PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 78 | nr 134 | 151--175
Tytuł artykułu

Requirements on Controllers in the Czech Republic : an Empirical Study

Warianty tytułu
Wymagania wobec controllerów w Republice Czeskiej : badanie empiryczne
Języki publikacji
EN
Abstrakty
W artykule opisano wyniki badań w ramach projektu, którego celem jest - na podstawie "Draft for a Com-mon Statement" - ustalenie ogólnie przyjętych wymagań dotyczących kwalifikacji zawodowych głównych księgowych i controllerów. Mimo że opracowany dokument jest tylko pierwszym krokiem w tym kierunku, przyniósł on już znaczne korzyści: doprowadził do lepszego zrozumienia różnic rozwoju tych zawodów w różnych częściach świata. Umożliwiło to lepszą identyfikację cech wspólnych, ale również odmienności w profilach i kierunkach zawodowych certyfikowanych księgowych i biegłych rewidentów oraz controllerów, których jakość rozwoju zawodowego jest głównym celem tego projektu. Ważnym etapem projektu są badania empiryczne ukierunkowane na zmiany wymagań wobec menedżerów i controllerów oraz zidentyfikowanie obecnej sytuacji w tym zakresie w Republice Czeskiej. Badanie polegało na porównaniu opinii dwóch grup respondentów - ekspertów odpowiedzialnych za rozwój kwalifikacji zawodowych controllerów oraz menedżerów i osób działających w środowisku biznesowym. Artykuł zawiera wyniki odnoszące się do następujących dziedzin: ogólnego opisu działań controllerów, ich władzy/ autorytetu i odpowiedzialności, wymagań w zakresie wykształcenia, umiejętności zawodowych i praktycznych doświadczeń, etycznych aspektów rachunkowości zarządczej, a także zapewnienia jakości pracy controllerów. (abstrakt oryginalny)
EN
The article describes the outcomes of the project whose purpose is - on the basis of the "Draft for a Common Statement" - to state generally accepted requirements for the professional competence of managerial accountants and controllers. The paper concludes that, despite the fact that Draft is only the first step, it brings substantial contributions: it has led to a better understanding of the differences which accompany this profession's development in different parts of globe. It enables better identification of common features, but also differences in profiles and professional orientations of professional accountants, auditors and professional accountants in business, and of managerial accountants or controllers whose quality professional development is the principle aim of this project. The important part of the project is the empirical research focused on changing the requirements of managers and controllers, and mapping the current situation in the Czech Republic in this area. The research compares the opinions of two groups of respondents - experts who are responsible for the professional competence development of controllers on the one hand, and managers and controllers operating in a business environment on the other. The paper provides results relating to following areas: the general content of controllers' activities, controllers' authority and responsibility, requirements for controllers' education, professional skills and practical experience, ethical aspects of management accounting as well as the quality assurance of the controllers' work. (original abstract)
Rocznik
Tom
78
Numer
Strony
151--175
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • University of Economics in Prague, Czech Republic
  • University of Economics in Prague, Czech Republic
Bibliografia
  • Burns J., Yazdifar H. (2001), Trick or treats?, "Financial Management", March, pp. 33-35.
  • Carruth B. (2004), Management Accounting - what's new?, "Chartered Accountants Journal", September, pp. 29-30.
  • CIMA (2000), Management Accounting. Official Terminology, Chartered Institute of Management Accountants, London.
  • Grandlund M., Lukka K. (1998), Towards increasing business orientation: Finish management accountants in a changing cultural context, "Management Accounting Research", no. 9, pp. 185-211.
  • Hoper T. (1980), Role conflicts of management accountants and their position within organization structures, "Accounting, Organization and Society", vol. 31, pp. 129-155.
  • Horváth P. (2006), Das Controllingkonzept. Der Weg zu einem wirkungsvollen Controllingsystem, DTV Beck, München.
  • IFAC (2003), International Education Standards for Professional Accountants, International Federation of Accountants, New York.
  • International Group of Controlling (2010), Controller-Wörterbuch, Schäffer-Poeschel, Stuttgart.
  • Jablonsky F.S., Keating P.J., Heian J.B. (2004), Business Advocate or Corporate Policeman, Financial Research Foundation, New York.
  • Kaplan R., Cooper R. (1998), Cost and Effect: Using Integrated Systems to Drive Profitability and Performance, Harvard Business School Press, Boston.
  • Merchant K.(2003), Management Control Systems: Performance Measurement, Evaluation and Incentives, Prentice Hall / Pearson Education, Harlow.
  • Parker L. (2002), Reinventing the management accountant, Transcript of CIMA address delivered at Glasgow University, 15 March.
  • Pierce B., O'Deam T. (2003), Management accounting information and the needs of managers: perceptions of managers and accountants compared, "British Accounting Review", vol. 35, no. 3, pp. 257-290.
  • Simons R. (2004), Performance Measurement and Control Systems for Implementing Strategy, Prentice-Hall, New Jersey.
  • UNCTAD (2011), Revised Model Accounting Curriculum (online), United Nations Conference on Trade and Development, Geneva.
  • Yasin M.M., Bayes P.E., Czuchry A.J. (2005), Changing role of accounting in supporting the quality and customers goals of organizations: an open system perspectives, "International Journal of Management", vol. 22, no. 3, pp. 322-331.
  • Zralý M. (2007), Integration concept of management control and its contribution to performance management, [in:] Proceedings of EIASM 4th Conference on Performance Measurement and Management Control, Nice.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171287491

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.