PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 5 (CD) | 371--377
Tytuł artykułu

Horyzont czasowy strategii polskich firm w świetle badań empirycznych

Warianty tytułu
The Time Horizon of the Strategy of Polish Companies in the Light of Empirical Research
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Coraz powszechniejsze staje się przekonanie, że współczesne otoczenie pełne ograniczeń, presji konkurencyjnej, ale i szans rozwojowych sprawia, że zarządzanie firmą staje się coraz większą sztuką. Zmiany zachodzące w otoczeniu stanowią jeden z głównych czynników, które w coraz większym stopniu utrudniają firmom tworzenie strategii rozwoju. Rodzi to pytanie, jak zmienność czynników otoczenia wpływa na długość horyzontu czasowego polskich firm w zależności od ich wielkości. W związku z tym artykuł ma na celu określenie i ocenę długości horyzontu czasowego stosowanego w małych, średnich i dużych firmach poprzez analizę wyników badania ankietowego przeprowadzonego na próbie 150 polskich przedsiębiorstw. Przeprowadzone badania potwierdzają, że większe firmy stosują dłuższy horyzont czasowy strategii i planowania strategicznego. Wraz ze wzrostem wielkości przedsiębiorstwa rośnie przekonanie o konieczności planowania powyżej roku. Dodatkowo duże firmy bardziej jednoznacznie deklarują planowanie działań służących realizacji długookresowych celów w perspektywie co najmniej trzyletniej niż mniejsze firmy. (abstrakt oryginalny)
EN
Contemporary world is full of constraints, competitive pressures, but also development opportunities. Changes in the environment are one of the major factors which make it increasingly difficult for companies to create development strategies. It is interesting how the variability of environmental factors affect the length of the time horizon of Polish companies strategies' depending on their size. The purpose of this paper is to identify and assess the length of the time horizon used in small, medium and large companies by analyzing the results of a survey conducted on a sample of 150 Polish companies. The study confirms that larger companies use a longer time horizon of the strategy and strategic planning. With the increase in size of the business there is a growing belief in the necessity of planning over 1 year range. Large companies also more explicitly declare action plans aimed at achieving the long-term goals in longer period (more than 3 years). (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
371--377
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • 1. Bourgeois L.J., Brodwin D.R. (1984), Strategic Implementation: Five Approaches to an Elusive Phenomenon, Strategic Management Journal, no. 5 (3).
  • 2. Box T.M. (2011), Small Firm Strategy in Turbulent Times, Academy of Strategic Management Journal, vol. 10, iss. 1, January.
  • 3. Bryan L.L. (2002), Just-in-time Strategy for a Turbulent World, McKinsey Quarterly, Special Edition, iss. 2.
  • 4. Drucker P.F. (2005), Praktyka zarządzania, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.
  • 5. Ebert R.J., Piehl D. (1973), Time Horizon: A Concept for Management, California Management Review, vol. 15, iss. 4, summer.
  • 6. Grant R.M. (2011), Współczesna analiza strategii, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • 7. Guth W.D., MacMillan I.C. (1986), Strategy Implementation versus Middle Management Self Interest, Strategic Management Journal, no. 7 (4).
  • 8. Kaleta A., Moszkowicz K. red. (2005), Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, nr 1025, Wrocław.
  • 9. Krzakiewicz K., Cyfert S., Kraśniak J. (2006), Zmiany w systemach planowania i organizowania polskich przedsiębiorstw, Przegląd Organizacji, nr 2.
  • 10. Kotler P., Caslione J.A. (2010), Chaos. Zarządzanie i marketing w erze turbulencji, New Media, Warszawa.
  • 11. Krupski R. (2011), Orientacja zasobowa w badaniach empirycznych. Identyfikacja horyzontu planowania rynkowych i zasobowych wielkości strategicznych, Praca Naukowa Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych.
  • 12. Lovas B., Ghostal S. (2000), Strategy as Guided Evolution, Strategic Management Journal, no. 21 (9).
  • 13. Martin J.A., Davis K.J. (2010), Late in the Game: How Does a Short Time Horizon Impact CEO Decision Making?, Academy of Management Perspectives, vol. 24, iss. 3, August.
  • 14. Mintzberg H. (1994), The Rise and Fall of Strategic Planning, Free Press, New York.
  • 15. Tylecote A. (1987), Time Horizons of Management Decisions: Causes and Effects, Journal of Economic Studies, vol. 14, iss. 4.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171284235

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.