PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | R. 11, nr 1, cz. 1 | 371--390
Tytuł artykułu

Rozwój kompetencji jako podstawa zwiększania efektywności działalności organizacji

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Growth of Competencies as Basis of Efficiency Increase in Company
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zarządzanie oparte na kompetencjach standaryzuje i integruje działania, które mają doprowadzić do realizacji celów organizacji. Określanie ram kompetencji ułatwia proces zarządzania organizacją, powoduje, że procesy związane z doborem kadr, szkoleniem pracowników, oceną efektów pracy, motywowaniem pracowników są bardziej sprawne i możliwe do zaakceptowania przez wszystkich pracujących. Kompetencje odnoszą się do konkretnego stanowiska pracy, określają wiedzę, umiejętności, postawy które pracownik musi posiadać aby sprawnie i efektywnie wykonywać powierzone mu zadania. W artykule scharakteryzowano istotę kompetencji i ich rozwój. Przedstawiono działania rządu, których celem jest podniesienie kompetencji społeczeństwa, aby lepiej odpowiadały potrzebom pracodawców. Przedstawiono praktyki stosowane w przedsiębiorstwach, które przyczyniają się do wzrostu kompetencji pracowników i tym samym lepszej realizacji ich celów. (abstrakt oryginalny)
EN
Management that is basing on competencies standardizes and integrates actions that are to lead to target completion. Setting the competencies frames facilitates management. It enhances processes having to do with employee selection, professional trainings, work effects estimation, employees motivation and makes it possible to be accepted by all the staff. Competencies refer to specific work position. They set the level of knowledge, skills and attitude that the employee should have in order to fulfill his or her tasks in an easy and effective way. In this article the essence of competencies and their growth has been described. What has been showed are activities performed by the Polish government aiming at the growth of citizens' competencies to make them more suitable for employers' expectations. There have been presented practices applied by corporations that contribute to employees' competencies growth, which leads to the companies' goals completion. (original abstract)
Rocznik
Strony
371--390
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Koszalińska
Bibliografia
  • Agyris C. (1992), On Organizational Learning, Blackwell, Cambridge, Mass.
  • Armstrong M. (2001), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Dom Wydawniczy ABC, Kraków.
  • Boyatzis R. E. (2008), Competencies in the 21st century, "Journal of Management Development" Vol. 27, No. 1.
  • Czarnik S., Turek K. (2012), Wykształcenie, praca, przedsiębiorczość, PARP, Warszawa.
  • Edvinsson L., Malone M. (2001), Kapitał intelektualny, PWN, Warszawa.
  • Evans C. (2005), Zarządzanie wiedzą, PWE, Warszawa.
  • Goleman D., Boyatzis R. E., McKee A. (2002), Primal Leadership: Realizing the Power of Emotional Intelligence, Harvard Business School Press, Boston, MA.
  • Goss D. (1994), Principles of Human Resource Management, Routledge, London.
  • Gródnik J. (2012), Kompetencje jako klucz do rozwoju Polski, PARP, Warszawa.
  • Juchnowicz M. (2004), Kapitał ludzki a kształtowanie przedsiębiorczości Poltext, Warszawa.
  • Kisielnicki J. (2003), Zarządzanie wiedzą we współczesnych, Wydawnictwo Wyższa Szkoła Handlu i Prawa w Warszawie, Warszawa.
  • Kocór M., Strzebońska A., Keler K. (2012), Kogo chcą zatrudniać pracodawcy, PARP, Warszawa.
  • Król H., Ludwiczyński A. (2006), Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWN, Warszawa.
  • McKenna E., Been N. (1999), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Gebethner&Ska, Warszawa.
  • Pocztowski A. (2007), Zarządzanie zasobami ludzkimi: strategie - procesy - metody, PWE, Warszawa.
  • Rowe C. (1995), Clarifying the use of competence and competency models in recruitment, assessment and staff development, "Industrial and Commercial Training" Vol. 27, No. 11.
  • Rybak M. (2003), Kapitał ludzki a konkurencyjność przedsiębiorstw, Poltext, Warszawa.
  • Sajkiewicz A. (2002), Kultura, kompetencje, konkurencyjność, Poltext, Warszawa.
  • Sprawozdanie z wdrożenia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (2012), MRR, Warszawa.
  • Projekt Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego (2012), MPiPS, Warszawa.
  • Szałkowski A. (2002), Rozwój personelu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
  • Woodruffe C. (1991), Competent by other name, "Personnel Mangement" nr 23.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171277517

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.