PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 12 | nr 1 (45) Wkład badań psychologicznych w naukach o zarządzaniu | 99--112
Tytuł artykułu

Zaangażowanie w pracę - problemy z pomiarem

Warianty tytułu
The Measurement of Work Engagement - Problems and Issues
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem prezentowanych badań było sprawdzenie przydatności do pomiaru zaangażowania w pracę 17-itemowego kwestionariusza Praca Samopoczucie (The Utrecht Work Engagement Scale - UWES), który w wersji oryginalnej zawiera trzy podskale: wigor (vigor), zaabsorbowanie (absorbtion) oraz oddanie się pracy (dedication). W badanej próbie wykształconych Polaków (N=142) trzy podskale były wysoko skorelowane, co wskazuje na jednoczynnikową strukturę narzędzia. Przetestowano także dwie skrócone wersje 9-itemowe. Najlepsze własności psychometryczne miała 9-itemowa skala stworzona na podstawie analizy kowariancji danych z badanej próby. Jako miarę trafności wskaźnika zaangażowania w pracę potraktowano związek z charakterem czasu pracy. Zgodnie z przewidywaniami, pracownicy mający czas pracy o charakterze zmiennym byli bardziej zaangażowani niż pracownicy o czasie pracy stałym. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this study was to examine utility of The Utrecht Work Engagement Scale (UWES) as a tool to measure work engagement. The original version of UWES contains 17 items grouped in three subscales: vigor, absorption and dedication. In the sample of educated Polish people (N = 146) three subscales were highly correlated, indicating that the structure of UWES is rather one than three dimensional. We also tested two shortened 9-items UWES versions. Best psychometric properties (goodness of fit) had 9-items scale developed on the basis of confirmatory factor analysis conducted on collected data. The validity of the UWES was investigated by studying its relationship with work arrangements (variable vs. fixed). As expected, employees with variable work arrangements were more engaged than those with fixed arrangements. (original abstract)
Rocznik
Tom
12
Strony
99--112
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • Baka, L. i Cieślak, R. (2010). Zależności miedzy stresorami w pracy a wypaleniem zawodowym i zaangażowaniem w prace w grupie nauczycieli: pośrednicząca rola przekonań o wiasnej skuteczności i wsparcia społecznego. Studia Psychologiczne, 48, 5-18.
  • Bakker, A.B. i Bal, M.P. (2010). Weekly Work Engagement and Performance: A Study among Starting Teachers. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 83 (1), 189-206, http://dx.doi.org/10.1348/096317909X402596.
  • Bakker, A.B. i Demerouti, E. (2007). The Job Demands-Resources Model: State of the Art. Journal of Managerial Psychology, 22, 309-328, http://dx.doi.org/10.1108/02 683940710733115.
  • Bakker, A.B. i Demerouti, E. (2008). Towards a Model of Work Engagement. Career Development International, 13, 209-223, http://dx.doi.org/10.1108/13620430810870476.
  • Balducci, C., Fraccaroli, F. i Schaufeli, W.B. (2010). Psychometric Properties of the Italian Version of the Utrecht Work Engagement Scale (UWES-9): A Cross-cultural Analysis. European Journal of Psychological Assessment, 26 (2), 143-149, http://dx.doi. org/10.1027/1015-5759/a000020.
  • Bates, S. (2004). Getting Engaged. HR Magazine, 49 (2).
  • Baumruk, R. (2006). Why Managers Are Crucial to Increasing Engagement: Identifying Steps Managers Can Take to Engage Their Workforce. Strategic HR Review, 5 (2), 24-27, http://dx.doi.org/10.1108/14754390680000863.
  • Britt, T.W. (1999). Engaging the Self in the Field: Testing the Triangle Model of Responsibility. Personality and Social Psychology Bulletin, 25, 696-706, http://dx.doi.org/10.1 177/0146167299025006005.
  • Britt, T.W., Thomas, J.L. i Dawson, C.R. (2006). Self-Engagement Magnifies the Relationship between Qualitative Overload and Performance in a Training Setting. Journal of Applied Social Psychology, 36, 2100-2114, http://dx.doi.org/10.1111/j.0021- 9029.2006.00096.x.
  • Christian, M.S., Garza, A.S. i Slaughter, J.E. (2011). Work Engagement: A Quantitative Review and Test of Its Relations with Task and Contextual Performance. Personnel Psychology, 64 (1), 89-136, http://dx.doi.org/10.1111/j.1744-6570.2010.01203.x.
  • Csíkszentmihályi, M. (2005). Przepływ: jak poprawie jakość życia: psychologia optymalnego doświadczenia. Taszów: Biblioteka Moderatora.
  • Demerouti, E., Bakker, A.B., Nachreiner, F. i Schaufeli, W.B. (2001). The Job Demands-Resources Model of Burnout. Journal of Applied Psychology, 86 (3), 499-512, http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.86.3.499.
  • Gallup. (2008). Employee Disengagement Plagues Germany. Gallup Business Journal. Pozyskano z: http://businessjournal.gallup.com/content/117376/Employee-Disengage- ment-Plagues-Germany.aspx
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171278289

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.