PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 6 (CD) | 251--266
Tytuł artykułu

Zachowania konsumentów na rynku innowacyjnych produktów żywnościowych

Warianty tytułu
Consumers behavior on the innovative foodstuffs market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule dokonano przeglądu literatury dotyczącej problematyki innowacyjności konsumentów, neofobii żywieniowej, stanowiącej jedną z barier konsumpcji innowacji oraz roli cech innowacyjnych produktów w przyjmowaniu innowacji. Przedstawiono również wyniki badań ankietowych prezentujących znaczenie innowacyjności produktu w decyzjach nabywczych konsumentów, motywy i bariery zakupu nowych produktów oraz istotne w opinii respondentów cechy innowacji, a także źródła, z których respondenci czerpią informacje na temat innowacji oraz miejsca dokonywania zakupów innowacyjnych napojów bezalkoholowych i produktów mleczarskich. (abstrakt oryginalny)
EN
Article presents a literature overview concerning the issues on consumer innovativeness, food neophobia as a barrier of innovative food consumption and also product innovative features importance in innovation adoption. Some research results regarding the innovative product importance in consumer purchasing decisions, motives and barriers of novel food consumption, information sources about the innovative products and innovative non-alcoholic beverages and dairy products purchasing places were also presented. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
251--266
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Barcellos, M.D. i wsp. (2009). Willingness to Try Innovative Food Products: a Comparision between British and Brazilian Consumers. Brasilian Administration Review, 6 (1), 50-61.
  • Barrena, R. i Sanchez, M. (2013). Effects of Model on Food Neophobia in Humans. Food Quality and Preference, 27 (1), 72-84.
  • Bäckström, A. Pirttilä-Backman, A.M. i Tuorila, H. (2004). Willingness to try new foods as predicted by social representations and attitude and trait scales. Appetite, 43 (1), 75-83.
  • Clery, E. (2010). Food for thought: attitudes to innovative food technologies. British Social Attitudes: The 26th Report, 217-239.
  • Earle, M. Earle, R. i Anderson, A. (2007). Opracowanie produktów spożywczych. Podejście marketingowe. WNT, 214.
  • Flight, I. Leppard, P. i Cox, D.N. (2003). Food neophobia and associations with cultural diversity and socio-economic status amongst rural and urban Australian adolescents. Appetite, 41 (1), 51-59.
  • Foxall, G.R. (1993). The influence of cognitive style on consumers' variety seeking among food innovations. British Food Journal, 95 (9), 32.
  • Foxall, G.R. i Bhate, S. (1993). Cognitive Style and Personal Involvementas Explicators of Innovative Purchasing of 'Healthy' Food Brands. European Journal of Marketing, 27 (2) 5-16.
  • Goldsmith, R.E. Flynn, L.R. i Goldsmith, E.B. (2003). Innovative consumers and market mavens. Journal of Marketing Theory and Practise, 11 (4), 54-65.
  • Kraszewska, M. (2011). Determinanty akceptacji innowacji przez konsumentów na rynku owoców i produktów owocowych - przegląd literatury. W: M. Adamowicz (red.), Konsumenci a innowacje na rynku owoców (74-85). Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
  • Pliner, P. i Hobden, K. (1992). Development of a scale to measure the trait food neophobia. Appetite, 19 (2), 105-120.
  • Rizaimy, S.M. i wsp. (2011). Innovative Food and Its Effects toward Consumers' Purchase Intention of Fast Food Products. Canadian Social Science, 7 (1), 11-118.
  • Rogers, E.M. (2003). Diffusion of Innovations (5th ed.). New York: Free Press.
  • Ronteltap, A. i wsp. (2007). Consumer acceptance of technology-based food innovations: Lessons for the future of nutrigenomic. Appetite, 49 (1, July), 1-17.
  • Singh, S. (2006). Cultural differences in, and influence on, consumers' propensity to adopt innovations. International Marketing Review, 23 (2), 173-191.
  • Steenkamp, J.E.M. Hofstede, F. i Wedel, F. (1999). A cross-national investigation into the individual and national cultural antecendents of consumer innovativness. Journal of Marketing, 63 (2), 55-63.
  • Tourilla, H. (2001). Keeping up with the change: Consumer responses to new and modified foods. Food Chain 2001. Programme Abstract, 38-40.
  • Tuorilla, H. i wsp. (2001). Food neophobia among the Finns and related responses to familiar and unfamiliar foods. Food Quality and Preference, 12 (1), 29-37.
  • Wanagos, M. i Dąbrowska, A. (2010): Neofobia i jej wpływ na działalność przedsiębiorstw gastronomicznych. W: K. Rogoziński i A. Panasiuk (red.), Zarządzanie organizacjami usługowymi. Organizacje usługowe wobec nowych trendów (175-187). Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 145. Wyd. UE w Poznaniu.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171288133

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.