PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | z. 125 | 163--179
Tytuł artykułu

Struktura organizacji podporządkowanej zarządzaniu według koncepcji Six Sigma - kompetencje menedżerów

Warianty tytułu
Organisation Structure Subordinated to Management according to the Six Sigma Concept. Managerial Competences
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rozważając wpływ koncepcji Six Sigma na wizerunek i przychody firmy, należy zacząć od genezy tej metody. W związku z tym, iż faktograficzny opis jej źródeł przedstawiłam w innym miejscu, tu ograniczę się tylko do najistotniejszej, z punktu widzenia moich dociekań, kwestii, konkluzji, że u jej zarania legła potrzeba poprawy gwałtownie pogarszającej się pozycji konkurencyjnej firmy Motorola. Można zatem powiedzieć, że Six Sigma jest produktem powstałym z potrzeby podniesienia atrakcyjności wyrobów Motoroli i dlatego od samego początku traktowana była jako narzędzie do kształtowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa, a co za tym idzie, generowania zwiększonych przychodów. Sam fakt, iż metodę tę stosują wielkie koncerny, takie jak: AlliedSignal, General Electric, Sony, Honda, Maytag, Raytheon, Texas Instruments, Bombardier, Canon, Hitachi, Lockheed Martin i Polaroid jest najlepszym dowodem na jej wysoką efektywność ekonomiczną. Jednak, abstrahując od powyższych wskaźników o charakterze jakościowym i przechodząc do uzasadnień popartych danymi ilościowymi, należy zauważyć, iż przeprowadzono liczne badania dowodzące niezwykłej skuteczności tej metody w generowaniu przychodów. Dyrektor Generalny General Electric, J. Welch, stwierdził, iż wdrożenie koncepcji Six Sigma było najważniejszym posunięciem strategicznym w całej historii GE. Na poparcie tej tezy przytoczył dane, z których najbardziej przekonującym wskaźnikiem jest przychód operacyjny, w okresie przed wdrożeniem Six Sigma oscylujący w granicach 10%. Welch zafascynowany potencjałem, jaki niosła ta metoda, w 1995 r. postanowił zastosować ją we wszystkich obszarach funkcjonowania firmy (nie tylko na poziomie produkcyjnym). Było to genialne posunięcie, ponieważ w okresie zaledwie trzech lat przychód operacyjny zwiększył się z 13,6%, który firma generowała w 1995 r., do 16,7%, co w przypadku tego koncernu oznaczało 300 mln dolarów zysku. W następnym roku ta kwota uległa podwojeniu, aż do 600 mln dolarów. Tak więc korzyści z zastosowania Six Sigma zostały w tym przypadku potwierdzone ewidentnymi dowodami.(fragment tekstu)
EN
Six Sigma is a method developed by Motorola aimed to achieve perfectness in business processes crucial for the company. It is a very rigorous concept aimed at the high quality of conducted processes. It focuses on the improvement of quality through the reduction in the process volatility, the products and services being at the same time acquired in a cheaper and faster way. The idea of the concept is to apply scientific methods in management business processes, thanks to which customers and company owners gain a superior quality. An essential role is played by the managerial staff, whose task is to identify the processes to be improved, set goals, plan individual steps, implement plans and review effects. In order to properly prepare the managerial staff Six Sigma assumes its specific structure, namely levels: Green Belt, Black Belt, Master Black Belt and Champion. Six Sigma places numerous business improvement supporting tools at managers' disposal. The DMAIC model is a tool of this sort, which allows for the application of different management methods. The aim of the study is to prove that the appropriate choice of the organisation structure may predetermine the success or failure of the conducted project. A special analysis refers to project managers, who directly participate in the management process, deal with coordination and division of tasks among the team members, motivate the project team so as to achieve the set goals of the project eliminating all the problems and risks that may appear onthe way.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
163--179
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Baker R. J. Measure what matters to customers: using key predictive indicators, John Wiley and Sons, New Yersey 2006.
  • Barney M., McCarty T., Nowa Six Sigma, Helion, Gliwice 2005.
  • Bielecki J., Orientacja na klienta w koncepcji zarządzania jakością Six Sigma, "Modern Marketing" 2002, nr 9-10.
  • Długosz A., Rachunek kosztów jakości w praktyce, "Controlling i Rachunkowość Zarządcza" 2008, nr 2.
  • Eckes G., Six Sigma for everyone, John Willey & Sons, Hoboken 2003.
  • George M. L., Lean Six Sigma for service: how to use Lean Speed and Six Sigma Quality to improve services and transactions, McGraw-Hill Professional, New York 2003.
  • Gryglewicz B., Czym jest filozofia Six Sigma?, http://www.six-sigma.pl/czym_jest_ six_sigma.html.
  • Grynia F. M., Quality Planning and Analisis: From Product Development Trought Use, McGraw Hill, Boston 2001.
  • Gupta P., The Six Sigma performance handbook: a statistical guide to optimizing results, McGraw-Hill Professional, New York 2002.
  • Harrington H. J., Process management excellence, Paton Professional, Chicago 2006.
  • Harry M., Schroeder R., Six Sigma - wykorzystanie programu jakości do poprawy wyników finansowych, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.
  • Hitt M. A., Ireland R. D., Hoskisson R. E., Strategic management: competitiveness and globalization: concepts & cases, Cengage Learning 2009.
  • Huber Z., Doskonalenie procesów produkcyjnych, http://www.huber.pl/articles/art-1.pdf.
  • Koszty jakości zarządzania kapitałem ludzkim a ryzyko personalne, red. A. Lipka, S. Waszczak, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2009.
  • Kozłowska M., Usprawnianie procesów według Six Sigma, http://martynakozlowska. pl/index.php?option=com_content&view=article&id=99&Itemid=92
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171284643

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.