PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 6 (CD) | 790--799
Tytuł artykułu

Wpływ zazdrości na postrzeganie produktów polskich i zagranicznych

Autorzy
Warianty tytułu
Impact of envy on the perception of Polish and foreign products
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zasadniczym celem pracy jest określenie wpływu zazdrości (zoperacjonalizowanej jako predyspozycja do zazdrości) na postrzeganie produktów polskich i zagranicznych. W pracy postawiono hipotezę, że osoby charakteryzujące się wyższym poziomem predyspozycji do zazdrości są bardziej skłonne do uznawania produktów zagranicznych za atrakcyjniejsze w porównaniu z produktami polskimi. W celu zweryfikowania hipotezy przeprowadzono badanie z wykorzystaniem skali zazdrości DES. Wyniki badania tylko częściowo potwierdzają postawioną hipotezę. Tylko w 1 przypadku na 5 osoby o relatywnie wyższym poziomie predyspozycji do zazdrości były bardziej skłonne do postrzegania produktów zagranicznych jako lepszych. W pozostałych przypadkach nie było różnic pomiędzy grupami o różnym poziomie predyspozycji do zazdrości. (abstrakt oryginalny)
EN
The main aim of this study is to determine the effect of envy (operationalized as disposition to envy) on the perception of domestic and foreign products. The study hypothesized that individuals with higher levels of disposition to envy are more likely to prefer foreign products over domestic products. In order to verify the hypothesis, a study was performed using Disposition To Envy Scale. The test results only partially support the hypothesis. Only in one case out of five people with a relatively high level of disposition to envy were more likely to perceive foreign products as better than domestic products. In other cases, there were no differences between groups with different levels of disposition to envy. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
790--799
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Cabrales, A. (2010). The causes and economic consequences of envy. SERIEs. - Spanish Economic Association, 1 (4), 371-386.
  • Cohen-Charash, Y. (2009). Episodic envy. Journal of Applied Social Psychology, 39 (9), 2128-2173.
  • Garay, J. i Mori, T. (2011). Is envy one of the possible evolutionary roots of charity? BioSystems, 106, 28-35.
  • Grolleau, G. Mzoughi, N. i Sutan, A. (2009). The Impact of Envy-Related Behaviors on Development. Journal of Economic Issues, 43 (3).
  • Hill, S. DelPriore, D. i Vaughan, P. (2011). The cognitive consequences of envy: Attention, memory, and self-regulatory depletion. Journal of Personality and Social Psychology, 103 (2), 275-291.
  • Maliszewska, A. (2005). Afekt i poznanie w etnocentryzmie konsumenckim. Roczniki Psychologiczne, (1), 63-79.
  • Menon, T. i Thompson, L. (2010). Managing envy. Harvard Business Review, (April) 74-79.
  • Poynor, C. (2010). Social comparison and negative emotions: understanding regret, envy and schadenfreude in a consumer world. Advances in consumer research, 37, 195-196.
  • Shimp, T.A. i Sharma, S. (1987). Consumer ethnocentrism: Construction and validation of the CETSCALE. Journal of Marketing Research, 24, 280-289.
  • Smith, R.H. i Kim, S.H. (2007). Comprehending envy. Psychological Bulletin, 113, 46-64.
  • Smith, R.H. Kim, S.H. i Parrott, W.G. (1988), Envy and Jealousy: Semantic Problems and Experiential Distinctions. Personality and Social Psychology Bulletin, 14 (June), 401-409.
  • Smith, R.H. i wsp. (1999). Dispositional envy. Personality and Social Psychology Bulletin, 25 (8), 1007-1020.
  • Vecchio, R.P. (2000). Negative Emotion in the Workplace: Employee Jealousy and Envy. International Journal of Stress Management, 7 (3).
  • Ven, N. van de Zeelenberg, M. i Pieters, R. (2011). The envy premium in product evaluation. Journal of Consumer Research, 37 (April).
  • Wobker, I. i Kenning, P. (2011). Don't treat others better than me: drivers and outcomes of consumer envy. Neuropsychoeconomics conference proceedings.
  • Zaleski, Z. (1998). Od zawiści do zemsty. Społeczna psychologia kłopotliwych emocji. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
  • Zizzo, D.J. (2007). The cognitive and behavioral economics of envy. SSRN. http://ssrn.com/abstract=989360 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.989360 (11.07.2013).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171288491

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.