PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | Procesy globalizacji internacjonalizacji i integracji w warunkach współczesnej gospodarki światowej.Tom 1 | 217--228
Tytuł artykułu

Nisze rynkowe jako alternatywa globalizacji konsumpcji

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jedną ze wielu zaproponowanych w ramach Unii Europejskiej strategii rozwoju obszarów wiejskich jest poszukiwanie działalności w niszach rynkowych. To one umożliwiają obecnie osiągnięcie przewagi konkurencyjnej na nasyconym rynku artykułów rolno-spożywczych. Kształtowanie ich wiąże się często z wykorzystaniem konkretnych zasobów charakterystycznych dla określonego terytorium geograficznego wyróżniającego się swoją specyfiką - kulturą obyczajowości, środowiskiem naturalnym, tradycją czy zwyczajami. To dzięki nim możemy określić oraz zidentyfikować bogactwo i różnorodność towarów i usług, które stanowią lukę (niszę) wśród dostępnych na rynku produktów będących alternatywnymi przykładami produkcji rolniczej i pozarolniczej. Przykładem takich produktów są np. produkty naturalne, tradycyjne, regionalne (wysokiej jakości warzywa i owoce, potrawy, artykuły organiczne, zioła lecznicze czy kosmetyczne, lokalne marynaty, suszone kwiaty, źródła mineralnej wody itd.), dziedzictwo kulturowe wyrażające się w rzemiośle ludowym, rękodziele artystycznym itp. Produktom tym towarzyszyć mogą różnorakie usługi, które wzbogacają ofertę lokalnej przedsiębiorczości, zwłaszcza na wsi, jak np. lokalne hotele, karczmy, gospody, gospodarstwa agroturystyczne, muzea, parki, architektura, festiwale, imprezy folklorystyczne, festyny oferujące tradycyjne produkty, wioski edukacyjne, skanseny. W warunkach pogłębiającej się internacjonalizacji światowego handlu, kraj pochodzenia produktu, jego regionalizm, tradycja nabiera coraz większego znaczenia. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Duczkowska-Małysz K., Duczkowska-Piasecka M.: Ekonomiczne aspekty prowadzenia działalności gospodarczej na obszarach wiejskich. W: Wybrane aspekty prowadzenia działalności gospodarczej na wsi na przykładach bazy Agrinpol, Fundacja Fundusz Współpracy, Warszawa 2006
  • Figiel A.: Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne. PWE, Warszawa 2004
  • Goszczyński D.: Uwarunkowania rozwoju rynków produktów regionalnych i tradycyjnych. „Handel Wewnętrzny. Marketing, Rynek, Przedsiębiorstwo 2006, nr 6 (305)
  • Janoś-Kresło M.: Konsumpcja jako przesłanka rozwoju współczesnych społeczeństw. W: Konsumpcja a rozwój gospodarczy. Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa 2007
  • Zachowania podmiotów rynkowych w warunkach globalizacji. Red. M. Malinowska, B. Kucharska. PWE, Warszawa 2006
  • Niche Markets and Rural Development Strategy. Head of Publications Service. OECD, Paris 1995
  • Siemieniako D.: Strategia działania w niszach rynkowych. Zasady kształtowania i możliwości wykorzystania. Politechnika Białostocka, Białystok 2000
  • Wątroba W.: Społeczeństwo konsumpcyjne w dobie globalizacji. AE, Wrocław 2006
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171285013

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.