PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | nr 3(8) | 127--155
Tytuł artykułu

Zakres działania i zadania gminy

Autorzy
Warianty tytułu
Scope of Operation and Tasks of a Commune
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zgodnie z art. 6 ust. 1 u.s.g. do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jeżeli ustawy nie stanowią inaczej, rozstrzyganie w sprawach, o których mowa w ust. 1, należy do gminy. Należy wskazać na ścisłe powiązanie art. 6 u.s.g. z art. 15 ust. 1 Konstytucji , w myśl którego, ustrój terytorialny Rzeczypospolitej Polskiej zapewnia decentralizację władzy publicznej, a samorząd terytorialny uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej. Przysługującą mu w ramach ustaw istotną część zadań publicznych samorząd wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Warto w tym miejscu wspomnieć, iż Konstytucja ustanawia domniemanie kompetencji na rzecz samorządu terytorialnego . Zgodnie z art. 163 Konstytucji samorząd terytorialny wykonuje zadania publiczne niezastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych. Gmina wykonuje wszystkie zadania samorządu terytorialnego niezastrzeżone dla innych jednostek samorządu terytorialnego. (fragment tekstu)
EN
The hereby text constitutes interpretation of expressions: an operation scope of a commune and tasks of a commune contained in act on communal self-government11(1 through a prism of the'law doctrine, as well as jurisdiction in self-government matters. An operation scope of a commune is a corelative of presumption of commune's attributes in all public matters of local meaning, which are not reserved by the act on behalf of other subjects and presumption of competencies to take adjudication in these issues. This notion has an organisational character, which means acceptance of a determined division of work, which is significant for settlement of competence disputes both positive and negative, which can occur between entities of a territorial self-government. It is used in a situation, when the act orders realisation of a determined task of local meaning, simultaneously not defining an appropriate subject for its performance. Art. 6 of act on commune self-government creates a legal construction, constituting grounds for determination of relation on basis of tasks between a commune and a county, it allows to avoid a situation, in which both the commune and the county will not accept themselves adequate for realisation of a public task of local meaning, however not reserved on behalf of a determined subject of administration. In the light of the principle of lawfulness contained in art. 7 of the Constitution"1, a separate statutory basis is required in order to undertake an activity by a commune. Without a separate delegation included in the act, it does not authorise a commune to undertake any activities, does not entitle a commune to create independently public matters of local meaning. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
127--155
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
Bibliografia
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997, Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.
  • B. Dolnicki, Zadania samorządu terytorialnego, [w:] Rozprawy prawnicze, pod red. R. Mikosz, Katowice 2000.
  • J. Oniszczuk, Samorząd terytorialny w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, Warszawa 2002.
  • B. Dolnicki, Samorząd terytorialny, Kraków 2003.
  • H. Izdebski, Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności, Warszawa 2004.
  • A. Agopszowicz, [w:] A. Agopszowicz, Z. Gilowska, Ustawa o gminnym samorządzie terytorialnym. Komentarz, Warszawa 1999.
  • A. Szewc, [w:] A. Szewc, G. Jyż, Z. Pławecki, Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, Warszawa 2000.
  • P. Dobosz, [w:] K. Bandarzewski, P. Chmielnicki, P. Dobosz, W. Kisiel, P. Kryczko, M. Mączyński, S. Płażek, Komentarz do ustawy o samorządzie gminnym, Warszawa 2004.
  • J. Nowacki, Z. Tobor, Wstęp do prawoznawstwa, Katowice 1998.
  • D. Mazurkiewicz, Pojęcie kompetencji w prawie administracyjnym, Państwo i Prawo, Warszawa 1988.
  • W. Dawidowicz, Zagadnienia ustroju administracji państwowej w Polsce, Warszawa 1969.
  • M. Matczak, Kompetencja organu administracji publicznej, Kraków 2004.
  • Z. Duniewska, B. Jaworska-Dębska, R. Michalska-Badziak, Ewa Olejniczak-Szałowska, M. Stahl, Prawo administracyjne pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2004.
  • Z. Cieślak, I. Lipowicz, Z. Niewiadomski, Prawo administracyjne. Część ogólna, Warszawa 2000.
  • Z. Leoński, Samorząd terytorialny w RP, Warszawa 2001.
  • E. Sobol, Słownik języka polskiego, Warszawa 2005.
  • E. Knosola, Zadania i kompetencje gminy w świetle ustawy o samorządzie terytorialnym - wybrane problemy prawne i organizacyjne, [w:] Człowiek i środowisko, Warszawa 1992.
  • Z. Radwański, Prawo cywilne - część ogólna, Warszawa 1996.
  • E. Ochendowski, Prawo administracyjne. Część ogólna, Toruń 2004.
  • J. Filipek, Rola prawa w działalności administracyjnej państwa, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego 1974.
  • T. Rabska, Prawny mechanizm kierowania gospodarką, Wrocław-Warszawa-Kraków 1990.
  • W. Góralczyk, Pojęcie kompetencji w prawie administracyjnym, Państwo i Prawo 1988.
  • K. Podgórski, Ustawowa regulacji zadań gminy jako jednostki samorządu terytorialnego, [w:] Samorząd Terytorialny 199, nr. 11-12.
  • K. Podgórski, Nadzór nad samorządem gminnym, Samorząd Terytorialny 1991, nr 1-2.
  • A. Wiktorowska, Prawne determinanty samodzielności gminy, Warszawa 2002.
  • Z. Niewiadomski, Kierunki rozwoju samorządu terytorialnego, Samorząd Terytorialny 1991, nr 1-2.
  • T. Rabska, Sądowa ochrona samodzielności gminy, Samorząd Terytorialny 1991, nr 1-2.
  • Z. Niewiadomski, Polski samorząd terytorialny w świetle standardów europejskich, Samorząd Terytorialny 1992, nr 11.
  • W. Pańko, Nie przeceniam swojej roli, Wspólnota 1991, nr 43.
  • W. Wachholz, Związki samorządowe typu korporacyjnego, Gazeta administracji i policji państwowej 1928, nr 8.
  • T. Bigo, Związki publiczno-prawne w świetle ustawodawstwa polskiego, Warszawa 1928.
  • J. Panejko, Ustrój samorządu terytorialnego w Polsce, Wilno 1934.
  • J. Boć (red.), Prawo administracyjne, Wrocław 2005.
  • S. Kasznica, Polskie prawo administracyjne. Pojęcia i instytucje zasadnicze, Poznań 1947.
  • E. Olejniczak-Szałowska, Zadania własne i zlecone samorządu terytorialnego, Samorząd Terytorialny 2000, nr 12.
  • E. Nowacka, Spór o pojęcie samorządu terytorialnego w doktrynie prawnej okresu międzywojennego, Samorząd Terytorialny 1992, z. 4.
  • Z. Niewiadomski, W. Siemiński, P. Sosnowski, M. Tetra, Samorząd terytorialny. Ustrój i gospodarka, Bydgoszcz-Warszawa 2001.
  • M. Kallas, I. Lipowicz, Z. Niewiadomski, G. Szpor, Prawo administracyjne. Część ustrojowa, Warszawa 2002.
  • M. Stec, Podział zadań i kompetencji w nowym ustroju terytorialnym Polski (kryteria i ich normatywna realizacja), Samorząd Terytorialny 1998.
  • E. Zieliński, Samorząd terytorialny w Polsce, Warszawa 2004.
  • J. Boć (red.), Konstytucje Rzeczpospolitej oraz komentarz Konstytucji RP z 1997 roku, Wrocław 1988.
  • E. Radziszewski, Zadania i kompetencje organów administracji publicznej po reformie ustrojowej państwa, Warszawa 2000.
  • D. Kijowska, M. Kulesza, W. Misiąg, S. Prutis, M. Stec, J. Szlachta, J. Zalewski, Dysfunkcyjny podział kompetencji między terytorialnymi organami administracji publicznej w wybranych zakresach administracji publicznej: ochronie środowiska, ochronie przyrody, gospodarce wodnej, Samorząd Terytorialny 2005, nr 1-2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171280393

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.