PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 5 (CD) | 127--135
Tytuł artykułu

Ewolucja modeli procesów podejmowania decyzji

Autorzy
Warianty tytułu
The Evolution of Models of Decision-Making Processes
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Podejmowanie decyzji jako proces, którego efektem jest dokonanie wyboru najlepszego rozwiązania, jest odwiecznym dążeniem człowieka. Decydenci nieustanne poszukują sposobów na podwyższenie jakości podejmowanych decyzji. W czasie II wojny światowej opracowano systematyczne modele podejmowania militarnych decyzji strategicznych. Ze względu na fakt, że modele te okazały się skuteczne w odniesieniu do działań wojskowych, zostały one przeniesione na grunt ekonomii, gdzie na przestrzeni lat ewoluowały. Nowe propozycje modeli procesów podejmowania decyzji wynikały przede wszystkim ze zmian zachodzących w otoczeniu, w którym funkcjonowały organizacje, oraz warunków, w których decydenci zmuszeni byli podejmować decyzje. Celem opracowania jest przedstawienie ewolucji modeli procesów podejmowania decyzji. Można je podzielić na dwie zasadnicze części. W pierwszej przedstawiono podstawowe modele procesów podejmowania decyzji: racjonalne, behawioralne oraz "podwójnego procesu". Następnie dokonano ich porównania z uwzględnieniem następujących kryteriów: podejście, założenia, algorytm działania, możliwości zastosowania, pożądane kompetencje menedżera, podstawowe ograniczenia. (abstrakt oryginalny)
EN
Over the years on the field of management sciences many models of decision-making processes have been formulated. New proposals of models were the result of changes both in the environment in which organizations were functioning and in decision-making conditions (excess or lack of information, uncertainty, time pressure). The main aim of this paper is to present the evolution of models of decision making processes. The paper can be divided into two main parts. First the author characterizes the individual models and then compares them using the following criteria: approach, assumptions, operation algorithm, applicability, desirable managerial competences, basic limitations. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
127--135
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • 1. Agor W.H. (1998), Intuicja w organizacji. Jak twórczo przewodzić i zarządzać, Wydawnictwo Personalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
  • 2. Barnard Ch.I. (1997), Funkcje kierownicze, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków.
  • 3. Bolestra-Kukuła K. (2003), Decyzje menedżerskie, PWE, Warszawa.
  • 4. Buchanan L., O'Connell A. (2012), Krótka historia nauki o podejmowaniu decyzji, Business Harvard Review Polska, marzec.
  • 5. Burciu A., Hapenciuc C.V. (2010), Non-rational Thinking in the Decision Making Process, European Conference on Intellectual Capital.
  • 6. Cherrington D.J. (1989), Organizational Behavior. The Management of Individual and Organizational Performance, Allyn & Bacon, Boston, London, Toronto.
  • 7. Evans J.S.B.T. (2008), Dual-processing Accounts of Reasoning, Judgement and Social Cognition, Annual Review of Psychology, no. 59.
  • 8. Glockner A., Witteman C. (2010), Beyond Dual-process Models: A Categorization of Process Underlying Intuitive Judgement and Decision Making, Thinking and Reasoning, no. 16 (1).
  • 9. Haidt J. (2001), The Emotional Dog and Its Rational Tail: A Social Intuitionist Approach to Moral Judgement, Psychological Review, no. 108.
  • 10. Hammond K.R. (2000), Judgements Under Stress, Oxford University Press, New York.
  • 11. Isenberg D.J. (1984), How Senior Managers Think, Harvard Business Review, November-December.
  • 12. Jankowska-Mihułowicz M. (2008), Intuicja w podejmowaniu decyzji strategicznych, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 3.
  • 13. Jędrzejczyk W. (2013), Intuicja jako kompetencja menedżerska w teorii i praktyce zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo "Dom Organizatora", Toruń.
  • 14. Klein G. (1998), Sources of Power: How People Make Decisions, MIT, Cambridge.
  • 15. La Pira F. (2011), Entrepreneurial Intuition, an Empirical Approach, Journal of Management and Marketing Research, vol. 6, January.
  • 16. Laufer H. (2008), Podejmowanie decyzji. Jak unikać ryzyka. Jak efektywnie działać, Wydawnictwo BC Edukacja, Warszawa.
  • 17. Malewska K. (2012), Kognitywna Teoria Kontinuum w procesie podejmowania decyzji, w: red. A. Barabasz, E. Głuszek, Osobowościowe i kompetencyjne uwarunkowania sukcesu, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław.
  • 18. March J.G., Simon H.A. (1984), Organizacje, PWN, Warszawa.
  • 19. Moorhead G., Griffin R.W. (1989), Organizational Behavior, Houghton Miffin Co., Boston.
  • 20. Scott S.G., Bruce R.A. (1995), Decision Making Style: Development and Assessment of a New Measure, Educational and Psychological Measurement, no. 55.
  • 21. Tavcar M. (1995), Obvaladovanje dejavnosti managerjev, Organizacija, revija za management, informatyko in kadre, nr 28, 9-10.
  • 22. Woiceshyn J. (2009), Lessons from "Good Minds": How CEOs Use Intuition, Analysis and Guiding Principles to Make Strategic Decisions, Long Range Planning, no. 42.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171277617

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.