PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 6 (CD) | 17--31
Tytuł artykułu

Postawy etnocentryczne starszych konsumentów wobec produktów spożywczych

Warianty tytułu
Elderly consumers ethnocentrism and their attitudes towards food products
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W literaturze przedmiotu często twierdzi się, że starsi nabywcy charakteryzują się wyższym niż młodsi poziomem etnocentryzmu. Celem artykułu było oparcie tego stwierdzenia w badaniach empirycznych w porównaniu z zachowaniami grupy młodszej. W artykule przedstawiono wyniki badania poziomu etnocentryzmu starszych nabywców w odniesieniu do produktów spożywczych. Poziom etnocentryzmu starszych nabywców jest tylko nieznacznie wyższy niż młodszych, ponadto jest on stosunkowo słabo skorelowany z wiekiem. (abstrakt oryginalny)
EN
In the literature on consumer ethnocentrism it is often assumed than elderly consumers, due to their conservatism, are more ethnocentric than younger ones. This assumption is based on rather mixed and confusing empirical evidence. To challenge this assumption, the authors of this paper conducted survey to investigate the ethnocentrism level of two age groups in regards to food products. The results of the study revealed that elderly consumers' ethnocentrism is insignificantly higher than younger ones, and that the chronological age- at least in the broadly defined food products category- indicates rather weak correlation with ethnocentrism level. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
17--31
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Barnhart, M. i Penaloza, L. (2013). Who are you calling old? Negotiating old age identity in the elderly consumption ensemble. Journal of Consumer Research, 29,1133-150.
  • Chrysssochoidis, G. Krystallis, A. i Perreas, P. (2005). Ethnocentric beliefs and country-of-origin (COO) effect. Impact of country, product and product attributes on Greek consumers' evaluation of food products. European Journal of Marketing, 41 (11/12), 1518-1544.
  • Diamantopoulos, A. i Balbanis, G. (2004). Domestic country bias, country-of-origin effects, and consumer ethnocentrism: a multidimensional unfolding approach. Journal of the Academy of Marketing Science, 32 (1), 80-95.
  • Figiel, A. (2004). Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne. Warszawa: PWE.
  • Gutkowska, K. (2004). Etnocentryzm polskich konsumentów żywności w procesie globalizacji konsumpcji. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 179/2, 181-188.
  • Josiassen, A. Assaf, A. i Karpen, I. (2011). Consumer ethnocentrism and willingness to buy. International Marketing Review, 28 (6), 627-646.
  • Juric, B. i Worsley, A. (1998). Consumers' atitudes towards imported food products. Food Quality and Preference, 9 (6), 431-441.
  • Orth, U. i Firbasova, Z. (2003). The role of consumer ethnocentrism in food product evaluation. Agribusiness, 19 (2),137-153.
  • Rawwas, M. i Rajendran, K. (1996). The influence of worldmindedness and nationalism on consumer evaluation of domestic and foreign products. International Marketing Review, 13 (2),20-38.
  • Roszkowski, W. (2010). Żywienie osób starszych. W: M. Grzymisławski i J. Gawęcki (red.), Żywienie człowieka zdrowego i chorego (80-89). PWN.
  • Sajdakowska, M. (2003). Etnocentryzm konsumencki - czynnik wpływający na decyzje nabywcze konsumentów na rynku żywności. Acta Scientarium Polonorum. Technologia Alimentaria, 2 (1),177-184.
  • Schau, H. Gilly, M. i Wolnbarger, M. (2009). Consumer identity renaissance: the resurgence of identity-inspired consumption in retirement. Journal of Consumer Research, 36, 255-276.
  • Sharma, S. Shimp, T. i Shin, J. (1995). Consumer ethnocentrism: a test of antecedents and moderators. Journal of the Academy of Marketing Science, 23 (1), 26-37.
  • Shimp, T. i Sharma, S. (1987). Consumer ethnocentrism: construction and validation of the CETSCALE. Journal of Marketing Research, 24, 280-289.
  • Solomon i wsp. (2010). Consumer Behaviour. A European Perspective. Harlow: FT Prentice Hall.
  • Sumner, W.G. (1906). Folkways. New York: Ginn.
  • Supphellen, M. i Rittenburgh, T. (2001). Consumer ethnocentrism when foreign products are better. Psychology and Marketing, 18 (9), 907-927.
  • Tynan, A. i Drayton, J. (1988). The neglect of the older consumer. Journal of Consumer Studies and Home Economics, 12, 159-171.
  • Watson, J. i Wright, K. (2000). Consumer ethnocentrism and attitudes towards domestic and foreign products. European Journal of Marketing, 34 (9/10),1149-1166.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171288095

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.