wpływ nowych trendów na zachowania nabywców i na proces uwzględniania społecznej odpowiedzialności w decyzjach i działaniach przedsiębiorstw. Z jednej strony segmenty konsumentów etycznych, ekologicznych, prosumentów przez swoje oczekiwania i naciski oraz decyzje zakupów wymuszają na przedsiębiorstwach prospołeczne działania. Z drugiej strony przedsiębiorstwa przez swoje oferty wzbogacane o preferowane przez konsumentów wartości (produkty, opakowania, kampanie społeczne, działania edukacyjne) kształtują społeczne postawy konsumentów i ich zachowania. Można więc stwierdzić, że społecznie wrażliwi konsumenci wpływają na wzrost społecznie odpowiedzialnych przedsiębiorstw i odwrotnie - społecznie odpowiedzialne przedsiębiorstwa wpływają na prospołeczne zachowania konsumentów. (abstrakt oryginalny)
EN
In her article, the author discusses impact of new trends on purchasers' behaviour and on the process of taking into consideration of the social responsibility in enterprises' decisions and actions. On the one hand, segments of ethical, ecological consumers, prosumers, through their expectations and pressures and purchasing decisions exert on enterprises prosocial actions. On the other hand, enterprises through their offers enriched by the preferred by consumers values (products, packaging, social campaigns, educational activities) shape social attitudes of consumers and their behaviour. Hence, one may state that socially susceptible consumers affect growth of socially responsible enterprises and, vice versa, socially responsible enterprises affect prosocial behaviour of consumers. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
58--66
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Dąbrowska A., Janoś-Kresło M., Konsument na rynku e-usług w krajach Europy Środkowo- Wschodniej, Difin, Warszawa 2011.
  • Dąbrowski T.J., Cause-related marketing w kreowaniu i komunikowaniu polityki społecznej odpowiedzialności biznesu, "Marketing i Rynek" 2011, nr 3.
  • Kiełczewski D., Konsumpcja a perspektywy trwałego i zrównoważonego rozwoju, Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2004.
  • Lewicka-Strzelecka A., Społeczna odpowiedzialność wielkich korporacji w świetle badań projektu RESPONSE,"Master of Business Administration" 2008, nr 3.
  • Luo X., Bhattacharya X.B., Corporate Social Responsibility Customer Satisfaction and Market Value, "Journal of Marketing" 2006, vol. 70.
  • Maignan I., Farell O.C., Corporate Social Responsibility and Marketing, An Integrative Framework, "Journal of the Academy of Marketing Science" 2004, No 1.
  • Majchrzak K., Społeczna odpowiedzialność biznesu a wartość dla klienta, (w:) Zarządzanie wartością klienta. Pomiar i strategie, red. B. Dobiegała-Korona, T. Doligalski, Poltext, Warszawa 2010.
  • Marketing ekologiczny, pod red. S. Zaremby-Warnke, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław 2009.
  • Nidumolu R., Prahalad C.K., Rangaswami M.R, Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji, "Harvard Business Review Polska", marzec 2010.
  • Ofek E., Wathieu L., Trendy, które mogą zmienić twój biznes. Nie przegap ich, "Harvard Business Review Polska, luty 2011.
  • Rogala P., Społeczna odpowiedzialność według projektu norm międzynarodowej ISO 26000, (w:) Społeczna odpowiedzialność organizacji. Metodyka, narzędzia, ocena, red. Z. Pisz, M. Rojek-Nowosielska, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław 2011.
  • Rybak M., Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa 2004.
  • Porter M.E., Kramer M.R., Strategia a społeczeństwo, społeczna odpowiedzialność biznesu - pożyteczna metoda czy nowy element strategii konkurencyjnej?, "Harvard Business Review Polska", czerwiec 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171277471

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.