PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 27 Kształtowanie efektywności przedsiębiorstw - determinanty, pomiar, narzędzia | 157--174
Tytuł artykułu

Skuteczność i efektywność systemów zarządzania jakością w urzędach starostw powiatowych województwa opolskiego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule zostały zaprezentowane wyniki badań skuteczności i efektywności systemów zarządzania jakością (SZJ) w starostwach powiatowych na terenie województwa opolskiego, których celem było wskazanie potencjalnych efektów związanych ze stosowaniem SZJ w starostwach w porównaniu z urzędami, które znormalizowanych systemów nie posiadają. Dokonany został pomiar skuteczności procesów, oparty na autorskich wskaźnikach dynamiki i struktury działań korygujących. W stosunku do działań zapobiegawczych, wskazywanych jako kluczowe w takich koncepcjach zarządzania, jak: TQM, Kaizen czy Six Sigma, analiz nie przeprowadzono ze względu na fakt, że badane urzędy tego typu działań nie wykazywały. Badania udowodniły, że w praktyce funkcjonowania urzędów nie stosuje się parametryzowania procesów, pozwalającego skutecznie monitorować poprawność ich przebiegu, przez co osiągnięcie pełnej funkcjonalności systemów jest niemożliwe. Podobnie jest z kosztami jakości, które w przypadku urzędów nie stanowią istotnego miernika efektywności SZJ. Z tego powodu pomiar kosztów jakości powinien być realizowany przez tzw. podejście kompleksowe. Wszystko to ma wpływ na sytuację, w której występuje zjawisko braku zainteresowania implementacją SZJ w samorządach szczebla gminnego i powiatowego.(abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu
Bibliografia
  • Babbie E., Podstawy badań społecznych, WN PWN, Warszawa 2009.
  • Dahlgaard J., Kristensen K., Kanji G.K., Podstawy zarządzania jakością, WN PWN, Warszawa 2001.
  • Goranczewski В., Bugdol M., Skuteczność podejścia procesowego w systemie zarządzania jakością, w: Rozwój przedsiębiorstw w aspekcie projakościowego doskonalenia i innowacyjności, IX Konferencja Naukowa, Boszkowo 2006, red. Z. Kłos, Wyd. Politechniki Poznańskiej, Poznań 2006.
  • Goranczewski В., Sajewicz Т., Grupy benchmarkingowe jako użyteczne narzędzie dla gmin w doskonaleniu zarządzania przedsiębiorstwami ciepłowniczymi, "Rynek Energii" (66)/2006, nr 5.
  • Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, WN PWN, Warszawa 2008.
  • Henkel A., Conceptualizing and exploring the organizational effects of ISO 9000: insights from the Bridge Project, "Total Quality Management & Business Excellence" October 2004, vol. 15; issue 8, s. 1155.
  • Imai M., Gemba Kaizen, MT Biznes, Warszawa 2006.
  • Karaszewski R., Nowoczesne koncepcje zarządzania jakością, TNOiK, Toruń 2009.
  • Pandę P.S., Neuman R.P, Cavanagh R.R., Six Sigma, Liber, Warszawa 2007.
  • PN-EN ISO 9001:2009, Systemy zarządzania jakością. Wymagania, PKN, Warszawa2009.
  • Szczepańska K., Koszty jakości dla inżynierów, Placet, Warszawa 2009.
  • Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 г., o samorządzie powiatowym, Dz.U. z 2001 г., nr 142, poz. 152.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171278203

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.