PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1999 | nr 5 Zarządzanie marketingowe : podstawy informacyjne projektowania strategii | 95--117
Tytuł artykułu

Podstawy informacyjne a kierunki rozwoju marketingowej strategii produktu w sektorze motoryzacyjnym (na przykładzie samochodu osobowego VW Golf)

Warianty tytułu
Information Basis and the Directions of the Automobile Industry's Product Marketing Strategy Development (on the Example of the VW Golf)
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Reasumując można stwierdzić, że zastosowana przez firmę Volkswagen AG marketingowa strategia rozwoju produktu okazała się trafna i pozwoliła koncernowi zająć czołową pozycję na rynku niemieckim. W wyniku badań rynku, które poprzedzały proces kształtowania tej strategii oraz odpowiednio przeprowadzonej segmentacji rynku, firmie udało się zaprojektować, a następnie wyprodukować takie kolejne modele VW Golfa, które spełniły wymagania stawiane przez klientów i odpowiadały zmieniającej się strukturze potrzeb konsumentów. Mimo że kolejne modele VW Golfa pojawiały się na rynku w różnych warunkach gospodarczych panujących w Niemczech oraz odmiennej sytuacji ekonomicznej firmy, przez co miały do spełnienia zróżnicowane zadania, dzięki odpowiednio zaprojektowanej marketingowej strategii działania, w tym przede wszystkim strategii rozwoju produktu, koncern Volkswagen osiągnął zamierzone cele i stał się potentatem nie tylko na rynku niemieckim, ale i europejskim. (fragment tekstu)
EN
In the countries with the market economy system the basis of any business is marketing. Marketing, particularly for the automobile industry manufacturers, is not only one of the most important means of achieving the company's goals but also a new effective management orientation and a set of operations and instruments enabling the realization of the company's strategic, tactical and operational goals. In order torealize completely the goals connected with the shaping of customer base and their needs car companies need a range of information which will become a starting point for decision-making processes. Thus, car manufacturers carry out the extensive market and marketing research which, apart from the identification of the customers' habits, wishes, preferences and tendencies, also involves the observation of the competition's strategies of creating their marketing policies, their impact, scope of activity and the planned ventures as well as the analysis of their own company and its market prospects. For the automobile industry manufacturers one of the key functions of the marketing is planning the products, establishing their standards and creating the range of products. In the marketing planning of their new products i.e. the 1st, 2nd and 3rd generation of VW Golf the leading European car company - Volkswagen AG took m special consideration the factors determining the customers' behaviour while choosing the next models of their cars. This enabled the company to notice the directions of change in the customer structure and the psychological profile o the new generations of VW Golfs drivers. Taking into account those changes in creating the concepts of the next new models together with the regular observation of the competition's activity aliowed Volkswagen AG to gain and maintain a very good market position which largely resulted from the efficiently conducted market segmentation and introduction of further new car models meeting all of the customers' changing needs. To conclude, systematic implementation of the marketing rules enables the manufacturers to establish their own position in the motor industry structure, allows to define the scope of the competitive connections with other companies of the same field and helps to identify the customers' needs and requirements concerning the further new models of their car. It is only through thorough knowledge of all those problems that an effective strategy, especially the marketing strategy of product development, can be planned on a highly competitive car market. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • Ph. Kotler: Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Gebethner & S-ka, Warszawa 1994, s. 89 i dalsze.
  • Podstawy marketingu. Praca zbiorowa pod red. J. Altkorna. Instytut Marketingu, Kraków 1995, s. 37-38.
  • Ch. Midler: Zarządzanie projektami i przekształcanie przedsiębiorstw. Poltext, Warszawa 1994, s. 92-93.
  • P. Druker: Zarządzanie w czasach burzliwych Nowoczesność, Czytelnik, AE, Kraków 1995, s. 52-53.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171279967

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.