PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 6 | 55--67
Tytuł artykułu

Produkty IT dla kompetentnego sektora handlu

Warianty tytułu
IT Products for the Competent Trade
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest wyodrębnienie i analiza motywów wdrażania rozwiązań IT przez podmioty sektora handlu, ich zakresu i obszaru, identyfikacja największych dostawców rozwiązań i usług IT dla sektora handlu detalicznego oraz zachowań nabywczych wybranych klientów/podmiotów sektora handlu na rynku IT Metodologia badawcza: krytyczna analiza literatury, prasowych artykułów sponsorowanych, case study, Główne wyniki badań: podmioty sektora handlu, na czele z reprezentującą go firma Tesco, w myśl zasady efektywnego zarządzania wiedzą przez wykorzystanie stosownych narzędzi IT, realizują strategie innowacyjności i innowacyjnego użycia technologii. Przejawia się to wirtualizacją procesu zakupowego, od udostępnienia WI-FI w sklepach, przez e-zakupu, po ekspozycje produktów w technologii 3D i wykorzystanie QR-code. Takie działania przynoszą wymierne efekty, wyrażone znaczącym wzrostem sprzedaży w zwirtualizowanych jednostkach biznesu. Wydaje się, że taka tendencja ma charakter perspektywiczny, może stać się przedmiotem dalszych rozważań autorek. Implikacje praktyczne: wyniki badań pozwalają na wyznaczenie zakresu oraz kierunków w relacjach podmiotów sektora IT i handlu, dla usatysfakcjonowania klienta finalnego. Implikacje społeczne: wyniki badań uświadamiają potrzebę angażowania i zastosowania nowoczesnych technologii, obok innych aktywności, nadając tym samym nową jakość relacjom w ekosystemach biznesu.(abstrakt oryginalny)
EN
Purpose of article: is to distinguish and analyse the reasons for implementation of IT solutions by entities of trade sector, to identify the largest suppliers of IT solutions for the sector of retail trade and to identify the purchasing behaviours of selected customers / entities of the trade sector within the IT market. Research methodology: critical analysis of the literature, critical analysis of opinions included in press interviews (in sponsored interviews, case study method Key findings: the entities of the trade sector with its leading representative Tesco, implement strategies of innovativeness and innovative application of technology, according to the principle of effective knowledge management through application of appropriate IT tools. It is manifested in virtualisation of the purchasing process, from making WI-FI accessible in shops, through e-purchase, to display of products in 3D technology and application of QR-code in virtual way of shopping. Such activities bring calculable results, observed in significant growth in sale in virtualised units of business. However, it seems that such a tendency has a prospective character and can become a subject of further analyses by the authors. Practical implication: results allow to determine the scope and direction of relations in business ecosystem IT and trade, for customer satisfaction. Social implication: findings underline the need to engage innovation technologies and other activities, thereby bringing a new quality and dignity of relations in the business ecosystem.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
55--67
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Bratnicki M., 2000, Kompetencje przedsiębiorstwa, Agencja wydawnicza Placet Warszawa
  • Computerworld Polska, Ranking Firm Informatycznych i Telekomunikacyjnych IDG Business Media, 2007-2012
  • Day G.S., 1994, The Capabilities of Market-driven Organizations, Journal of Marketing 58/October, s. 37-52
  • Drucker P.F., 1985, Innovation and Entrepreneurship - practice and principles. New York, Harper & Row
  • Forrester Consulting, www.tech.money.pl/artykul/sieci-handlowe [dostęp 27.08.2013]
  • Gierszewska G., 2005, Kompetencje strategiczne na poziomie organizacji, (w:) Zarządzanie kompetencjami organizacji, red. E. Masłyk-Musiał, Wyższa Szkoła Menedżerska, Warszawa
  • Hitt M.A., Ireland R.D., Hoskisson R.E., 1997, Strategy Management, West, New York
  • Kossowska M., Sołtysińska I., 2002, Szkolenia pracowników a rozwój organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, s.17
  • Li T, Calantone R.J., 1998, The Impact of Market Knowledge Competence on New ProductAdvantage: Coceptualization and Empiricl Examination, Journal of Marketing, vol. 62/October, s. 13-29
  • Żabiński L. (red), 2012, Marketing produktów systemowych, UE Katowice
  • Obłój K., 2001, Tworzywo skutecznych strategii. PWE, Warszawa
  • Potter M., Tesco to outpace growth at global rivals - study, Reuters, [dostęp: 25.02.2011]
  • Prahalad C.K., Hamel G.,1990, The Core Competence of the Corporation, Harvard, Business Review, May-June
  • Stabryła A. (red), 2002, Zarządzanie firmą w społeczeństwie informacyjnym, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
  • Thierry D., SauretCh., Monod N., 1994, Zatrudnienie i kompetencje w przedsiębiorstwach w procesach zmian, Poltext, Warszawa, s.6
  • Urbanek G., 2011, Kompetencje a wartość przedsiębiorstwa. Zasoby niematerialne w nowej gospodarce, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa
  • Whiddett S., Hollyforde S., 2003, Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, s.53
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171288657

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.