PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 183, cz. 1 Innowacyjność współczesnych organizacji. Cz. 1, Koncepcje i modele | 28--37
Tytuł artykułu

Twórczość i innowacyjność w przedsiębiorstwie. Pośrednicząca rola przedsiębiorczości organizacyjnej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Creativity and Innovation in Firm Context : the Role of Corporate Entrepreneurship
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Treść artykułu została zawarta w trzech częściach. W pierwszej dokonano krytycznego przeglądu literatury pod kątem różnic i podobieństw zakresów znaczeniowych trzech konstruktów teoretycznych: twórczości organizacyjnej, przedsiębiorczości organizacyjnej oraz innowacyjności przedsiębiorstwa. Następnie scharakteryzowano model badawczy, hipotezy oraz metodykę badań empirycznych. Treścią części trzeciej jest przedstawienie uzyskanych wyników badań oraz ich interpretacja z punktu widzenia sprawdzenia czterech hipotez badawczych. Całość kończy wskazanie kierunków dalszych badań. (fragment tekstu)
EN
This article investigates the impact of organizational creativity on firm innovativeness. Building on work on creativity, innovation and entrepreneurship, I hypothesise, that corporate entrepreneurship mediates the relationship between organizational creativity and firm innovativeness. Using date from 185 small-and-medium size Polish firms, the study shows empirical support for my theoretical framework. The paper thus contributes to theory of how organizational creativity influence firm innovativeness in corporate entrepreneurship context. I discuss the implications of these finding for further organizational creativity research in organizations. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Agars M.D., Kaufman J.C., Deane A., Smith B.: Fostering Individual Creativity Through Organizational Context: A Review of Recent Research and Recommendations for Organizational Leaders. W: Handbook of Organizational Creativity. Red. M.D. Mumford. Academic Press/Elsevier, London/Waltham/San Diego 2012.
  • Ahlstrom D.: Innovation and Growth: How Business Contributes to Society. "Academy of Management Perspectives" 2010, Vol. 24(3).
  • Amabile T.M.: A Model of Creativity and Innovation in Organizations. W: Research in Organizational Behaviour. Red. B.M. Staw, L.L. Cummings. JAI Press, Greenwich 1988.
  • Andriopoulos C., Dawson P.: Managing Change, Creativity and Innovation. Sage, London/ Thousand Oaks 2011.
  • Augsdorfer P., Bessant J., Möslein K.M.: Discontinuous Innovation. Imperial College Press, London 2012.
  • Baron R.A.: Entrepreneurship. An Evidence-based Guide. Edward Elgar, Cheltenham 2012.
  • Batey M.: The Measurement of Creativity: From Definitional Consensus to the Introduction of a New Heuristic Framework. "Creativity Research Journal" 2012, Vol. 24.
  • Birkinshaw J.: Reinventing Management. Smaller Choices for Getting Work Done. Jossey Bass/Wiley, San Francisco 2010.
  • Carton R.B., Hofer C.W.: Organizational Financial Performance: Identifying and Testing Multiple Dimensions. "Academy of Entrepreneurship Journal" 2010, Vol. 16.
  • Çokpekin Ö., Knudsen M.P.: Does Organizing for Creativity Really Lead to Innovation? "Creativity and Innovation Management" 2012, Vol. 21.
  • Combs J.G., Crook T.R., Shook C.L.: The Dimensionality of Organizational Performance and its Implications for Strategic Management Research. "Research Methodology in Strategy and Management" 2005, Vol. 2.
  • Cosh A., Fu X., Hughes A.: Organization Structure and Innovation Performance. "Small Business Economics" 2012, Vol. 33.
  • Creativity and Innovation in Business and Beyond: Social Science Perspectives and Policy Implications. Red. L. Mann, J. Chan. Routledge, London/New York 2010.
  • Damanpour F., Aravind D.: Organizational Structure and Innovation Revisited: From Organic to Ambidextrous Structure. W: Handbook of Organizational Creativity. Red. M.D. Mumford. Academic Press/Elsevier, London/Waltham/San Diego 2012.
  • Górniak J., Wachnicki J.: Pierwsze kroki w analizie danych SPSS. SPSS Polska, Kraków 2010.
  • Hollenstein H.: A Composite Indicator of a Firm's Innovativeness. An Empirical Analysis Based on Survey Data for Swiss Manufacturing. "Research Policy" 1996, Vol. 25.
  • Kauffman S.: Drugie odkrycie świętości. "Polityka" 2011, nr 26 (2813).
  • Klijn M., Tomic W.: A Review of Creativity within Organizations from a Psychological Perspective. "Journal of Management Development" 2010, Vol. 29.
  • Kraśnicka T.: Innowacyjność jako wymiar przedsiębiorczości w małych i średnich firmach (wyniki badań). W: Przedsiębiorczość - natura i atrybuty. Red. K. Jaremczuk. PWSzZ, Tarnobrzeg 2012.
  • Lee L., Wong P.K.: Firms' Innovative Performance: The Mediating Role of Innovative Collaborations. MPRA Paper No. 16193, Munich Personal RePEc Archive 2009.
  • Morris M.H., Kuratko D.F., Covin J.G.: Corporate Entrepreneurship and Innovation. Thomson South-Western, Mason 2011.
  • Paulus P.B., Dzindolet M., Kohn N.W.: Collaborative Creativity - Group Creativity and Team Innovation. W: Handbook of Organizational Creativity. Red. M.D. Mumford. Academic Press/Elsevier, London/Waltham/San Diego 2012.
  • Szpitter A.A.: Zarządzanie innowacjami. W: Koncepcje zarządzania. Red. M. Czerska, A. Szpitter. Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010.
  • Tidd J., Bessant J.: Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change. John Wiley & Sons, West Sussex 2009.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171288573

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.