PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 14 | nr 2 | 118--137
Tytuł artykułu

The significance of architectural attractiveness in creating property value - a case study of Poznań

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The aim of this article is to present the relationship between architectural attractiveness and property value. As a valuable asset of a city attractive architecture gives value added to an area, yielding economic and marketing benefits. Attractive buildings become factors determining investment attractiveness by building up the image, brand, and market position of the property. Analysis of the empirical material allowed the formulation of two valid conclusions. Firstly, architectural attractiveness has a marginal influence on the property value. Second, this feature has a competitive advantage when comparing several properties with similar attributes.(original abstract)
Rocznik
Tom
14
Numer
Strony
118--137
Opis fizyczny
Twórcy
  • Poznań University of Economics, Poland
Bibliografia
  • Bańka, A., 1997, Architektura psychologicznej przestrzeni życia. Behawioralne podstawy projektowania, Gemini, Poznań.
  • Bonenberg, W., 2010, Mapy emocjonalne, jako metoda diagnozy przestrzeni publicznych - na przykładzie miasta Poznań, Czasopismo Techniczne, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków.
  • Bonenberg, W., 2012, Architektura jako marka miasta - na przykładzie aglomeracji poznańskiej, Czasopismo Techniczne, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków.
  • Budner, W., Pawlicka, K., 2013, Ocena innowacyjnej architektury Poznania a wzrost atrakcyjności miasta, Acta Scientiarum Polonorum, Administrati Locorum, no. 12(2), Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.
  • CBOS, 2010, Komunikat z badań - Polacy o architekturze, Warszawa.
  • Chanas, R., Przestrzeń miejska - jak wpływa na człowieka i determinuje jego zachowania, http://www.architekci.pl/architekturakrajobrazu/index.php?id_dzialu=68&id_fragment=2358&od=0 [access: 9.08.2013].
  • Domański, R., 1987, Teoretyczne podstawy geografii ekonomicznej, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Echtner, Ch.M., Ritchie, J.R.B., 2003, The Meaning and Measurement of Destination Image, The Journal of Tourism Studies, vol. 14, no. 1.
  • Florida, R., 2010, Narodziny klasy kreatywnej, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.
  • Gzell, S., 2009, Architektura metropolii?, in: Jałowiecki, B. (red.), Czy metropolia jest miastem?, Scholar, Warszawa.
  • Janowicz, R., 2012, Komunikacja marketingowa w architekturze, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.
  • Kent, F., 2009, Jak przetworzyć miejsce. Podręcznik kreowania udanych przestrzeni publicznych, Fundacja Partnerstwo dla Środowiska, Kraków.
  • Kucharska-Stasiak, 2006, E., Nieruchomość w gospodarce rynkowej, PWN, Warszawa.
  • Lohmann, M., Beer, H., 2013, Fundamentals of Tourism: What Makes a Persona Potential Tourist and a Region a Potential Tourism Destination?, Poznań University of Economics Review, vol. 13, iss. 4.
  • Lynch, K., Appleyard, D., Myer, J.R., 1964, The View from the Road, Massachusetts Institute of Technology, Massachusetts.
  • Murzyn-Kupisz, M., Gwosdz, K. (eds.), 2010, Analiza wpływu inwestycji w infrastrukturę kultury i turystyki dofinansowanych z funduszy strukturalnych na rozwój społeczno-gospodarczy, Uniregio, Kraków.
  • Nallathiga, R., 2011, Cities under Competition: The Role of City Image(s) in Brand Building for Investment Inflow, IUP Journal of Brand Management, vol. 8, iss. 4.
  • Nasar, J.L., 1994, Urban Design Aesthetics: The Evaluative Quality of Building Exteriors, Environment and Behaviour, 26(3), pp. 377-401.
  • Nasar, J.L., Cubukcu, E., 2011, Evaluative Appraisals of Environmental Mystery and Surprise, Environment and Behavior 43 (3), pp. 387-414.
  • Pietrasik, K., 2008, Wartość dodana w marketingu, www.us.szc.pl/main.php/knm/?xml=load_page&st=6666 [access: 17.08.2013].
  • Preiser, W.F.E., Nasar, J.L., 2008, Assessing Building Performance: Its Evolution from Post-occupancy Evaluation, Archnet International Journal of Architectural Research, vol. 2.
  • Runge, J., 2006, Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
  • Rykaczewski, K., 2006, Systemy rozmyte i ich zastosowania, Publikacja Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Sainz, M.A., 2013, (Re)Building an Image for a City: Is a Landmark Enough? Bilbao and the Guggenheim Museum, 10 Years Together, Journal of Applied Social Psychology, vol. 42, iss. 1.
  • Samuelson, P.A., Nordhaus W.D., 2012, Ekonomia, Rebis, Poznań.
  • Skarzyński, M., 2006, Czynniki generujące wartość dodaną w regionalnych projektach rozwoju zasobów ludzkich, in: Plawgo, B. (red.), Polska Wschodnia - determinanty rozwoju, WSAP, Białystok.
  • Skiba, M., 2008, Rozmyte miary krajobrazu, in: Zarządzanie krajobrazem kulturowym, Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, nr 10, Sosnowiec.
  • Stachura, E., 2012, Kształtowanie architektury domów i mieszkań z wykorzystaniem wyników badań preferencji mieszkaniowych Polaków, in: Źróbek, S. (red.), Studia i materiały towarzystwa naukowego nieruchomości, nr 3, Olsztyn.
  • Standard III.7, Wycena nieruchomości przy zastosowaniu podejścia porównawczego, uchwalony przez Radę Krajową PFSRM w dniu 7 czerwca 2001 r. i w dniu27 września 2001 r., i włączony do zbioru Standardów Zawodowych Rzeczoznawców Majątkowych.
  • Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania, 2008, www.mpu.pl/plany.php?s=6&p=14 [access: 28.09.2013].
  • Szałucka, M., Szóstek, A., 2012, Ocena uwarunkowań nabywania nieruchomości w Polsce przez inwestorów zagranicznych, in: Źróbek, S. (red.), Studia i materiały towarzystwa naukowego nieruchomości, nr 3, Olsztyn.
  • Ustawa z 21 sierpnia 1997 r., o gospodarce nieruchomościami, Dz.U., nr X, poz. XXX.
  • Wejchert, K., 1984, Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa.
  • Woźniak-Szpakiewicz, E., 2012, Zdarzenie architektoniczne - nowy element w formowaniu przestrzeni publicznej miasta w przyszłości, Czasopismo Techniczne, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków.
  • www.hafencity.com (Website of the HafenCity quarter in Hamburg) [access: 17.08.2013].
  • www.serpentinegallery.org (Kensington Gardens website) [access: 17.08.2013].
  • www.cnn.com (CNN website) [access: 17.08.2013].
  • www.bryla.pl (Portal website related to architecture) [access: 17.08.2013].
  • www.bazabiur.pl (Baza Biur website) [access: 20.11.2013].
  • www.maltaofficepark.pl (Malta Office Park website) [access: 20.11.2013].
  • www.poznan.pl (The city of Poznań website) [access: 22.11.2013].
  • www.ataner.pl (Ataner developer website) [access: 25.11.2013].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171288687

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.