PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | z. 4 (30) | 47--57
Tytuł artykułu

Popyt na rośliny doniczkowe do dekoracji wnętrz w świetle badań ankietowych w Poznaniu

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Demand for Pot Plants for Interior Decoration in View Of the Survey Carried Out in Poznań
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Praca miała na celu określenie popytu na rośliny doniczkowe do dekoracji wnętrz w różnych punktach sprzedaży detalicznej w Poznaniu. Wyniki zebrano w oparciu o ankiety przeprowadzone wśród klientów trzech punktów sprzedaży roślin doniczkowych: kwiaciarni, centrum ogrodniczego i marketu budowlanego na terenie miasta Poznań i w jego pobliżu. Zebrane informacje analizowano pod względem częstości zakupów, kwot, jakie kupujący wydają na zakup roślin doniczkowych, miejsca zakupu, okazji, z powodu której są kupowane rośliny, preferencji kupujących oraz struktury zakupów. Kupujący w różnych punktach sprzedaży zakupują 7-9 roślin rocznie, najczęściej wiosną, w centrum ogrodniczym. Dekorują nimi mieszkanie i uprawiają przez wiele lat. Jednak na prezent wybierają chętniej kwiaty cięte niż doniczkowe. Jedynie znaczna część klientów marketu budowlanego uprawia rośliny doniczkowe o ozdobnych kwiatach krócej, a na prezent kupują równie często kwiaty doniczkowe, co cięte. Spośród roślin o ozdobnych kwiatach najczęściej jest wybierany Phalaenopsis i Anthurium, a o ozdobnych liściach - Zamioculcas i Yucca. Wybierając roślinę respondenci kierują się głównie ogólnym wyglądem i ceną. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the study was to determine the demand for pot plants for interior decoration at various points of sale in Poznan. The results were based on questionnaires filled by clients of three retail sale points with pot plants: flower shop, horticultural centre and building material market in Poznan and its surroundings. Collected information was analysed for a frequency of purchases, amount of money spent on pot plants, place of purchases, occasions for which plant was bought, preferences of buyers and pattern of purchases. Customers purchase plants in various points of sale from 7 to 9 pot plants per year, mostly in horticultural centres and in spring. Plants are used for interior decoration and are cultivated for many years, however cut flowers are more often chosen for a gift than pot plants. Whereas a significant part of building material market customers cultivate flowers pot plants for a short time, and they buy pot plants for a gift as often as cut flowers. Among plants with flowers Phalaenopsis and Anthurium are selected most frequently, and Zamioculcas and Yucca among plants with decorative foliage. While choosing plants, buyers are guided by the overall appearance and price. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
47--57
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
Bibliografia
  • Bach A., 2006. Rośliny ozdobne w tradycji i kulturze różnych narodów. Zesz. Probl. Post. Nauk Roln. 510, 31-38.
  • Begg D., Fischer S., Dornbusch R., 2000. Ekonomia. Mikroekonomia. PWE, Warszawa.
  • Fajerski M., 2011. Rozwój ogrodniczych placówek detalicznych. Biznes Ogrodn. 1(20), 40-49.
  • Hetman J., Jabłońska L., 2004. Popyt na tulipany cięte ze szczególnym odniesieniem preferencji odnośnie do kolorów na przykładzie Lublina. W: Mater. Ogólnopol. Konf. "Ozdobne Rośliny Cebulowe". Skierniewice, 21-22 września 2004, 7-13.
  • Jabłońska L., 2007. Ekonomiczne aspekty rozwoju sektora kwiaciarskiego w Polsce. Wyd. SGGW, Warszawa, 9-50.
  • Jabłońska L., 2009. Świątynie katolickie jako miejsce tworzenia się popytu na rośliny ozdobne. Zag. Ekon. Roln. 4 (321), 99-110.
  • Jabłońska L., Gniewosz A., 2007. Popyt na pokojowe rośliny doniczkowe w Warszawie w 2006 roku. Zesz. Nauk. Inst. Sad. i Kwiac. w Skierniewicach 15, 117-126.
  • Jabłońska L., Perzyńska K., 2009. Poziom popytu na rośliny ozdobne w Warszawie w 2007 roku i jego determinanty. Zesz. Nauk. Inst. Sad. i Kwiac. w Skierniewicach 17, 120-121.
  • Jabłońska L., Zyntek A., 2005. Kształtowanie się popytu na kwiaty cięte i doniczkowe w Warszawie w 2003 roku. Zesz. Nauk. Inst. Sad. i Kwiac. w Skierniewicach 13, 119-126.
  • Kubiak K., 1993. Ogrodnicze aukcje w Holandii. Streszczenie referatu Adriana C.J. Bovee. Marketing produktów ogrodniczych. Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Opakowań, Warszawa.
  • Kubiak K., 1997. Marketing w Ogrodnictwie. Broszura Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Opakowań, Warszawa.
  • Marciniak S., 1995. Ekonomia dla inżynierów. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  • Meggelen-Logland I., 2006. Vakblad voor de Bloemisterij 21 a.
  • Meggelen-Logland I., 2007. Vakblad voor de Bloemisterij 21 a.
  • Meggelen-Logland I., 2008. Vakblad voor de Bloemisterij 21 a.
  • Meggelen-Logland I., 2009. Vakblad voor de Bloemisterij 21 a.
  • Meggelen-Logland I., 2010. Vakblad voor de Bloemisterij 21 a.
  • Nowak J., 2003. Rośliny ozdobne - możliwości rozwoju produkcji i oddziaływania na jakość życia. Folia Hortic. Suppl. 1, 29-31.
  • Relf D., 1992. Human issues in horticulture. Hort. Technol. 2 (2), http://www.hort.vt.edu/HUMAN/hinart.htm [dostęp: 26.08.2011].
  • Spychalski G., 2004. Wyzwania marketingowe sektora produkcji ogrodniczej w pierwszych latach funkcjonowania wspólnej polityki rolnej. Folia Univ. Agric. Stetin., Agric. 236 (94), 187-194.
  • Włodarczak Z., Stój A., 2009. Struktura i dynamika sprzedaży kwiatów róż w wybranych kwiaciarniach. Zesz. Probl. Post. Nauk Roln. 539 (II), 735-741.
  • Wolverton B.C., Wolverton J.D., 1993. Plant and soil microorganisms: Removal of formaldehyde, xylem, and ammonia from indoor environment. J. Mississippi Acad. Sci. 38 (2), 11-15.
  • Wolverton B.C., Wolverton J.D., 1996. Interior plants: their influence on Airborne microbes inside Energy-efficient buildings. J. Acad. Sci 41 (2), 99-105.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171286999

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.