PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 2 | 13--21
Tytuł artykułu

Networking and Promotion of Technological and Commodity Science Heritage

Warianty tytułu
Networking w promocji dziedzictwa technologicznego i naukowego w sektorze towaroznawstwa
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Zespół Muzeów Uniwersytetu "La Sapienza" w Rzymie (Polo Museale Sapienza - PMS) wraz z dwunastoma muzeami uniwersyteckimi z Bari, Cagliari, ChietiPescary, Ferrary, Flo rencji, Modeny, Reggio Emilia, Parmy, Perugii, Salento, Sieny i Viterbo (Tuscia) opracował projekt mający na celu podkreślenie roli muzeów akademickich. Po osiągnięciu porozumienia i ustaleniu wspólnego programu projektowi nadano tytuł: "Technologie informatyczne i ich znaczenie dla nauki, sieci muzealnych i waloryzacji dorobku kulturalnonaukowego: rola sieci muzeów uniwersyteckich". Kluczowym celem projektu jest utworzenie dwujęzycznego portalu przeznaczonego do reprezentowania pierwszej włoskiej sieci muzeów akademickich. Działanie to podkreśli i wzmocni ich znaczenie dzięki ujednoliceniu witryn internetowych a innowacyjne podejście pozwoli zharmonizować prezentacje i podkreśli jakość wysokiej wartości kolekcji muzealnej, uwzględniając specyfikę zbiorów i ich interdyscyplinarny, historyczny, społeczny oraz kulturowy kontekst. Tematy, którymi zajmuje się projekt, a więc: środowisko, krajobraz, tradycja i historia aparatury naukowej mają podkreślać indywidualny dorobek kulturalnonaukowy poszczególnych muzeów, opisując jednocześnie drogi rozwoju danego zagadnienia na określonym terytorium, zależnie od uwarunkowań kulturowych i socjologicznych. Muzeum Towaroznawstwa, Muzeum Chemii i Muzeum Fizyki, biorące udział w projekcie z ramienia Uniwersytetu "La Sapienza" w Rzymie, opracują zagadnienia dotyczące Historii aparatury naukowej. Muzeum Towaroznawstwa ma ocenić znaczenie surowców oraz wytwarzanych z nich produktów nie tylko pod względem kulturowym, ale także jako materiału wyjściowego dla procesów produkcyjnych. (abstrakt oryginalny)
EN
The Museums of the "Sapienza University" of Rome (Polo Museale Sapienza - PMS) has set up a network consisting of twelve universities in total, namely Bari, Cagliari, Chieti- Pescara, Ferrara, Firenze, Modena-Reggio Emilia, Parma, Perugia, Roma, Salento, Siena and Tuscia in an effort intended to revitalize the role played by academic museums. Consensus was reached on a project bearing the title of Information Technology and New Entities for the Knowing, Networking and Exploitation of the Cultural Scientific Heritage: the Role of the Network of Academic Museums. The key target of this project is the establishment of a bilingual web portal intended to represent the first Italian network of academic museums thus allowing them to be easily and globally accessed from the web and their quality contents to be boosted and harmonized on the basis of an innovative approach which takes into account the distinctive features of the collections and experiences of the participating academic museums, their interdisciplinary nature and their possible utilization in the historic, social and cultural context. The topics selected for the various thematic itineraries are also useful for the development of territorial cultural itineraries, which are based on the actual assets of the museums participating in this project and which concerns the environment, the landscape, the traditions and the history of scientific instrumentation. The Museum of Commodity Science will take part in this project along with the Museums of Chemistry and Physics and will be responsible for the History of Scientific Instrumentation. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
13--21
Opis fizyczny
Twórcy
  • La Sapienza University, Rome
  • La Sapienza University, Rome
Bibliografia
  • [1] Council of Europe Recommendation-Universeum, 2005. https:// www.universeum.it/council.html
  • [2] Di Maio, Giorgio, Paleologo Vassallo, Adriana, Sebastiani, Fabio, and Vigna Taglianti Augusto. Misure, idee per un Museo della Scienza. Roma: Université degli Studi "La Sapienza", Roma: Université degli Studi "La Sapienza", 1997.
  • [3] Forum per i musei, le collezioni e gli archi vi universitari-Crui. 1999. https://www.crui.it/crui/forum-musei/000002.
  • [4] Gilodi, Cecilia. "II museo d'impresa: forma esclusiva per il corporate marketing" in Liuc Papers: 101, 1-31,2002.
  • [5] I Musei della Sapienza, Last modified december 2011. http://www. workinsapiens. com/.../musei-sapienza-patrimonio-sconosciuto
  • [6] Lambin, Jean-Jacques. Market-driven management. Marketing strategic e operative. Milano: McGraw Hill, 2008.
  • [7] Linee guida per і musei uni versitari. Accessed March 2012. https://www.icom-italia.org/index.php?option=com_docman&task.
  • [8] Paleologo Vassallo, Adriana. "Museo di Merceologia" in I Musei dell'Université "La Sapienza" edited by Marcello Barbanera, and Ignazio Venafro, 219-229. Roma: Istituto Poligrafico e Zecca dello Stato, 1993.
  • [9] Paleologo Vassallo, Adriana. Una visita al Museo di Merceologia, Guida. Roma: Edizioni Kappa, 1994.
  • [10] Paleologo Vassallo, Adriana. Museo di Merceologia, collezione di apparecchi e di strumenti, catalogo illustrato. Roma: Edizioni Kappa, 1995.
  • [11] Polo Museale Sapienza. Accessed September 2013. https://www.polomusealesapienza @ uniromal.it.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171281779

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.