PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 6 (CD) | 105--120
Tytuł artykułu

Postawy etnocentryczne konsumentów

Warianty tytułu
Ethnocentric attitiudes of consumer
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł poświęcony jest etnocentryzmowi konsumentów, który polega na preferowaniu produktów krajowych zamiast importowanych. Przedstawiono wąskie i szerokie rozumienie etnocentryzmu, jego źródła oraz rodzaje. Ponadto scharakteryzowano uniwersalne narzędzie badawcze postaw etnocentrycznych, jakim jest skala CETSCALE (Consumer Ethnocentric Tendencies Scale), oraz konotacje związane z postrzeganiem polskiej marki narodowej. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper is devoted to consumer ethnocentrism, which is based on the conviction of buing articles and services of home or native origin to support the domestic economy. The author described the narrow and broad definitions of consumer ethnocentrism, its sources and types. It was also characterized a universal research tool of ethnocentric attitude - the CETSCALE (Consumer Ethnocentric Tendencies Scale) and associations related to the perception of Polish national brand. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
105--120
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Bryła, P. (2013). Znaczenie odwołań do tradycji w marketingu żywności. W: A. Smalec (red.), Marketing przyszłości. Trendy, strategie, instrumenty. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 30. Szczecin: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 775.
  • Dziedzic, S., Woźniak, M. i Woźniak, L. (2009). Badania zachowań podkarpackich konsumentów na rynku żywności ekologicznej. W: A. Graczyk i K. Mazurek-Łopacińska (red.), Badanie rozwoju rynków produktów rolnictwa ekologicznego i żywności ekologicznej w Polsce. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
  • Figiel, A. (2004). Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne. Warszawa: PWE.
  • Gąsiorowski, M. (2005). O produktach tradycyjnych i regionalnych. Warszawa: Fundacja Fundusz Współpracy.
  • Grzybowska-Brzezińska, M. (2013). Wpływ instrumentów marketingu ekologicznego na zachowania konsumentów na rynku produktów spożywczych. W: A. Smalec (red.), Marketing przyszłości. Trendy, strategie, instrumenty. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 30. Szczecin: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 775.
  • Hereźniak, M. (2011). Marka narodowa. Jak skutecznie budować wizerunek i reputacje kraju? Warszawa: PWE.
  • Jąder, K. (2012). Poznanie opinii i zachowań konsumentów warunkiem zwiększenia w Wielkopolsce sprzedaży produktów spożywczych regionalnego pochodzenia. W: Z. Waśkowski i M. Sznajder (red.), Nowe trendy w dystrybucji produktów żywnościowych. Gastronomia i zachowania nabywców. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 236. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
  • Karcz, K. i Kędzior, Z. (1999). Postawy konsumentów wobec produktów krajowych i zagranicznych, Poziom etnocentryzmu i wpływ efektu kraju pochodzenia. Katowice: Centrum Badań i Ekspertyz Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach.
  • Łuczka-Bakuła, W. (2011). Decyzje zakupu na rynku żywności a świadomość i zachowania proekologiczne konsumentów. Handel Wewnętrzny (maj-czerwiec).
  • Norberg-Hodge, H., Gorelick, S. i Merrifield, T. (2005). Powrót gospodarki żywnościowej do korzeni. Kraków: Wydawnictwo Zielone Brygady.
  • Rojek, R. (2007). Marka narodowa. Relikt czy fenomen na globalizującym się rynku? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Romanowski, R. (2013). Znaczenie etnocentryzmu konsumenckiego w tworzeniu gospodarczego kapitału społecznego w Polsce. Handel Wewnętrzny (maj-czerwiec).
  • Rudzewicz, A. (2013). Produkt regionalny w promocji miasta. W: A. Smalec (red.), Marketing przyszłości. Trendy, strategie, instrumenty. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 30. Szczecin: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 775.
  • Sajdakowska, M. (2003). Etnocentryzm konsumencki - czynnik wpływający na decyzje nabywcze konsumentów na rynku żywności. Acta Scientiarium Polonorum. Technologia Alimentaria, 2.
  • Skowron, S. (2013). Marketing w sieci organizacyjnej na przykładzie klastra Doliny Ekologicznej Żywności W: A. Smalec (red.), Marketing przyszłości. Trendy, strategie, instrumenty. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 30. Szczecin: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 775.
  • Stolarczyk, E. (1999). Postawy etnocentryczne konsumentów jako uwarunkowania decyzji marketingowych przedsiębiorstw w warunkach globalizacji gospodarki. W: Konsument i przedsiębiorstwo w przestrzeni europejskiej - etnocentryzm czy globalizacja? Katowice: Centrum Badań i Ekspertyz Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach.
  • Stowarzyszenie PEMI. (2012). Czy polscy konsumenci szukają i cenią polskie produkty? Raport z badań Stowarzyszenia PEMI. Warszawa: Stowarzyszenie PEMI. http://www.590powodow.pl (12.10.2013).
  • Stowarzyszenie PEMI. (2012). Czy polscy przedsiębiorcy podkreślają rodzime pochodzenie swoich produktów? Raport z badań Stowarzyszenia PEMI. Warszawa: Stowarzyszenie PEMI. http://www.590powodow.pl (12.10.2013).
  • Szromnik, A., Wolanin-Jarosz, E. (2013). Etnocentryzm konsumencki w świetle badań Cetscale - studium porównawcze Polska-Słowacja. Handel Wewnętrzny (styczeń-luty).
  • Szulce, H. (2013). Przemiany zachowań konsumentów w zmieniającej się gospodarce. Handel Wewnętrzny (styczeń-luty).
  • Śniuhr, J. (2010). Postawy etnocentryczne mieszkańców lubuskiego w świetle badań ankietowych. W: Marketing przyszłości. Trendy, strategie, instrumenty. Zachowania nabywców - wczoraj, dziś i jutro. Ekonomiczne problemy usług, 54. Szczecin: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 594.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171288107

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.