PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 1 | 108--119
Tytuł artykułu

Innowacyjność konsumentów wobec produktów żywnościowych jako warunek rozwoju rynku żywności

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Consumers' Innovativeness towards Food Products as a Condition for Development of the Market for Foods
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Pozytywna reakcja na nowe produkty żywnościowe, wynikająca ze zmieniających się oczekiwań konsumentów wobec żywności, jest warunkiem sine qua non rozwoju rynku żywności. Ta konstatacja w konfrontacji ze stwierdzaną nikłą skądinąd skłonnością do nabywania nowych produktów żywnościowych może być postrzegana jako bariera rozwoju rynku żywności. Innowacyjne postawy, jak wskazują wyniki badań, wobec żywności przejawia nieliczna grupa konsumentów, charakteryzująca się wyższym niż przeciętnie poziomem innowacyjności, która to cecha osobowości współistnieje najczęściej z odpowiednimi zmiennymi socjoekonomicznymi (m.in. młodszy wiek, wyższy status społeczny, dobra sytuacja finansowa) i psychograficznymi (m.in. optymizm, radość życia, otwartość, tolerancja). (abstrakt oryginalny)
EN
The positive reaction to new food products, resulting from the consumers' changing expectations towards foods is condicio sine qua non of the food market development. This ascertainment, confronted with the stated, otherwise, low propensity to buy new food products, may be perceived as a barrier for the food market development. Innovative attitudes, as the results of surveys show, towards foods are exhibited by a small group of consumers, characterising by higher than the average level of innovativeness; this feature of personality coexist most often with the relevant socio-economic variables (e.g. young age, higher social status, good financial situation) and psychographic ones (e.g. optimism, joy of life, openness, tolerance). (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
108--119
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Garbarski L., Zachowania nabywców, PWE, Warszawa 1998.
  • Gatignon H., Robertson T. S., Innovative decision processes, (w:) T. S. Robertson, H. H. Kassarjian (red.), Handbook of Consumer Behavior, Prentice Hall, Englewood Cliffs, New York 1991.
  • Gutkowska K., Ozimek I., Zachowania konsumentów na rynku żywności - kryteria zróżnicowania, SGGW, Warszawa 2005.
  • Gutkowska K., Ozimek I., Zachowania młodych konsumentów na rynku żywności, SGGW, Warszawa 2008.
  • Gutkowska K. i inni, Zachowania młodych konsumentów na rynku produktów typu "light", "Żywienie Człowieka i Metabolizm" 2004, 31, supl.
  • Im S., Bayus B. L., Mason Ch. H., An empirical study of innate consumer innovativeness, personal characteristics and new-product adoption behavior, "Journal of Academy of Marketing Science" 2003, vol. 31/1.
  • Kowalczuk I., Postawy polskich konsumentów wobec nowych produktów żywnościowych, (w:) M. Adamowicz (red.), Innowacje i innowacyjność w sektorze agrobiznesu, tom I, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2008.
  • Kowalczuk I., Poziom i uwarunkowania neophobii żywieniowej polskich konsumentów, (w:) M. Jeżewska-Zychowicz (red.), Nieznana żywność a postawy i zachowania konsumentów, Wydawnictwo SCRIPT, Warszawa 2009.
  • Mazurek-Łopacińska K., Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe, PWE, Warszawa 2003.
  • Venkatraman M. P., Price L. L., Differentiating Beteween Cognitive and Sensory Innovativeness: Concepts, Measurement and Impications, "Journal of Bussiness Research" 1990, 20.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171277559

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.