PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 4 (17) | 184--197
Tytuł artykułu

Uczciwość cen. Etyczne aspekty procesu kształtowania cen w przedsiębiorstwach

Warianty tytułu
Price Integrity. Ethical Aspects of the Price Formation Process in Companies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem tego artykułu było przedstawienie i krytyczna ocena cen w kontekście ich postrzegania przez nabywców, ze szczególnym uwzględnieniem tych obszarów, w których problemy te ujawniają się w największym stopniu i mają decydujące znaczenie dla funkcjonowania współczesnych przedsiębiorstw. Przedstawiono możliwości oceny przez nabywców uczciwości cen i czynniki wpływające na tę ocenę. Następnie omówiono i proces kształtowania uczciwych cen na rynku żywnościowym, na którym problem ten ujawnia się z największą wyrazistością, i dokonano jego analizy. Zwrócono również uwagę na znaczenie nowych trendów w konsumpcji i nowoczesnych technik komunikacyjnych w procesie oceny uczciwości cenowej i skokowego wzrostu możliwości wymiany informacji między nabywcami. Przyczynia się to do coraz skuteczniejszej możliwości ochrony swoich interesów w relacjach z nieuczciwymi firmami.(abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of this article is the introduction and critical assessment of the integrity of prices in terms of their perception by buyers with particular emphasis on those areas in which these problems manifest themselves to the greatest extent and are critical to the functioning of modern companies. It presents the possibilities of assessing the integrity of prices by buyers and factors affecting the assessment. Next the process of a fair price for the food market is discussed and analyzed where the problem is revealed with utmost clarity. It also draws attention to the importance of the new trends in consumption and modern communication techniques in the assessment of fair pricing and rapid growth potential for exchanging information between buyers. This contributes to a more effective opportunity to defend interests in relations with rogue companies.(original abstract)
Słowa kluczowe
PL
Ceny   Etyka   Percepcja  
EN
Rocznik
Numer
Strony
184--197
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Antón C., Camarero C., Carrero M., Analysing firms' failures as determinants of consumer switching intentions. The effect of moderating factors, "European Journal of Marketing", Bradford 2007, vol. 41, Iss. ½.
  • Bertini M, Gourville J.T., Pricing to create shared value, "Harvard Business Review", Jule 2012.
  • Bolton L.E., Alba J.W., Price fairness: good and service differences and the role of vendor costs, "Journal of Consumer Research" 2006, no. 33(2).
  • Bolton L.E. Warlop L., Alba J.W., Consumer perceptions of price (un)fairness, "Journal of Consumer Research" 2003, no. 29(4).
  • Brownell R., Fair Trade - the future of vanilla, ,,Dairy Field", Northbrook, Jan 2007, vol. 190, Iss. 1.
  • Bywalec C., Konsumpcja epoki postmodernizmu, [w:] Marketing u progu XXI wieku, Wyd. AE w Krakowie, Kraków 2001.
  • Cooper B., The future of Fairtrade - opportunities and challenges: Management briefing: Responding to critics, perceptions of value and retail pricing, "Just - Food", Bromsgrove, May 2008.
  • Depoorter B., Parisi F., Fair use and copyright protection: A price theory explanation, ,,International Review of Law and Economics", New York 2002, vol. 21, Iss. 4.
  • Fair Trade Minimum Price and Fair trade Premium Table, Fair trade Labelling Organizations International, Bonn 2011.
  • Fieser E., What price for good coffee? "Time", New York 2009, Oct 5, vol. 174, Iss. 13.
  • Hernandez N., Trade fair will benefit workers in poor nations, "Knight Ridder Tribune Business News", Washington 2006, Nov 17.
  • Homburg C., Hoyer W.D., Koschate N., Customers' reactions to price increases: do customer satisfaction and perceived motive fairness matter?, "Academy of Marketing Science. Journal", Greenvale, Winter 2005, vol. 33, Iss. 1.
  • Lass G., The right price; Fair trade fortnight, "Financial Times", London (UK) 2009, Feb 28.
  • Loewenstein G.F., Weber E.U., Hsee C.K., Welch N., Risk as feelings, ,,Psychological Bulletin" 2001, no. 127 (2).
  • Maxwell S. i in., Gender differences in the response to unfair prices: a cross-country analysis, "The Journal of Consumer Marketing", Santa Barbara 2009, vol. 26, Iss. 7.
  • Mazumdar T., Papatia P., An investigation of reference price segments, "Journal of Marketing Research" 2000, no. 37 (May).
  • Mazurek-Łopacińska K., Sobocińska M., Uwarunkowania rozwoju i funkcje społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, [w:] Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Partnerstwo w marketingu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 558, Szczecin 2009.
  • Nicholls A., Opal C., Fair Trade: Market-Driven Ethical Consumption, SAGE Publications, London 2005.
  • Pancer-Cybulska E., Uwarunkowania procesów integracji Polski z Unią Europejską na poziomie regionalnym i lokalnym, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 2005.
  • Rondan-Cataluña F.J., Martin-Ruiz D., Moderating effects in consumers' perceptions of price unfairness, "Journal of Consumer Behaviour" 2011, no. 10.
  • Stanforth N., Hauck W., The effects of ethical framing on consumer price, "Journal of Fashion Marketing and Management", Bradford 2010, vol. 14, Iss. 4.
  • Witkowski T.H., Fair trade marketing: an alternative system for globalization and development, "Journal of marketing theory and practice", Armonk, Fall 2005, vol. 13, Iss. 4.
  • Woźniak A., Mistrzostwa podbiją zyski branży hotelarskiej, "Rzeczpospolita" z dnia 25-26.02.2012.
  • Xia L., Monroe K., Cox L.J., The price is unfair! A conceptual framework of price fairness perceptions, "Journal of Marketing" 2004, vol. 68, Iss. 4.
  • Yanchus D., de Vanssay X., The myth of fair prices: A graphical analysis, ,,Journal of Economic Education", Washington, Summer 2003, vol. 34, Iss. 3.
  • www.fairtrade.org.pl
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171286103

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.