PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 6 (CD) | 800--809
Tytuł artykułu

Społeczno-demograficzne uwarunkowania etnocentryzmu na przykładzie Polski

Warianty tytułu
Socio-demographic determinants of ethnocentrism on the example of Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł omawia zależności występujące pomiędzy etnocentryzmem a zmiennymi społeczno-demograficznymi, takimi jak wiek, dochody oraz wielkość gospodarstwa domowego. Wyniki badania (N = 440) wskazują, że największe znaczenie dla wyjaśnienia etnocentryzmu ma wiek. Dodatkowo zaobserwowano, że postawy etnocentryczne są marginalnie różne w zależności od wielkości gospodarstwa domowego oraz od interakcji pomiędzy dochodami a wielkością gospodarstwa domowego. Zwrócono również uwagę na słabość skali CETSCALE, która nie jest już narzędziem wystarczającym do rzetelnego i trafnego prowadzenia badań w tym zakresie. (abstrakt oryginalny)
EN
The article discusses the interdependence between ethnocentrism and socio-demographic variables such as age, income and household size. The results of the study (N = 440) indicate that the most relevant for the explanation of ethnocentrism is age. In addition, it was observed that ethnocentric attitudes are marginally different, depending on household size and the interaction between income and household size. It also drew attention to the weakness of the scale CETSCALE, which does not have sufficient tool for reliable and valid research in this field. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
800--809
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Alsughayir, A. (2013). Consumer Ethnocentrism: A Literature Review. International Journal of Business and Management Invention, 2 (5), 50-54.
  • Balabanis, G. i Diamantopoulos, A. (2004). Domestic Country Bias, Country-of-Origin Effects, and Consumer Ethnocentrism: a Multidimensional Unfolding Approach. Journal of the Academy of Marketing Science, (Winter), 80-95.
  • Bilińska-Reformat, K. (2013). Wpływ czynników globalnych i lokalnych na zachowania strategiczne sieci handlu detalicznego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, (776), 23-37.
  • Bruning, E.R. (1997). Country of Origin, National Loyalty and Product Choice: The Case of International Air Travel. International Marketing Review, 14 (1), 59.
  • Falkowski, A. Rożnowski, B. i Witkowski T. (1996). Etnocentryzm konsumencki - nowe wyzwanie dla marketingu. Marketing i Rynek, (4), 6-11.
  • Good, L.K. i Huddleston, P. (1995). Ethnocentrism of Polish and Russian consumers: are feelings and intentions related. International Marketing Review, 12, 35-48.
  • Jain, S.K. i Kaur, G. (2006). Role of Socio-demographics in Segmenting and Profiling Green Consumers: A Study of Consumers in India. Journal of International Consumer Marketing, 18 (3), 107-146.
  • Klein, J.G. i Ettenson R. (1999). Consumer Animosity and Consumer Ethnocentrism: An Analysis of Unique Antecedents. Journal of International Consumer Marketing, 11 (4), 5-24.
  • Kucukemiroglu, O. (1999). Market Segmentation by Using Consumer Lifestyle Dimensions and Ethnocentrism: An Empirical Study. European Journal of Marketing, 33 (5/6), 470-487.
  • Shankarmahesh, M.N. (2006). Consumer Ethnocentrism: An Integrated Review of Its Antecedents and Consequences. International Marketing Review, 23 (2), 146-172.
  • Sharma, S. Shimp T.A. i Shin J. (1995). Consumer Ethnocentrism: A Test of Antecedents and Moderators. Journal of the Academy of Marketing Science, 23, 26-37.
  • Shimp, T.A. i Sharma, S. (1987). Consumer ethnocentrism: construction and validation of the CETSCALE. Journal of Marketing Research, 24 (3), 280-289.
  • Szromnik, A. i Wolanin-Jarosz, E. (2013). Diagnoza poziomu etnocentryzmu konsumenckiego Polaków z wykorzystaniem metody CETSCALE. Konsumpcja i rozwój, (1), 98-111.
  • Watson, J.J. i Wright K. (2000). Consumer ethnocentrism and attitudes toward domestic and foreign products. European Journal of Marketing, 34 (9/10), 1149-1166.
  • Witkowski, T.H. (1998). Consumer Ethnocentrism in Two Emerging Markets: Determinants and Predictive Validity. Advances in Consumer Research, 25, 258-263.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171288503

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.