PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | Wychowanie w środowisku akademickim. Wybrane zagadnienia | 49--68
Tytuł artykułu

Ukryty program wychowania w systemie edukacji społeczeństwa rynkowego

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Społeczeństwo nowoczesne jest zdominowane przez ekonomię, która skutecznie zawłaszcza wszystkie jego przestrzenie życia łącznie z takimi, którym z ich istoty jest właściwa swoista autonomiczność, jak ochrona zdrowia, kultura czy edukacja (Lebenswelt opanowany przez system społeczny). Ekonomia zdaje się wchłaniać stopniowo wszystkie sfery, budujące niegdyś strukturę rzeczywistości wedle zasady autopoiesis (N. Luhmann), dostarczając ludziom klarownych życiowych drogowskazów, uświęconych wartości i niewzruszonych zasad, skupionych wokół dwóch, ściśle ze sobą, w postaci gospodarczego sprzężenia zwrotnego, powiązanych obszarów aktywności: efektywnej pracy zarobkowej i będącej demonstracją jej wyników coraz bardziej eskalującej konsumpcji. (...) Instrumentalizacja edukacji znajduje swój wyraz w tym, co w literaturze pedagogicznej określa się terminem ukrytego programu kształcenia. Celem implicite wpisanym w proces wychowania i kształcenia (tj. internalizacji określonych potrzeb i aspiracji oraz zdobycia określonych kompetencji i umiejętności) jest oto przygotowanie do sprawnej realizacji ról pracowników i konsumentów utożsamiających się z logiką i aksjologią systemu społeczeństwa rynkowego. Powszechna akceptacja i dążenie do tak określonego ideału osobowości są niezbędne do zapewnienia funkcjonalnej równowagi i rozwoju systemu społeczeństwa rynkowego. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • Barber B.: Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli. Muza, Warszawa 2008.
  • Bauman Z.: Płynna nowoczesność. Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006.
  • Bauman Z.: Płynne życie. Wydawnictwo Literackie, Kraków 2007.
  • Bauman Z.: Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy. Wydawnictwo WAM, Kraków 2006.
  • Bauman Z.: Społeczeństwo w stanie oblężenia. Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2006.
  • Bauman Z.: Zindywidualizowane społeczeństwo. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008.
  • Diagnoza społeczna 2007. Red. J. Czapiński, T. Panek. Vizja Press & JT, Warszawa 2007.
  • Feinberg W., Soltis J.: Szkoła i społeczeństwo. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000.
  • Fromm E.: Zdrowe społeczeństwo. PIW, Warszawa 1996.
  • Galar R.: Gospodarka oparta na wiedzy i innowacje przełomowe. W: Gospodarka oparta na wiedzy. Red. A. Kukliński. Rewasz, Warszawa 2001.
  • Gatto J.T.: Dumbing Us Down. The Hidden Curriculum of Compulsory Schooling. New Society Publishers, Philadelphia 2002.
  • Ginsburg M., Clift R.: Ukryty program akademickiego przygotowania nauczycieli. "Acta Universitatis Nicolai Copernici. Socjologia Wychowania XIII" 1977, z. 317.
  • Hall E.: Taniec życia. Inny wymiar czasu. Muza, Warszawa 1999.
  • Huxley A.: Nowy wspaniały świat. Muza, Warszawa 2002.
  • Janowski A.: Uczeń w teatrze życia szkolnego. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1989.
  • Krasnodębski Z.: Postmodernistyczne rozterki kultury. Oficyna Naukowa, Warszawa 1996.
  • Krąpiec M.: O otwartość uniwersytetu. W: Człowiek - kultura - uniwersytet. Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1982.
  • Kwieciński Z.: Nieuniknione? Funkcje alfabetyzacji w dorosłości. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń-Olsztyn 2002.
  • Leksykon. Pedagogika. Red. B. Milerski, B. Śliwerski. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  • Lipski A.: Elementy logiki rozwoju społeczeństwa nowoczesnego. W: W 140. rocznicą utworzenia Dekanatu Mysłowickiego (1868-2008). Problematyka społeczno-oświatowa - przeszłość i teraźniejszość. Red. A. Lipski. Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Mysłowice 2008.
  • Lipski A.: Kształcenie ustawiczne w warunkach rynku usług edukacyjnych. "Śląsk Opolski. Kwartalnik" 2008, nr 3-4.
  • Lipski A.: Mity i rzeczywistość społeczeństwa obywatelskiego. Analiza wybranych problemów. W: Stowarzyszenia i towarzystwa a społeczeństwo obywatelskie, życie gospodarcze i przestrzeń społeczna. Red. A. Czech. Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, Katowice 2008.
  • Marek J.: Ukryty program szkoły. "Kwartalnik Pedagogiczny" 1993, nr 1.
  • Meighan R,: Socjologia edukacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1993.
  • Melosik Z.: Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Impuls, Kraków 2007.
  • Mills Ch.W.: Białe kołnierzyki. Książka i Wiedza, Warszawa 1965.
  • Misztal B.: Prywatyzacja wyższego wykształcenia w Polsce. W: Prywatyzacja szkolnictwa wyższego w Polsce. Red. B. Misztal. Universitas, Kraków 2000.
  • Newman J.H.: Idea uniwersytetu. PWN, Warszawa 1990.
  • Okoń W.: Słownik pedagogiczny. PWN, Warszawa 1987.
  • Pfeffer J., Sutton R.: Wiedza a działanie. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
  • Rawls J.: Teoria sprawiedliwości. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
  • Ritzer G.: McDonaldyzacja społeczeństwa. Muza, Warszawa 1997.
  • Rorty R.: Emancypacja naszej kultury. W: Habermas, Rorty, Kołakowski: stan filozofii współczesnej. Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 1996.
  • Sławek T.: Antygona w świecie korporacji. Rozważania o uniwersytecie i czasach obecnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2002.
  • Thurow L.: Przyszłość kapitalizmu. Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1999.
  • Witkowski L.: Koniec kultury uczenia się? W: Jaka kultura? Jaki dyskurs?: sfera publiczna a spory o edukację, pedagogikę i zarządzanie. Red. M. Jaworska-Witkowska. Wydawnictwo OR TWP, Szczecin 2008.
  • Zemło M.: Ukryty program szkoły. "Studia Socjologiczne" 1996, nr 1.
  • Znaniecki F.: Socjologia wychowania. T. 1. PWN, Warszawa 1973.
  • Żłobicki W.: Ukryty program w edukacji. Między niewiedzą a manipulacją. Impuls, Kraków 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171288775

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.