PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 6 (CD) | 824--834
Tytuł artykułu

Etnocentryzm konsumencki na rynku owoców i warzyw w Lublinie

Warianty tytułu
Customers ethnocentrism on fruits and vegetables market in Lublin
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W pracy przedstawiono wyniki badań dotyczących postaw etnocentrycznych na rynku owoców i warzyw w Lublinie. Badania konsumenckie w formie wywiadu kwestionariuszowego przeprowadzono wśród dorosłych mieszkańców Lublina w lipcu 2013 roku. Określono postawy konsumentów względem owoców i warzyw krajowych oraz importowanych w zależności od wybranych czynników demograficznych i ekonomicznych. Analiza wykazała obecność etnocentryzmu konsumenckiego głównie w grupie najstarszych nabywców owoców i warzyw. Jednak pomimo przewagi osób preferujących krajowe owoce i warzywa, postawa ta ma charakter jedynie manifestacyjny. Mieszkańcy Lublina wyżej oceniają krajowe żywnościowe produkty ogrodnicze w konfrontacji z importowanymi. Produkt polski kojarzony jest przede wszystkim z takimi cechami jak świeżość, zdrowie, aromat. Badani w większości jednak nie są w stanie wymienić krajowej marki owoców i warzyw. (abstrakt oryginalny)
EN
In present results of research concerning on posture of ethnocentrism on fruit and vegetables market in Lublin. Consumer research in the form of questionnaire were carried among adult inhabitants of Lublin on July in the year 2013. Postures of consumers respect of national and imported fruit and vegetables depending on chosen demographic and economic factors. Analysis has exerted presence of customers ethnocentrism in group of oldest purchaser mainly. Despite superiority of person preferring national fruit and vegetables posture has only character of declaration. The inhabitants of Lublin highly evaluate polish horticultural products in confrontation with imported. First of all polish product is identified with such features as freshness, health and aroma. However in majority they are not able to indicate the mark of polish fruit and vegetables. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
824--834
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
Bibliografia
  • Figiel, A. (2001). Wpływ etnocentryzmu konsumenckiego na kształtowanie międzynarodowych strategii marketingowych. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 4, 143-150.
  • Karcz, K. (1999). Postawy konsumentów wobec produktów krajowych i zagranicznych. Katowice: CBiE, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
  • Liczmańska, K. (2010). Efekt kraju pochodzenia produktu a decyzje nabywcze konsumentów sektora alkoholi wysokoprocentowych. Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, 3. http://www.kpsw.edu.pl (15.09.2013).
  • Milota, K. (2006). Badanie etnocentryzmu konsumenckiego Polaków na przykładzie wybranych branż. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 1110.
  • Nagashima, A. (1970). A comparison of Japanese and U.S. attitudes toward foreign products. Journal of Marketing, 34, 68-77.
  • Reierson, C. (1966). Are foreign products seen as national stereotypes? Journal of Retailing, 42, 33-40.
  • Sajdakowska, M. (2003). Etnocentryzm konsumencki - czynnik wpływający na decyzje nabywcze konsumentów na rynku żywności. Acta Scientiarum Polonorum. Technologia Alimentaria, 2 (1), 177-184
  • Sharma, S. Shimp, T.A i Shin J. (1995). Consumer Ethnocentrism: A Test of Antecedents and Moderators. Journal of Academy of Marketing Science, 23 (1), 26-37.
  • Shimp, T. i Sharma, S. (1987). Consumers Ethnocentrism: Construction and Validation of the CETSCALE. J. Mar. Res., 24.
  • Szromnik, A. (1998). Etnocentryzm konsumencki Polaków - zjawisko przejściowe czy marketingowa bariera internacjonalizacji. Zarządzanie i Marketing: prace naukowe Wydziału Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 30-35.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171288513

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.