PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 176 Kategorie i teorie ekonomiczne oraz polityka gospodarcza | 97--108
Tytuł artykułu

Luksus i dobra luksusowe

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Luxury and Luxury Goods
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest zebranie, usystematyzowanie oraz porównanie istniejącej wiedzy na temat pojęcia luksusu i dóbr luksusowych w naukach społecznych, a w szczególności w ekonomii. W tym celu w skrótowy sposób zostanie przedstawiona geneza i historia pojęcia oraz wybrane, lecz dobrze znane w literaturze definicje luksusu i dobra luksusowego. W dalszej części zostanie dokonana prezentacja klasyfikacji konsumentów dóbr luksusowych. W naukach ekonomicznych pojęcie dóbr luksusowych pojawia się wraz z zagadnieniami związanymi z mikroekonomiczną analizą rynku. Dlatego też w końcowej części zostanie omówiona ta kategoria z punktu widzenia teorii rynku.(fragment tekstu)
EN
The main goal of the article is to collect, systematize and compare knowledge concerns the concept of luxury and luxury goods in social sciences, especially in economics. Therefore in the article there is a brief description of origin and history of this concept and review of some well-known in literature definitions of luxury and luxury goods. Also the article shows main classifications of luxury goods customers. In the economics the concept of luxury goods is connected with microanalysis of the market. Therefore, in the final part of the article this category is described from the microeconomic market analysis point of view.(original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • F. Vigneron, L.W. Johnson: Measuring Perceptions of Brand Luxury. "The Journal of Brand Management" 2004, Vol. 11, No. 6, s. 484-506.
  • W. Kopaliński: Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Słownik dostępny na stronie internetowej www.slownik-online.pl.
  • D. Mortelmans: Sign Values of Distinction. The Concept of Luxury. "Semiotica" 2005, Vol. 157, No. 1/ 4, s. 497.
  • C.J. Berry: The Idea of Luxury. A Conceptual and Historical Investigation. Cambridge University Press 1994.
  • A. Hurt: Moralizing Luxury: The Discourses of the Governance of Consumption. "Journal of Historical Society" 1995, No. 8, s. 354.
  • M. Hilton: The Lagacy of Luxury. "Journal of Consumer Culture" 2004, Vol. 4, s. 104.
  • K. Heine: The Concept of Luxury Brands 2012, publikacja dostępna na: www.conceptof luxurybrands.com.
  • E. Roux, J.-M. Floch: Gérer L'ingérable: La Contradiction Interne De Toute Maison De Luxe. "Décisions Marketing" 1996, Vol. 9, s. 15-23.
  • Phanomen Luxusmarke. Red. M. Buttner. Deutscher Universitats-Verlag, Wiesbaden 2006, s. 9
  • L. Hudders, M. Pandelaere: Defining Luxury: Segmenting Luxury Consumers on the Basis of Their Perception of Luxury. Referat wygłoszony na 8th International Conference of Research in Advertising. Klagenfurt 2009.
  • J. Kapferer: Managing Luxury Brands. "Journal of Brand Management" 1997, Vol. 4, No. 4, s. 251-260.
  • F.S. Bourne: Group Influence in Marketing and Public Relations. W: Some Applications of Behavioral Research. Red. R. Likert , S.P. Haves. Unesco, Paris 1957.
  • N. Arghavan, J.L. Zaichkowsky: Do Counterfeits Devalue the Ownership of Luxury Brands? "Journal of Product & Brand Management" 2000, Vol. 9, No. 7, s. 485-97.
  • J.L Nueno, J.A. Quelch: The Mass Marketing of Luxury. "Business Horizons" November/December 1998.
  • F. Vigneron L. Johnson: A Review and a Conceptual Framework of Prestige-Seeking Consumer Behavior. "Academy of Marketing Science Review" 1999, nr 1.
  • P. Wiedmann, N. Hennigs, A. Siebers: Measuring Consumers' Luxury Value Perception: A Cross-Cultural Framework. "Academy of Marketing Science Review" 2007, nr 7.
  • P. Baudrillard: Le Systeme Des Objects: La Consommation Des Signes. Gallim, Paris 1968
  • P. Baudrillard: La Societe De Consommation : Ses Mythes Et Ses Structures. Gallimard, Paris 1970.
  • T.J. Stanley: Selling to Affluent. Irwin, Homewood 1989; N. Aldrich: Old Money: The Mythodology of Wealth in America. Allworth Press 1997
  • P.A. LaBarbera, E.C. Hirschmann, J.N. Sheth: The Nouveaux Riches: Conspicuous Consumption and the Issue of Self- Fullfillment. Research in Consumer Behavior 1988, s.181-182,
  • B. Dubois, G. Laurent: Luxury Possesions and Practices: An Empirical Scale. European Advances in "Consumer Research" 1995, Vol. 2, s. 69-77.
  • B. Dubois, G. Laurent: Attitudes Towards the Concept of Luxury. An Explanatory Analysis. W: Asia-Pacific Advances in Consumer Research. Nr 1. Red. S. Meng Leong, J.A. Cote. Singapur 1994, s. 273-278.
  • M. Blaug: Teoria ekonomii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, s. 711 i n.
  • T. Veblen: Teoria klasy próżniaczej. PWN, Warszawa 1971.
  • H. Varian: Mikroekonomia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001, s. 131.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171283057

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.