PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 594 Dylematy rozwoju społeczno-gospodarczego w Polsce | 79--93
Tytuł artykułu

Transportowe i energetyczne funkcje rzek na przykładzie Odry

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rozwój gospodarczy można osiągnąć, gdy korzysta się ze wszelkich dostępnych źródeł energii, przy jak najniższych kosztach. W związku z tym należałoby skoncentrować się na zaniedbanych rzekach, które mogą przynieść dwie korzyści
- stać się źródłem odnawialnej i taniej energii elektrycznej oraz być najbardziej energooszczędną drogą transportową. Autor, poddając w niniejszym rozdziale analizie sytuację rzek pod względem energetycznym i transportowym, postanowił skupić uwagę na odcinkach klasyfikowanych jako drogi wodne. Długość dróg wodnych w 25 krajach Unii Europejskiej wynosiła w 2004 r. 37200 km . W 2009 r. długość dróg wodnych śródlądowych w Polsce wynosiła natomiast 3660 km, przy czym faktycznie eksploatowanych przez żeglugę było 3366km dróg żeglownych . Warto zwrócić tu jednocześnie uwagę na fakt, że sama eksploatacja przez żeglugę nie jest jednoznaczna z istotnym znaczeniem transportowym. (fragment tekstu)
Twórcy
Bibliografia
  • Analiza wykonania Budżetu Państwa i Założeń Polityki Pieniężnej w 1997 roku, www.nik.gov.pl.
  • Butkowski M., Energetyka wodna podstawowym źródłem energii odnawialnej w Polsce. Polskie Sieci Energetyczne - Wschód Sp. z o. o. Energetyka.
  • GUS stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/krak/ASSETS_ochrona_srodowiska_06_07_wykorzysta- -nie_zanieczyszczenie_ochrona_wod.pdf.
  • Komunikat Komisji, Europa 2020, Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu.
  • Kulczyk J., Winter J., Śródlądowy Transport Wodny, Wrocław 2003.
  • Marszałek E., Odra, jako szlak komunikacyjno-transportowy oraz turystyczny, krajobrazy kulturowe dolin rzecznych. Potencjał i wykorzystanie, "Prace komisji Krajobrazu Kulturowego" nr 13, Komisja Krajobrazu Kulturowego PTG, Sosnowiec 2010.
  • Ochrona przeciwpowodziowa w Polsce, red. Berkowska E., Chodyra A., Biuletyn Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu, Warszawa 2003.
  • Projekt Polityki Wodnej Państwa Do Roku 2030 (Z Uwzględnieniem Etapu 2016), KZGW2010.
  • Prospects of inland navigation within the enlarged Europe Full Final Report, PINE March 2004.
  • Rachunki kwartalne produktu krajowego brutto w latach 2000-2006, GUS, Warszawa 2007.
  • Stankiewicz D., Pobór i zużycie wody w przemyśle polskim, Kancelaria Sejmu, Biuro Analiz i Ekspertyz, 1992.
  • Transport - wyniki działalności w2010r., GUS, Warszawa 2011.
  • Szczerbowski R., Polityka Energetyczna, t. 14, z. 2, 2011.
  • Woś K, Kierunki aktywizacji działalności,żeglugi śródlądowej w rejonie ujścia Odry w warunkach integracji Polski z Unią Europejską, Warszawa 2005.
  • Załącznik do obwieszczenia Ministra Gospodarki z dnia 16 grudnia 2009r. w sprawie raportu zawierającego analizę realizacji celów ilościowych i osiągniętych wyników w zakresie wytwarzania energii elektrycznej w odnawialnych źródłach energii.
  • Żegluga śródlądowa w Polsce w latach 2006-2009, Urząd Statystyczny w Szczecinie, Warszawa 2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171277637

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.