PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 6 (CD) | 185--199
Tytuł artykułu

Etnocentryzm konsumencki a wybrane przejawy postawy etnocentrycznej w stosunku do produktów żywnościowych

Warianty tytułu
Consumer ethnocentrism vs. selected components of ethnocentric attitudes towards food products
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykuł było określenie poziomu etnocentryzmu konsumenckiego oraz relacji pomiędzy natężeniem etnocentryzmu a wybranymi elementami postaw w stosunku do produktów żywnościowych. Ogólny poziom etnocentryzmu badanej grupy można uznać za przeciętny. Konsumenci postrzegają polskie produkty jako dużo lepsze pod względem jakościowym od produktów zagranicznych. Wskazują jednocześnie na pewną przewagę produktów pochodzenia zagranicznego w zakresie cech związanych z działalnością marketingową, jak na przykład rozpoznawalność produktów, która może być związana pozycjonowaniem marek. (abstrakt oryginalny)
EN
The goal of the paper was to determine the consumers' ethnocentrism and relation between ethnocentrism level and selected components of consumers' attitudes towards food products. Consumers' ethnocentrism of investigated group is on average level. Consumers perceive polish products as higher quality products comparing to foreign ones. On the other hand, products from foreign markets are considered as better in terms of features related to companies marketing activity, e.g. products awareness, which is associated with brand's positioning. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
185--199
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
Bibliografia
  • Eagly A. H., Chaiken S. (2007). The advantages of an inclusive definition of attitude. Social Cognition, 25 (5), 582-602.
  • Falkowski A., Rożnowski B., Witkowski T.H. (1996). Etnocentryzm konsumencki - nowe wyzwanie dla marketingu, cz.1 i 2, Marketing i Rynek, nr 3 i 4.
  • Hamelin N., Ellouzi M., Canterbury A., (2011). Consumer Ethnocentrism and Country-of-Origin Effects in the Moroccan Market, Journal of Global Marketing, no 24, 228-244.
  • Kaczmarczyk S. (2003). Badania marketingowe. Metody i techniki, Warszawa: PWE.
  • Khairul M., Hazril I. (2012). Consumer ethnocentrism: does it really matter for Malaysian consumers, West East Journal of Social Sciences, Vol. 1, No. 1, December, 26-38.
  • Lindquist Jay, Vida I, Plank R., Fairhurst A. (2001).The modified CETSCALE: validity tests in the Czech Republic, Hungary, and Poland, International Business Review. 10, 505-516.
  • Maison D. (2004). Utajone postawy konsumenckie. Analiza możliwości wykorzystania metody IAT. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Matysik-Pejas M. (2010). Identyfikacja skłonności etnocentrycznych konsumentów na rynku produktów żywnościowych, Zeszyty SERiA, tom XII, zeszyt 4, 214-218.
  • Nowak S. (red.) (1973). Teorie postaw, Warszawa: PWN.
  • Poh-Chuin T., Osman M., Ramayah T. (2011). Testing the dimensionality of Consumer Ethnocentrism Scale (CETSCALE) among a young Malaysian consumer market segment, African Journal of Business Management. Vol.5, no. 7, April, 2805-2816.
  • Ruyter K., Birgelen M., Wetzels M. (1998). Consumer Ethnocentrism in International Services Marketing, International Business Review, no 7, 185-198.
  • Sagan A. (1998). Badania marketingowe - podstawowe kierunki, Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
  • Sajdakowska M. (2003). Etnocentyzm konsumencki - czynniki wpływające na decyzje nabywcze konsumentów na rynku żywności, Acta Scientarium Polonurum, Technologia Alimentaria, 2 (1), 177-184.
  • Schwarz N., Bohner G. (2001). The construction of attitudes. W: A. Tesser, N. Schwarz (red.), Blackwell handbook of social psychology: Intraindividual processes, Malden, MA: Blackwell Publishers, 436-457.
  • Shimp T., Sharma S. (1987). Consumer ethnocentrism: construction and validation of the CETSCALE. Journal of Marketing Research, 24, 280-289.
  • Smyczek S. (2006). Etnocentryzm konsumencki na rynku usług finansowych. W: E. Kieżel (red), Konsumencki proces decyzyjny i jego determinanty (104-105). Katowice: AE.
  • Strehlau V., Ponchio M., Loebel E. (2012). An Assessment of the consumer ethnocentric scale (CETSCALE): evidences from Brazil, Brazilian Business Review, vol. 9, no. 4, Oct.-Dec, 103-126.
  • Sumner W. G. (1906). Folkways: The Sociological Importance of Usages, Manners, Customs, Mores, and Morals, New York: Ginn and Company.
  • Światowy G. (1999). Badania marketingowe. Podstawowe metody i obszary zastosowań. W: K. Mazurek-Łopacińska (red.), Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu.
  • Światowy G. (2006). Zachowania konsumentów, Warszawa: PWE.
  • Szromnik A., Figiel A. (1997). Etnocentryzm konsumencki jako bariera rozwoju i wymiany towarowej, (w:) Wybrane problemy handlu międzynarodowego, Materiały V ogólnopolskiej konferencji naukowej; Akademia Ekonomiczna w Krakowie.
  • Szromnik A., Wolanin-Jarosz E. (2013). Diagnoza poziomu etnocentryzmu konsumenckiego Polaków z wykorzystaniem metody CETSCALE, Konsumpcja i Rozwój, nr 1, 98-111.
  • Vida I., Fairhurst A. (1999). Factors underlying the phenomenon of consumer ethnocentricity: Evidence from four central European countries. International Review of Retail and Consumer Research, 9(4), 321-337.
  • Wolanin-Jarosz E. (2013). Porównanie postaw etnocentrycznych konsumentów polskich i rumuńskich - wyniki badań empirycznych, Handel Wewnętrzny, maj-czerwiec, tom II, 129-138.
  • Wojciszke B. (2000). Postawy i ich zmiana. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3, 80-106). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171288121

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.