PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 64, T. 1 Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa | 373--384
Tytuł artykułu

Determinanty doboru i selekcji dostawców w przedsiębiorstwach przemysłowych

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Vendor Rating and Selection of Suppliers in Industrial Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule poddano analizie determinanty doboru i selekcji dostawców w przedsiębiorstwach przemysłowych. Zastosowana procedura analizy czynnikowej pozwoliła zredukować liczbę zmiennych decydujących o doborze dostawców do pięciu, z których trzy mają znaczenie zasadnicze, tj. pozycja i renoma przedsiębiorstwa w branży, warunki współpracy wraz z poziomem cen oraz aspekty jakościowe charakteryzowane przez posiadane różnego rodzaju certyfikaty i możliwości certyfikowania własnych produktów i usług. Wyodrębnienie tych czynników powinno przyczynić się zarówno do nawiązania współpracy z odpowiednimi dostawcami, jak i redukcji kosztów procedury związanej z doborem kooperantów. (abstrakt oryginalny)
EN
This paper analyzes the determinants of the choice and selection of suppliers of industrial enterprises. The procedure of factor analysis allowed to reduce the number of variables affecting the choice of suppliers to the fi ve, three of which are essential, i.e. the position and image of the company in the industry, the terms of cooperation with the level of prices and quality aspects characterized by the possession of different types of certifi cates and capabilities of certifi cation of their own products and services. Extraction of these factors should both contribute to liaise with the appropriate suppliers and cost reduction connected with the selection procedures for suppliers. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Bengtsson M., Kock S. (2000), "Coopetition" in Business Networks - to Cooperate and Compete Simultaneously, "Industrial Marketing Management" vol. 14, no. 29.
  • Bureth A., Wolff S., Zanfei A. (1997), The two faces of learning by co-operating: The evolution and stability of inter-firm agreements in the European electronics industry, "Journal of Economics Behavior & Organization" vol. 32, iss. 4.
  • Dąbrowska-Mitke M. (2006), Klasyfikacja i ocena dostawców na przykładzie Przedsiębiorstwa Wyrobów Cukierniczych Odra S.A., "Gospodarka Materiałowa i Logistyka" nr 10.
  • Dembińska-Cyran I., Hołub-Iwan J., Perenc J. (2004), Zarządzanie relacjami z klientem, Difin, Warszawa.
  • Dudzik M. (2005), Outsourcing zakupów, czyli koniec funkcji zakupów?, "Gospodarka Materiałowa i Logistyka" nr 1.
  • Flint D.J., Woodruff R.B., Fisher Gardial S. (1997), Customer value change in industrial marketing relationship, "Industrial Marketing Management" no. 26.
  • Gołębiewski T. (red.) (2003), Marketing na rynku instytucjonalnym, PWE, Warszawa.
  • Gordon I.H. (2001), Relacje z klientem. Marketing partnerski, PWE, Warszawa.
  • Ignatczak W., Chromińska M. (2004), Statystyka. Teoria i zastosowanie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Poznań.
  • Jacobs F.A., JohnsonW., Kotchetova N. (2001), Customer profitability. Prospective vs. retrospective approaches in a business-to-business setting, "Industrial Marketing Management" no. 30.
  • Kasilingam R.G., Lee C.P. (1996), Selection of Vendors - A Mixed-Integer Programming Approach, "Computers & Industrial Engineering" vol. 31, no. 1-2.
  • Lenz-Cesar F., Heshmati A. (2009), Determinants of Firms Cooperation in Innovation, TEMEP Discussion Paper no. 27.
  • Prałat-Kubiszewska E. (2002), Kryteria wyboru dostawcy - przegląd wyników badań, "Gospodarka Materiałowa i Logistyka" nr 6.
  • Rezaei J., Davoodi M. (2008), A deterministic, multi-item inventory model with supplier selection and imperfect quality, "Applied Mathematical Modelling" no. 32.
  • Stanisz A. (2007), Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny, StatSoft, Kraków.
  • Tidstrom A. (2009), Causes of conflict in intercompetitor cooperation, "Journal of Business & Industrial Marketing" vol. 24, no. 7.
  • Ulaga W. (2001), Customer Value in Business Markets, "Industrial Marketing Management" no. 30.
  • Urbaniak M. (2009), Kryteria wstępnej i okresowej oceny dostawców, "Gospodarka Materiałowa i Logistyka" nr 9.
  • Zmiany strukturalne grup podmiotów gospodarki narodowej w rejestrze REGON, I półrocze 2012, GUS 2012.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171281433

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.