PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 180, cz. 2 Dokonania współczesnej myśli ekonomicznej: racjonalność - efektywność - etyka. Cz. 2, Podejście praktyczne | 86--87
Tytuł artykułu

Bodźce dla kreowania informacji finansowo-księgowej a zasady etyczne w rachunkowości

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Incentives for Financial Statements' Information Creation versus Ethical Principles in Accounting
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem tego artykułu jest nakreślenie nieetycznych zachowań w rachunkowości oraz przeanalizowania motywów i bodźców dla manipulowania danymi finansowo- księgowymi. Celem niniejszej publikacji jest również zaprezentowanie podstawowych zasad etyki rachunkowości oraz roli Kodeksu zawodowej etyki w rachunkowości, który poprzez propagowanie właściwych wzorców zachowań ma służyć indywidulanym jego użytkownikom, ale również przyczyniać się do dobra społeczeństwa i bezpieczeństwa wymiany gospodarczej i systemu finansowego.(fragment tekstu)
EN
Ethics is an essential factor in the proper exercise of the accounting profession, it determines the security of transactions and the stability of the economy. This article aims to outline the unethical behavior in accounting and examine the motives and incentives to manipulate financial and accounting data. It focuses also on the presentation of fundamental ethical principles of accounting.(original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Społeczna Akademia Nauk
Bibliografia
  • Barth M.E., Elliott J.A., Finn M.W.: Market Rewards Associated with Increasing Earnings Patterns. "Journal of Accounting Research" 1999, Vol. 37, No. 2.
  • Burgstahler D., Eames M.: Management of Earnings and Analysts' Forecast to Achieve Zero and Small Positive Earnings Surprises. "Journal of Business, Finance and Accounting" 2006, Vol. 33, No. 5-6.
  • Cahan S.: The Effects of Antitrust Investigation on Discretionary Accruals: A Refined Test of the Political Cost Hypothesis. "Accounting Review" 1992, Vol. 67, No. 1.
  • Carroll A.B.: A Three-Dimensional Conceptual Model of Corporate Social Performance. "Academy of Management Review" 1979, Vol. 4(4).
  • Cieślak M.: Podejście etyczne w rachunkowości a akość sprawozdań finansowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2011.
  • DeAngelo L.: Accounting Numbers as Market Valuation Substitutes: A Study of Management Buyouts of Public Stockholder. "The Accounting Review" 1986, July.
  • Dechow P., Skinner D.: Earnings Management: Reconciling the Views of Accounting Academics, Practitioners, and Regulators. "Accounting Horizons" 2000, Vol. 14, No. 2.
  • Feliński J.R.: Vademecum głównego księgowego. Wydawnictwo Sigma, Skierniewice 2005.
  • Healy P., Palepu G.K.: The Effect of Firms' Financial Disclosure Policies on Stock Prices. "Accounting Horizons" 1993, No. 7.
  • Ijiri Y.: Theory of Accounting Measurement. "Accounting Research Studium", No. 10.
  • Sarasota Fl., American Accounting Association 1975.
  • Jones J.: Earnings Management during Import Relief Investigation. "Journal of Accounting Research" 1991, No. 29.
  • Kamela-Sowińska A.: Psychologiczne i ekonomiczne źródła oszustw księgowych. "Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości" 2006, t. 32 (88).
  • Kodeks zawodowej etyki w rachunkowości. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, Warszawa 2012.
  • Prusak B.: Zniekształcanie rzeczywistej sytuacji finansowej przedsiębiorstw wskutek przedsiębiorstw wskutek wprowadzania a agresywnej księgowości. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2003.
  • Watt R.L., Zimmerman J.L.: Positive Accounting Theory. Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ 1986.
  • Wąsowski W.: Kreatywna rachunkowość. Fałszowanie sprawozdań finansowych. Difin, Warszawa 2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171286909

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.