PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 4 (30) | 169--180
Tytuł artykułu

Technologie semantyczne w zarządzaniu platformą otwartych innowacji

Warianty tytułu
Semantic Technologies in the Management of Open Innovation Platform
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Idea otwartych innowacji powstała jeszcze przed narodzinami koncepcji Web 2.0 i Web 3.0. Aktualnie rozwój Internetu stworzył podstawy do rozwoju kooperacji i transferu wiedzy między grupami konsumentów, producentów i naukowców z całego świata. Platformy otwartych innowacji zrzeszają setki tysięcy użytkowników, zatem problemem staje się zarządzanie informacją, którą tworzą oni każdego dnia. Zrozumienie złożoności informacji pochodzącej z wielu źródeł może ułatwić zastosowanie technologii semantycznej sieci Web. Niniejszy artykuł przedstawia możliwości wykorzystania tej technologii w portalach otwartych innowacji w celu lepszego zarządzania treścią i interakcjami użytkowników. Semantyka wspomaga znajdowanie potencjalnie najlepszych partnerów do współpracy oraz targetowanie informacji zgodne z preferencjami i działaniami użytkowników.(abstrakt oryginalny)
EN
The concepts of open innovation and prosumption have been known for many years before the beginning of Web 2.0 and Web 3.0 era. Nowadays the Web technology evolution provides a fertile ground for cooperation and knowledge transfer between heterogeneous groups of consumers, producers and scientists from all over the world. The today platforms of open innovation gather hundreds of thousands of users. Therefore understanding and managing the breadth, depth and complexity of information resources they create becomes a challenge. The paper introduces the possibilities of exploiting the semantic technology in the portals of open innovations to better manage the large amount of content and the users interactions. The semantic solutions support the information retrieval functions, finding the potentially best problem solvers among community users and targeting the information transfer according to user's preferences and activities.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
169--180
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Częstochowska
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • Bandulet M., Morasch K., Would you like to be a prosumer? Information revelation, personalization and price discrimination in electronic markets, "International Journal of the Economics of Business" 2005, July, vol. 12, no. 2, s. 251-271.
  • Carbone F., Contreras J., Hernandez J.Z., Enterprise 2.0 and Semantic Technologies for Open Innovation Support, "Lecture Notes in Computer Science", 6097; 18-27; Trends in Applied Intelligent Systems 23rd International Conference on Industrial Engineering and Other Applications of Applied Intelligent Systems, IEA/AIE 2010 Cordoba, Spain, June 1-4, 2010 Proceedings, Part II.
  • Chesbrough H., The era of open innovation, "MIT Sloan Management Review" 2003, 44/3 Spring, s. 35-41.
  • De Moor K., Berte K., De Marez L., Joseph W., Deryckere T., Martens L., User-driven innovation? Challenges of user involvement in future technology analysis, "Science and Public Policy" 2010, vol. 37, no. 1, s. 51-61.
  • Full J., Refining virtual co-creation from a consumer perspective, "California Management Review" 2010, 52/2, Winter, s. 98- 122.
  • Glenn J.C., Collective intelligence - one of the next big things, "Futura", vol. 4, Finnish Society for Futures Studies 2009, Helsinki 2009.
  • Howe J., The rise of crowdsourcing, "Wired Magazine" 2006, vol. 14(6), http://www.wired.com/wired/ archive/14.06/crowds.html [dostęp: 3.05.2013].
  • Howe J., Crowdsourcing: Why the Power of the Crowd Is Driving the Future of Business, Crown Business, 2008.
  • Jelonek D., The role of the internet in open innovations models development, "Business Informatics" 2012, vol. 1(23), s. 38-47.
  • Jelonek D., Open innovation as an opportunity for development of SMEs, [w:] Innovacionnoe Razvitie Ekonomiki: Predprinimatelstvo, Obrazovanie, Nauka, Sborniknaucnyhstatej, GIUST BGU, Minck 2013, s. 168-171.
  • Jeppesen L., Lakhani K., Marginality and problem solving effectiveness in broadcast research, "Organization Science" 2009, 20.
  • Muncy J.A., Hunt S.D., Consumer involvement: Definitional issues and research directions, "Advances in Consumer Research" 1984, vol. 11, s. 193-196.
  • Ontotext, KIM Platform, http://ln.ontotext.com/KIM/screen/EntityPatternSearch.jsp?m=structure [dostęp: 10.2013].
  • Projekt "Kujawsko-pomorskie - region otwarty na innowacje", http://www.otwarteinnowacje.pl/o_ projekcie.html [dostęp: październik 2013].
  • Prahalad C.K., Ramaswamy V., The Future of Competition: Co-Creating Unique Value with Customers, Harvard Business School Press, Boston 2004.
  • Rheingold H., The Virtual Community: Homesteading on the Electronic Frontier, MIT Press, London 2000.
  • Ritzer G., Jurgenson N., Production, Consumption, Prosumption. The nature of capitalism in the age of the digital prosumer, "Journal of Consumer Culture" 2012, vol. 10/1, s. 13-26.
  • Tapscott D., Williams A., Wikinomics, Penguin, New York 2006.
  • Toffler A., The Third Wave, Morrow, New York 1980.
  • Wise E., Hogenhaven C. (red.), User-Driven Innovation Context and Cases in the Nordic Region, Nordeon Nordic Innovation Centre, 2008.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171279621

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.