PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 6 (CD) | 518--531
Tytuł artykułu

Rozwój klastrów żywnościowych a etnocentryzm konsumencki

Warianty tytułu
The development of clusters of food and consumer ethnocentrism
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Obserwowany w ostatnich latach w Polsce rozwój klastrów, w tym klastrów żywnościowych wynika z jednej strony z dostrzeżenia przez producentów korzyści płynących z działania w grupie, a z drugiej - ze zmiany postrzegania przez konsumentów produktów oferowanych przez takie klastry. W artykule skupiono się na drugim z wymienionych aspektów. Autorki przedstawiły wyniki dwóch odrębnych badań przeprowadzonych w 2013 roku: badania etnocentryzmu wśród konsumentów oraz postrzegania produktów oferowanych przez klaster Leszczyńskie Smaki, będący przykładem klastra żywnościowego, działającego na rynku regionalnym, skupiającego głównie lokalnych producentów żywności. Uzyskane wyniki wskazują, że poziom etnocentryzmu konsumenckiego idzie w parze z preferowaniem lokalnych produktów żywnościowych. Zauważono również duże znaczenie lokalnego etnocentryzmu przy wyborze lokalnych produktów żywnościowych. (abstrakt oryginalny)
EN
We observed in recent years in Poland the development of clusters, including clusters of food. This development is rapid, because the manufacturers perceive the benefits of working in the group and the consumers change their perception of the products offered by such clusters. The article focuses on the second of the mentioned aspects. The authors presented the results of two separate studies conducted in 2013: survey of consumer ethnocentrism and perceptions of products offered by the cluster Leszczyńskie Smaki. Leszczyńskie Smaki is an example of a cluster of food, which is acting on the regional market, focusing mainly local food producers. The results of the researches indicate that the level of consumer ethnocentrism goes hand in hand with preference for local food products. It was also noted the importance the local ethnocentrism by choosing local food products. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
518--531
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Baranowska-Skimina, A., (2013). Walka płci: kto podejmuje decyzje zakupowe?, http://www.egospodarka.pl/95822,Walka-plci-kto-podejmuje-decyzje-zakupowe,1,39,1.html (26.01.2014).
  • Dziadkiewicz-Ilkowska A., 2010, Wpływ etnocentryzmu konsumenckiego na decyzje konsumenta, w: Konsument w Unii Europejskiej - podobieństwa i różnice, red. Z. Kędzior, R. Wolny, CBiE AE w Katowicach.
  • Ertmańska K., 2011, Zachowania konsumenckie - etnocentryzm, internacjonalizm i kosmopolityzm konsumencki, Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, nr 51.
  • Figiel A., 2004, Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Karcz K., Postawy konsumentów wobec produktów zagranicznych a strategie działania przedsiębiorstw międzynarodowych, 1999, w: Konsument i przedsiębiorstwo w przestrzeni europejskiej, CBiE AE, Katowice.
  • Khan, M. N., i Rizvi, S. R. (2008). Consumer Ethnocentrism: Relevance and Implications for Marketers. ICFAI Journal of Consumer Behavior, 3(1).
  • Lebiejko, A. (2012). Zastosowanie metody CETSCALE oraz IAT do oceny poziomu etnocentryzmu konsumenckiego na rynku usług. In J. Harasim (Ed.), Współczesna gospodarka. Wyzwania - dylematy - perspektywy rozwoju. Katowice: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
  • Luthy, M. R. (2007). Conducting international consumer ethnocentrism surveys. Journal of International Business Research, 6(2).
  • Nestorowicz R., Kaniewska-Sęba A., 2014, Zastosowanie CETSCALE do pomiaru etnocentryzmu konsumenckiego na rynku produktów żywnościowych w Polsce, "Marketing i Rynek", Etnocentryzm konsumencki na rynku produktów żywnościowych, suplement do nr 6.
  • Orth, U. R., i Firbasová, Z. (2003). The role of consumer ethnocentrism in food product evaluation. Agribusiness, 19(2).
  • Porter M.E., 1998, Clusters and the New economics of competition, "Harvard Business Review", 76 (6), s. 70-90.
  • Plawgo B. (red.), 20007, Potencjał rozwoju regionalnego -województwo podlaskie. Białostocka Fundacja Kształcenia Kadr, Białystok, s. 406.
  • Rogala A., 2014, Motywy i kierunki zainteresowania konsumentów żywnością lokalną, "Marketing i Rynek", Etnocentryzm konsumencki na rynku produktów żywnościowych, suplement do nr 6.
  • Shoham, A., i Brenčič , M. M. (2003). Consumer Ethnocentrism, Attitudes, and Purchase Behavior. Journal of International Consumer Marketing, 15(4)
  • Shimp, T. A., i Sharma, S. (1987). Consumer Ethnocentrism: Construction and Validation of the CETSCALE. Journal of Marketing Research (JMR), 24(3).
  • Supphellen, M., i Rittenburg, T. L. (2001). Consumer Ethnocentrism When Foreign Products Are Better. Psychology i Marketing, 18(9), 907-927.
  • Szromnik, A., i Wolanin-Jarosz, E. (2013). Diagnoza poziomu etnocentryzmu konsumenckiego Polaków z wykorzystaniem metody CETSCALE. Konsumpcja i rozwój, 1.
  • www.leszczynskiesmaki.pl
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171288381

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.