PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 8 | 15--23
Tytuł artykułu

Reklama a popkultura - otwarta granica

Warianty tytułu
Advertising and Pop Culture : Open border
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współistnienie kultury popularnej i reklamy w rzeczywistości społecznej, ekonomicznej i medialnej skłania do porównań i do stawiania pytań o związek między nimi. Mimo odmiennego przeznaczenia, popkultura i reklama są pod wieloma względami podobne do siebie, a ich treści i formy częstokroć się przenikają. Biorąc pod uwagę ich cechy, w tym m.in. ekonomiczne cele kultury popularnej i twórczy charakter reklamy, należy uznać reklamę za składnik popkultury, złączony z nią na zasadzie licznych sprzężeń zwrotnych. Artykuł zawiera porównanie kultury popularnej i reklamy dokonane na podstawie definicji oraz kryteriów opisujących ich społeczno-komunikacyjną naturę, takich jak profil nadawcy, cechy odbiorców, cele, charakter przekazu i środki, za pomocą których jest on dostarczany odbiorcom. Wskazano w nim także podobieństwa widoczne w krytyce popkultury i reklamy oraz określono zakres badań dotyczących związków między nimi, przedstawiając ponadto wybrane przykłady tego typu badań. (abstrakt oryginalny)
EN
Coexistence of pop culture and advertising in social, economic and media reality encourages to compare them and to ask questions about relationship between them. Despite different purpose, pop culture and advertising show numerous similarities and their content and forms often penetrate each other. Given their attributes, including economic goals of pop culture and creative nature of advertising, advertising should be considered as a part of pop culture, linked to it through a number of feedback. In the article the comparison of pop culture and advertising is presented, based on the definitions and socio-communicational criteria like a sender and receiver features, goals of communication, message character and communication channels. The similarities observed in the critique of pop culture and advertising are also indicated and the scope of research on relationships between them is determined, as well as chosen examples of such research are presented. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
15--23
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Appadurai, A. (1990). Disjuncture and Difference in the Global Economy. W: Featherstone (red.), Perspectives on Consumer Culture. Sociology, (1).
  • Arnould, E.J. i Thompson, C.J. (2005). Consumer Culture Theory (CCT): Twenty Years of Research. Journal of Consumer Research, (4).
  • Aronson, E. (1987). Człowiek - istota społeczna. Warszawa: PWN.
  • Barker, C. (2005). Studia kulturowe. Teoria i praktyka. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Bush, A.J., Bush, V. i Boller, G.W. (1994). Social Criticisms in TV Commercial Parodies: The Influence of Popular Culture on Advertising. Journal of Current Issues and Research in Advertising, (1).
  • Cattarin, J.A., Thompson, K., Thomas, C. i Williams, R. (2000). Body Image, Mood and Television Images of Attractiveness: The Role of Social Comparison. Journal of Social and Clinical Psychology, (2), 220-239.
  • Cusic, D. (2001). The Popular Culture Economy. The Journal of Popular Culture, (3), 1-10.
  • Dobek-Ostrowska, B. (2002). Podstawy komunikowania społecznego. Wrocław: Astrum.
  • Dobek-Ostrowska, B. (2006). Komunikowanie polityczne i publiczne. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
  • Drumwright, M.E. (1993). Ethical Issues in Advertising and Sales Promotions. W: N.C. Smith i J.A. Quelch, Ethics in Marketing. Homewood: Irwin.
  • Fiske, J. (2010). Zrozumieć kulturę popularną. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Ford, J.B., Voli, P.K., Honeycutt, E.D. i Casey, S.L. (1998). Gender Role Portrayals in Japanese Advertising: A Magazine Content Analysis. The Journal of Advertising, (1), 113-125.
  • Gerlich, R.N. i Browning, L. (2010). I've Got the Music in Me: A Study of Peak Musical Memory Age and the Implications for Future Advertising. Journal of College Teaching and Learning, (2), 61-70.
  • Gizicki, D. (2004). Komiks w szponach reklamy, http://esensja.stopklatka.pl/magazyn/2004/10/iso/09_31.html.
  • Goban-Klas, T. (2004). Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
  • Golka, M. (1994). Świat reklamy. Puszczykowo: Artia.
  • Golka, M. (2013). Socjologia kultury. Warszawa: Scholar.
  • Greenberg, C. (2002). Awangarda i kicz. W: C. Miłosz (red.), Kultura masowa. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  • Greiner, A.L. (2001). Popular Culture, Place Images and Myths: The Promotion of Australia on American Television. Journal of Popular Culture, (1), 185-193.
  • Havlena, W.J. i Holak, S.N. (1991). The Good Old Days: Observations of Nostalgia and Its Role in Consumer Behavior. Advances in Consumer Research, (1), 323-329.
  • Holbrook, M.B. (1993). Nostalgia and Consumption Preferences: Some Emerging Patterns of Consumer Tastes. Journal of Consumer Research, (2), 245-256.
  • Holbrook, M.B. i Schindler, R.M. (1994a). Age, Sex and Attitude Toward the Past As Predictors of Consumers' Aesthetic Tastes for Cultural Products. Journal of Marketing Research, (3).
  • Holbrook, M.B. i Schindler, R.M. (1994b). Some Exploratory Findings on the Development of Musical Tastes. Journal of Consumer Research, (12), 119-124.
  • Huang, Y. (2013). Towards Better Gender Equality? Portrayals of Women in Chinese Magazine Advertising. Proceedings of American Advertising Academy Conference.
  • Jenks, C. (1999). Kultura. Poznań: Zysk i S-ka.
  • Johansson, P. (1999). Consuming the Other: The Fetish of the Western Woman in Chinese Advertising and Popular Culture. Postcolonial Studies, (3), 377-388.
  • Kim, M. i Chung, A.Y. (2005). Consuming Orientalism: Images of Asian/American Women in Multicultural Advertising. Qualitative Sociology, (1), 67-91.
  • Kłoskowska, A. (2005). Kultura masowa. Krytyka i obrona. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
  • Kowalski, P. (2004). Popkultura i humaniści. Daleki od kompletności remanent spraw, poglądów i mistyfikacji. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • MacDonald, D. (2002). Teorie kultury masowej. W: C. Miłosz (red.), Kultura masowa. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  • MacKay, N.J. i Covell, K. (1997). The Impact of Women in Advertisements on Attitudes Toward Women. Sex Roles, (9-10), 573-583.
  • Mastin, T., Coe, A., Hamilton, S. i Tarr, S. (2004). Product Purchase Decision-Making Behavior and Gender Role Stereotypes: A Content Analysis of Advertisements in Essence and Ladies' Home Journal, 1990-1999. Journal of Communication, (4), 229-243.
  • Maynard, M.L. i Taylor, C.R. (1999). Girlish Images Across Cultures: Analyzing Japanese Versus U. S. Seventeen Magazine Ads. The Journal of Advertising, (1), 39-48.
  • McLuhan, M. (2002). Oko, dźwięk i furia. W: C. Miłosz (red.), Kultura masowa. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  • McQuail, D. (2008). Teoria komunikowania masowego. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
  • Melosik, Z. (2010). Kultura popularna, walka o znaczenia i pedagogika. W: A. Gromkowska-Melosik i Z. Melosik (red.), Kultura popularna: konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe. Kraków: Impuls.
  • Morris, J. (2007). Drinking to the Nation: Russian Television Advertising and Cultural Differentiation. Europe-Asia Studies, (8), 1387-1403.
  • Mueller, B. (1992). Standardization vs. Specialization: An Examination of Westernization in Japanese Advertising. Journal of Advertising Research, (1-2), 15-24.
  • Phillips, B.J. (1996). Defining Trade Characters and Their Role In American Popular Culture. Journal of Popular Culture, (4).
  • Solomon, M.R., Bamossy, G., Askegaard, S. i Hogg, M.K. (2010). Consumer Behavior. An European Perspective. Harlow: Pearson Education.
  • Styś, M. (2006). Czy marce potrzebny bohater. Marketing w Praktyce, (4), 49-51.
  • Szlednak, T. i Pietrewicz, K. (red.) (2007). Rozkoszna zaraza. O rządach mody i kulturze konsumpcji. Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego.
  • Wiktor, J.W. (2013). Komunikacja marketingowa: modele, struktury, formy przekazu. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
  • Woźniczka, J. (2010). Muzyka jako element kreatywny w reklamie: sposoby wykorzystania i efekty oddziaływania na odbiorców. Prace Naukowe UE we Wrocławiu: Nauki o zarządzaniu, Badania rynkowe, (2), 97-107.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171282311

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.